واکسن آنفولانزا، ازمهمترین راه های پیشگیری از آنفولانزا است.

صفر تا صد واکسن آنفولانزا

آنفولانزا یک بیماری تنفسی است، که توسط ویروس ایجاد می شود و باعث عفونت حاد تنفسی می شود، یکی از مهمترین راه های پیشگیری از آن واکسن آنفولانزا است که برای اغلب افراد بالاتر از 6 ماه مناسب است.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا اواخر تابستان واوایل پاییز در ماه های شهریور ومهر است، .با توجه به اینکه ویروس آنفولانزا سال به سال در حال تغییر است، لازم است که هر سال واکسن جدیدی بزنیم که متناسب با ویروس های همان سال باشد.

سوال های زیادی در مورد واکسن آنفولانزا وجود دارد که در این مطلب به آنها پاسخ می دهیم، سوالات زیادی که برای خانم های باردار، مادران شیرده، افراد با بیماری های خاص ودیگر افراد جامعه پیش می آید. در این مطلب سعی ما براین است که اطلاعات کاملی از واکسن آنفولانزا در اختیار شما بگذاریم.

چه کسانی به واکسن آنفولانزا بیشتر نیاز دارند؟

واکسن آنفولانزا برای اکثر سالمندان بسیار ضروری است.
  • کودکان بالای 6 ماه.
  • افرادی که بیماری های قلبی یا ریوی مضمن دارند، وبه طور مرتب به مراقبت های پزشکی نیاز دارند.
  • افرادی که دارای بیماری هایی از قبیل: دیابت، سرطان، HIV، بیماری های کلیوی، اختلالات عصبی، بیماری های نقص ایمنی دارند.
  • خانم های باردار.
  • کسانی که کم خونی مضمن دارند.
  • اشخاصی که به صورت روزانه اسید سالیسیلیک استفاده می کنند.
  • مراقبین کودک که از کودکان زیر 5 سال مراقبت می کنند.
  • همه اعضای خانواده کودکان زیر 5 سال.

کودکان از چه سنی مجاز به دریافت واکسن آنفولانزا هستند؟

اغلب نوزادان بالای 6 ماه می توانند، واکسن آنفولانزا دریافت کنند.

کودکان بالای 6 ماه سیستم ایمنی ضعیفی دارند ودر خطر عوارض ناشی از آنفولانزا از قبیل تب، تشنج، وسینه پهلو هستند. وبه همین خاطر تزریق واکسن برای کودکان از 6 ماهگی بسیار ضروری است. در صورتی که هرکدام از عوارض بالا را در کودکتان مشاهده کردید، سریعا” به پزشک مراجعه کنید وکودک را تحت درمان قرار دهید.

سایت مدآوا لیستی از پزشکان متخصص اطفال سراسر کشور را به تفکییک استان های مختلف فراهم آورده، که می توانید به آن مراجعه کنید.

باید توجه داشته باشیم که بچه های 6 ماه تا 9 سالی که برای اولین بار واکسن آنفولانزا تزریق می کنند، در بار اول به دو دوز از واکسن نیاز دارند که باید هر دوز را به فاصله 45 روز دریافت کنند. هر دوز مصرفی برای کودکان زیر 36 ماه نصف دوز بزرگترهاست.

خانم های باردارومادران شیرده اجازه استفاده از واکسن آنفولانزا را دارند؟

پزشکان واکسن آنفولانزا را به اغلب خانم های باردار توصیه می کنند.

تزریق واکسن آنفولانزا در دوره بارداری وشیردهی در اغلب موارد مجاز است و خطری ندارد، واکسن آنفولانزا برای مادران باردار وشیرده اهمیت زیادی دارد، زیرا در این دوره ها سیستم ایمنی بدن ضعیف است وتوانایی کمتری برای مقابله با ویرروس آنفولانزا دارد.

اکثر نوزادانی که مادرشان دردوران بارداری واکسن آنفولانزا زده است، تا چند ماه بعد از تولد در مقابل آنفولانزا ایمنی بیشتری دارند. همچنین هنگامی که مادران در دوره شیر دهی واکسن آنفولانزا بزنند، آنتی بادی های آنفولانزا از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود وبدن نوزاد در مقابل ویروس آنفولانزا مقاوم ترمی شود.

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟

  • افرادی که به ترکیبات واکسن آنفولانزا از قبیل ( ژلاتین، آنتی بیوتیک ها و دیگر ترکیبات واکسن ) آلرژی شدید دارند، نباید بدون نظر پزشک از واکسن آنفولانزا استفاده کنند.
  • واکسن آنفولانزا برای اشخاصی که به تخم مرغ آلرژی به صورت کهیر دارند، غالبا”بی خطر است.
  • کسانی که سابقه آلرژیک خیلی شدید به تخم مرغ دارند، در مراکز درمانی مجاز به دریافت واکسن هستند.
  • واکسن آنفولانزا برای اغلب نوزادان زیر 6 ماه بی خطر است، ولی در بیشتر موارد بی اثر است.

تزریق واکسن آنفولانزا چه عوارضی دارد؟

عوارض واکسن آنفولانزا در اغلب موارد بسیار خفیف و زود گذر است.

واکسن آنفولانزا بسیار بی خطر است وباعث سرما خوردگی یا آنفولانزا نمی شود، عوارض ناشی از آن خفیف است واغلب تا یکی دو روز طول می کشد.

  • سوزش خفیف وسفتی در جایی که نوک سوزن فرورفته
  • تب ملایم ودرد اندک

البته این عوارض همیشگی نیستند، ودر افراد مختلف نیز یکسان بروز نمی کنند، ودر مقایسه بیماری آنفولانزا بسیار خفیف وناجیز هستند.

والدین و مراقبین کودکان نباید بلافاصله یا قبل از واکسن آنفولانزا به بچه ها استامینوفن یا ایبوپروفن بدهند، زیرا ممکن است موجب کاهش تاثیرات واکسن شود. در صورت نیاز به دارو با پزشک مشورت کنید.

چه داروهایی با واکسن آنفولانزا تداخل دارویی دارند؟

چهار دارو با واکسن آنفولانزا تداخل دارویی دارد ومصرف همزمانشان با تزریق واکسن آنفولانزا ممکن است عوارض نا خواسته ای داشته باشد.ا گر از این داروها استفاده می کنید لطفا” قبل از تزریق واکسن آنفولانزا با پزشک خود مشورت کنید . آمینو پرین (Aminopyrin )، فنی توئین سدیم (phenytoin )، تئوفیلین ( Theophylline ) ، وارفارین (Warfarin )

تحقیقات نشان می دهد واکسن آنفولانزا در افرادی که به طور مکرر از داروهای استامینوفن وآسپرین استفاده می کنند، تا”ثیر کمتری دارد وممکن است آنتی بادی های بدنشان به خوبی جواب ندهد.

واکسن آنفولانزای استنشاقی چیست؟

واکسن آنفولانزای استنشاقی فرم دیگری از واکسن آنفولانزا است، که به حالت اسپری است، ودر بینی استنشاق می شود ودر افراد سالم بالاتر از 5 سال انجام می شود.

در حال حاضر در کشور ما این شکل واکسن وجود ندارد.

در سال 2016-2017 سازمان جهانی بهداشت استفاده از واکسن استنشاقی آنفولانزا را ممنوع کرده است.

واکسن آنفولانزا چگونه ساخته می شود وچرا گاهی به خوبی عمل نمی کند؟

واکسن آنفولانزا هر ساله قبل از فصل شیوع آنفولانزا ساخته می شود، سازمان جهانی بهداشت اطلاعات لازم برای تهیه واکسن را هر سال از 142 مرکز ملی آنفولانزا در 113 کشور مختلف گرد آوری می کند، این اطلاعات بیشتر در مورد های ویروس آنفولانزاست ، که شیوع و پراکندگی بیشتری دارند، واحتمال ابتلا به آنها بیشتر است . در نهایت براساس 3 تا 4 سویه ویروس آنفولانزا، که احتمال می رود، عامل آنفولانزای فصل بعد باشند، واکسن آنفولانزا ساخته می شود.

ولی از آنجایی که سویه های ویروس آنفولانزا مرتب در حال تغییرهستند، در بعضی سال ها سویه های ویروسی که در واکسن آنقولانزا قرار دارند، با سویه ویروس هایی که در فصل شیوع آنفولانزا منتشر شده اند، هماهنگی کمی دارند، ودر این صورت بیماری و واکسن تناسب کمی دارند وواکسن آنفولانزا به خوبی عمل نمی کند.

آیا واکسن آنفولانزا به طور کامل از آنفولانزا پیشگیری می کند؟

واکسن آنفولانزا به طور کامل از آنفولانزا پیشگری نمی کند، و کارایی آن از سالی به سال دیگر متفاوت است. در بهترین حالت، زمانی که واکسن تا”ثیر زیادی دارد، می تواند تا %60 ریسک ابتلا به آنفولانزا را کم کند، وگاهی نیز تنها %20 از ابتلا به بیماری جلوگیری می کند. با این حال پزشکان در بیشتر موارد تزریق آن را توصیه می کنند.

در حدود دوهفته بعد از دریافت واکسن آنفولانزا، بدن شروع به ساختن آنتی بادی می کند. وبعد از این زمان واکسن تا”ثیرات خود را آغاز می کند. این زمان در افراد مختلف متفاوت است.

در چه شرایط محیطی باید واکسن آنفولانزا نگهداری شود؟

واکسن آنفولانزا باید دردمای 2 تا 8 درجه سانتی گراد در یخچال، به درو ازنور وانجماد نگهداری شود، و در زمان تزریق دمای آن به 25 درجه سانتی گراد برسد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *