مقدار تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان

مقدار تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان چقدر است؟

مقدار تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان چقدر است؟ کدام واکسن ها مناسب کودکان است؟ واکسن آنفولانزا چه عوارضی ممکن است داشته باشد؟…..

اینها سؤالاتی است که اغلب والدین می پرسند.

ما در این مطلب به این دسته از سؤالات شما پاسخ می دهیم. و شما را جریان معتبرترین مقالاتِ علمی قرار می دهیم . با ما همراه باشید.

مقدار تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان

مقدار تزریق واکسن آنفولانزا درکودکان به سن کودک بستگی دارد.

واکسن آنفولانزا از مهمترین راه هایی پیشگیری از آنفولانزا در کودکان است. مقدار تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان به سن کودک بستگی دارد.

کودکان شش ماهه تا 36 ماهه به 25/ میلی لیتر واکسن نیاز دارند. کودکان بالاتر از 36 ماه و بزرگسالان به دو برابر این مقدار یعنی 5/ میلی لیتر نیاز دارند.

نکته بعد که ، باید بدانید این است که کودکان شش ماهه تا 12 ساله که نخستین بار واکسن را تزریق می کنند به دو دوز از آن نیاز دارند. به این معنا که اگر کودکتان زیر 9 سال است و تاکنون واکسن آنفولانزا را دریافت نکرده است، باید دو بار آن را دریافت کند. و باید فاصله این دو تزریق از هم حداقل 4 هفته باشد.

توجه داشته باشید که فقط در اولین سال، نیاز به دو بار تزریق است و در سال های بعد یک دوز کافی است.

معاونت غذا و دارو، واکسن آنفولانزا را از شش ماهگی برای اغلب کودکان تجویز می کند. این واکسن برای اغلب کودکان، مخصوصأ کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار مفید است. با این حال برای بعضی از کودکان ممنوع است.

این واکسن برای کودکانی که آلرژی شدید به موادی همچون تخم مرغ، فرمالدهید دارند، ممکن است خطرناک باشد. اگر فرزندتان به یکی از این مواد حساسیت دارد یا اینکه تب یا عفونت شدید دارد، قبل از تزریق واکسن با پزشک مشورت کنید.

سایت مدآوا فهرستی از پزشکان متخصص کودک سراسر کشور را فراهم آورده است. این فهرست شامل شماره تلفن و آدرس پزشک به تفکیک شهر و استان است. درصورت نیاز می توانید به آن مراجعه کنید.

بهتربن زمان تزریق واکسن آنفولانزا اوخر شهریور و ماه های مهر و آبان است. این واکسن به صورت عضلانی تزریق می شود.

از آنجایی که حدود دو هفته طول می کشد تا واکسن اثر کند. بهتر است که قبل از فصل شیوع بیماری، واکسن تزریق شود. با این حال اگر بنا به هر علتی دیرتر واکسن تزریق شود، اشکالی ندارد.

خوب است بدانید : واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر سه سال

دستورالعمل مقدار تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان

انواع واکسن آنفولانزا

دو نوع واکسن آنفولانزا برای کودکان و بزرگسالان موجود است. نوع اول آمپول آنفولانزای سنتی است که به شکل تزریقی است. این واکسن حاوی ویروس زنده نیست و موجب آنفوانزا نمی شود. در حال حاضر در کشور ما انواع تزریقی سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی رایج است.

نوع دوم واکسن آنفولانزا به صورت اسپری دماغی است. این واکسن حاوی ویروس ضعیف شده است و برای افراد غیر باردار، افرادسالم و کودکان بالای دو سال و بزرگسالان تا 49 سال تجویز می شود.

اغلب واکسن های تزریقی سه ظرفیتی، همچنین واکسن چهارظرفیتی lnfluvac 2019- 2020 شرکت سانوفی پاستور فرانسه در صورتی که از مجاری قانونی وارد کشور شوند برای اطفال بیش از 6 ماه مجاز هستند.

 واکسن آنفلوآنزای فصلی چهار ظرفیتی با نام تجاری lnfluvac Tetra 2019- 2020 محصول شرکت Abbott   هلند، مجوز استفاده در کودکان کمتر از سه سال را ندارد.

در نهایت بهتر است قبل از تزریق واکسن آنفولانزا با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

عوارض واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا در بعضی از کودکان عوارض خفیفی دارد. این عوارض گاهی شامل تب، درد، سرخی ، ورم و سختی محل تزریق، و درد عضلات است. این عوارض معمولأ طی یک تا دو روز برطرف می شود.

البته در موارد نادری ، عوارضی همچون تب بالا، تغییر در هوشیاری، کهیر ، سختی در تنفس و ضربان قلب بالا ممکن است رخ دهد. همانطور که گفتیم این عوارض بسیار نادر هستند. ولی اگر فرزندتان هرکدام از این عوارض را نشان داد، فورأ به پزشک مراجعه کنید.

امیداواریم تا اینجا مطلبِ ” مقدار تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان چقدر است؟ ” برایتان مفید باشد . در ادامه به سؤالات رایج واکسن آنفولانزا
(influenza vaccine) می پردازیم.

سؤالات رایج واکسن آنفولانزا

شرایط نگهداری واکسن آنفولانزا چیست؟

واکسن آنفولانزا باید در دمای 2 تا 8 درجه سانتی گراد ( دمای یخچال )، نگهداری شود. باید مراقب باشید که واکسن یخ نزند.

بهتر است که پس از تهیه واکسن از مراکز مجاز، بلافاصله تزریق شود. در غیر این صورت در هنگام جابجایی کنار یخ خشک قرار دهید و در اولین زمان ممکن به یخچال منتقل شود.

آیا واکسن آنفولانزا، موجب پیشگیری از سرماخوردگی نیز می شود؟

بر اساس صحبت های رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو، واکسن آنفولانزا تنها موجب پیشگیری از آنفولانزا می شود.
بنابراین این واکسن نقشی در پیشگیری از سرماخوردگی ندارد.

آیا واکسن آنفولانزا، باعث بیماری آنفولانزا می شود؟

واکسن تزریقی آنفولانزا ، حاوی ویروس کشته شده است، و تزریق آن موجب بروز آنفولانزا نمی شود، اما گاهی اوقات ممکن است موجب عوارض خفیفی مانند تورم، تب جزئی و درد بدن شود.

آیا بعد از تزریق واکسن آنفولانزا ، باز هم امکان ابتلا به آنفولانزای فصلی وجود دارد؟

بله. در واقع اثر بخشی واکسن آنفولانزا از سالی به سال دیگر، متفاوت است. هر چه قدر تشابه ویروس های استفاده شده در ساخت واکسن، با ویروس های شیوع یافته در جامعه بیشتر باشد، تأثیر واکسن بیشتر است.
تأثیر واکسن در پیشگیری از آنفولانزا، به عوامل مختلفی از جمله سن و وضعیت سلامت فرد بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی سایت مدآوا : صفر تا صد واکسن آنفولانزا

منبع : دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان http://www.rums.ac.ir/index.aspx?pageid=5744&p=1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *