لق شدن دندان شیری در 5 سالگی ،طبیعیه؟ مهمترین نکات

لق شدن دندان شیری در 5 سالگی، طبیعیه؟ پسرم 5 سالشه و دندان جلوش لق شده . نگرانم، نمی دونم طبیعیه، یا مشکلی داره و باید به دندانپزشک مراجعه کنم . 😔

اینها بخشی از صحبت های والدین است. ما دراین مطلب در مورد سن طبیعی، لق شدن دندان شیری صحبت می کنیم. همچنین توضیح می دهیم ، در چه شرایطی ، لق شدن دندان شیری ، نگران کننده است و چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم. با ما همراه باشید.

لق شدن دندان شیری در 5 سالگی ،طبیعیه؟ مهمترین نکات 3

لق شدن دندان شیری در 5 سالگی

در اغلب کودکان ، دندان های شیری در حدود 5 تا 6 سالگی ، شروع به لق شدن می کنند. البته این زمان کاملا” دقیق نیست و برای کودکان مختلف ، تفاوت دارد . و همانطور که زمان رویش اولین دندان شیری در نوزادان، یکسان نیست ، زمان لق شدن و افتادن دندان های شیری هم در کودکان ، یکی نیست. بنابرابن ممکن است دندان شیری کودکی، چند ماه زودتر یا دیر تر از این زمان، لق شود .

البته ، در برخی موارد دندان‌های شیری کودک، به دلیل پوسیدگی ،ضربه ،یا بیماری زمینه ای ، خیلی زودتر لق می شوند و می افتد. اگر دندان شیری فرزند شما، قبل از سن ۴ سالگی لق شد، با یک دندانپزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد . همچنین اگر دندان شیری کودک شما تا سن ۸ سالگی لق نشد، با دندانپزشک صحبت کنید.

شاید برایتان مفید باشد : دندان های شیری کودکان تا چند سالگی می افتد؟

لق شدن دندان شیری در 5 سالگی ،طبیعیه؟ مهمترین نکات 4

در حالت طبیعی ،دندان شیری در اثر فشار ناشی از دندان دائمی لق می شود، در واقع چون دندان دائمی در زیر دندان شیری قرار دارد، معمولا”برای رویش چاره ای جز بیرون انداختن دندان شیری ندارد و در طول دوره ای که برای بیرون آمدن تلاش می کند، به ریشه دندان شیری فشار وارد می کند و آن را ضعیف و کوچک می کند و نهایت باعث لق شدن و افتادن آن می شود.

البته روال کار همیشه به این صورت نیست، زیرا گاهی، دندان کودکان ، در اثر ضربه یا زمین خوردن ، لق می‌شود. نه به خاطر فشار ناشی از بیرون آمدن دندان دائمی. یعنی ممکن است قبل از اینکه دندان دائمی آماده بیرون آمدن باشد، دندان شیری در اثر ضربه ،لق شود.

اگر دندان شیری به دلیل ضربه دیدن لق شده باشد، باید به دندانپزشک کودک مراجعه کنید تا دندان را معاینه کند و از عفونت کردن یا آسیب دیدن دندان دائمی جلوگیری کند.

معمولاً چند ماه بین لقی دندان شیری تا افتادن آن، فاصله می‌افتد. در برخی موارد دندان کودک ، به‌ خودی‌ خود می‌افتد ،ولی در مواقعی که ریشه دندان بسیار محکم باشد ،لق شدن دندان طولانی می شود و باعث آزار و درد کودک می گردد، در این صورت دندان، توسط متخصص دندانپزشک کودکان کشیده می شود.

سایت مدآوا لیستی از بهترین دندانپزشکان سراسر کشور را تهیه کرده است .که به تفکیک شهر و استان است و شامل آدرس و شماره تلفن است. و می توانید به آن مراجعه کنید. به طور مثال برای دسترسی به دندانپزشکان شمال تهران می توانید روی لینک زیر بزنید.

لیست دندانپزشکان شمال تهران

به دندان لق شده زمان بدهید.

در کل اگر شما و فرزندتان بتوانید، با لق بودن دندان کنار بیایید، بهتر است خودتان دندان را نکشید و صبر کنید تا کاملاً لق شود و خود به خود بیفتد. به این ترتیب درد و خونریزی ناشی از افتادن دندان به حداقل می‌رسد.

با این حال، اگر دندان لق شده برای چند ماه در محل خود باقی مانده است آن را به دندانپزشک نشان دهید. ممکن است این دندان نیاز به کشیده شدن داشته باشد که باید به صورت حرفه‌ای انجام شود.

خونریزی افتادن دندان شیری

بعضی مواقع ، دندان شیری هنگام افتادن ، کمی خونریزی می کند. معمولا” اگر دندان لق ، به‌طور طبیعی بیفتد، خونریزی خیلی کم ، خواهد بود، و فقط کافی است از فرزندتان بخواهید دهانش را با آب بشوید.

اما اگر دندان در اثر ضربه دیدن یا هنگام تکان دادن بیفتد، خونریزی بیشتر می‌شود. برای توقف خونریزی از کودک بخواهید تا گاز پانسمان یا حوله تمیز را فشار دهد. معمولا” خونریزی پس از یک ساعت قطع می‌شود.

لق شدن دندان شیری در 5 سالگی ،طبیعیه؟ مهمترین نکات 5

چه زمانی لق شدن دندان خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کنیم؟

لق شدن و افتادن دندان شیری، در کودکان کاملا” طبیعی است و یکی از مراحل طبیعی رشد آنها است. و معمولا”به طور خود به خود و بدون مشکلی، انجام می شود. با این حال، موراد خاصی وجود دارد که ممکن است، نگران کننده باشد و نیاز به مشورت و مراجعه به دندانپزشک باشد.:

  • تأخیر بیش از حد: اگر کودکی تا سن 8 سالگی شروع به لق شدن هیچ کدام از دندان های شیری خود نکرده باشد، بهتر است توسط دندانپزشک بررسی شود.
  • از دست دادن زودهنگام بدون جایگزینی: اگر دندان شیری به دلیل آسیب، پوسیدگی یا هر دلیل دیگری زودتر از موعد از دست داده شود و هیچ نشانه ای از رویش دندان دائمی مربوطه در یک بازه زمانی معقول وجود نداشته باشد، باید توسط دندانپزشک بررسی شود.
  • درد یا ناراحتی غیر عادی : به طور کلی لق شدن و افتادن دندان ، همراه با مقداری درد و ناراحتی است. که این درد در کودکان مختلف متفاوت است ولی اگر فرزندتان درد یا ناراحتی غیر طبیعی نشان داد. بهتر است د این مورد با دندانپزشک مشورت کنید.
  • رویش غیر طبیعی: هر دندان دائمی ، جایگزین دندان شیری قبل از خود، می شود و محل طبیعی رویش آن ، جایگاه دندان شیری قبل از خود ،است .اگر دندان‌های دائمی در جایگاه دیگری ،رویش کنند، ممکن است ،نگرانی‌هایی در مورد هم ‌ترازی، فاصله یا جهت آن‌ها به وجود آید، و توصیه می‌شود با دندانپزشک مشورت کنید.
  • نگرانی در مورد سلامت دهان و دندان: اگر نگرانی یا سوالی در مورد سلامت دندان کودک خود یا زمان از دست دادن دندان دارید، همیشه ایده خوبی است که با یک معاینه دندانپزشکی ، خیالتان را آسوده کنید.

به طور کلی، معاینات منظم دندانپزشکی، برای نظارت بر رشد دندان آنها و رفع مشکلات احتمالی در مراحل اولیه بسیار مهم است. اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را مشاهده کردید یا در مورد سلامت دندان کودک خود شک دارید، برای ارزیابی کامل و راهنمایی مناسب با دندانپزشک مشورت کنید.

لق شدن دندان شیری در 5 سالگی ،طبیعیه؟ مهمترین نکات 6

شاید برایتان مفید باشد : افتادن دندان شیری در 4 سالگی ، طبیعیه؟

سخن نهایی

به طور کلی، لق شدن دندان کودکان بخشی طبیعی از رشد دندانی آنهاست. مهم است که اجازه دهید دندان ها به طور طبیعی بیفتند و به رعایت عادات بهداشتی دهان و دندان ادامه دهید. اگر در مورد دندان های کودک خود نگرانی دارید، از مشورت با دندانپزشک او برای مشاوره دریغ نکنید. با مراقبت مناسب، دندان های دائمی کودک شما سالم و قوی رشد خواهند کرد.

امیدواریم مطلب ما با عنوان ” لق شدن دندان شیری در 5 سالگی طبیعیه ؟ ” برای شما مفید بوده باشد.

منبع : https://www.andoverpediatricdentistry.com/losing-baby-teeth-what-to-expect/#:~:text=Most%20kids%20start%20to%20lose,ages%20of%2017%20and%2021.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *