علائم پوسیدگی دندان

6 مورد از شایع ترین علائم پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی در جهان است و اغلب به دلایل مختلف از جمله تمیز نکردن دندان ها، مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی های شیرین و … ایجاد می شود. ما در این مقاله شایع ترین علائم پوسیدگی دندان را برای شما آورده ایم. در صورتی که هر کدام از علائم گفته شده در زیر را دارید، هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان به موقع می تواند از عوارض جدی پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان، آسیب به سطح دندان یا مینای دندان است و می تواند منجر به ایجاد سوراخ در دندان شود. پوسیدگی دندان در گروه های سنی مختلف اتفاق می افتد و اگر به موقع درمان نشود می تواند باعث ایجاد درد، عفونت و حتی از دست دادن دندان شود.

6 مورد از شایع ترین علائم پوسیدگی دندان 1

علائم پوسیدگی دندان

هنگامی که پوسیدگی تازه شروع شده باشد، ممکن است اصلا علائمی نشان ندهد ولی با گسترش پوسیدگی نشانه ها بروز می کنند. در زیر شایع ترین این علائم را برای شما آورده ایم:

1- درد دندان

یکی از شایع ترین علائم پوسیدگی دندان، درد دندان است که گاهی اوقات کاملا ناگهانی شروع می شود. در مواردی نیز ممکن است بعد از این که چیزی میخورید یا هنگام گاز گرفتن و جویدن غذا این احساس درد و فشار را در داخل و اطراف دهان داشته باشید.

2- حساسیت دندان ها

ممکن است هنگام خوردن یا نوشیدن چیزی گرم، سرد یا شیرین احساس حساسیت یا درد کنید. در صورتی که مینای کافی برای محافظت از عاج ( بافت سخت زیر مینای دندان) وجود نداشته باشد، غذاهای سرد، گرم، چسبنده یا اسیدی می توانند سلول ها و عصب داخل دندان شما را تحریک کنند و منجر به ایجاد حساسیت شوند.

3- ایجاد لکه بر روی دندان ها

لکه های ایجاد شده معمولا در سطح دندان و به صورت سفید ظاهر می شوند و با گذشت زمان هر اندازه که پوسیدگی دندان بیشتر می شود، لکه می تواند تیره تر شود و به رنگ قهوه ای یا سیاه درآید.

4- بوجود آمدن سوراخ در دندان

در صورتی که لکه روی دندان ها بدتر شود و پوسیدگی بیشتر شود، در نهایت منجر به ایجاد سوراخ می شود. ممکن است زمانی که در آینه نگاه می کنید، بتوانید سوراخ را روی دندان خود ببینید یا زمانی که زبان خود را روی آن می گذارید آن را احساس کنید.

6 مورد از شایع ترین علائم پوسیدگی دندان 2

5- بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن ها پوسیدگی دندان است. همچنین ممکن است گاهی اوقات مخصوصا بعد از غذا طعم تلخی در دهان خود احساس کنید که از علائم پوسیدگی دندان می باشد.

6- التهاب لثه

در صورتی که پوسیدگی دندان اتفاق بیفتد و برای درمان و ترمیم دندان ها اقدامی صورت نگیرد، پوسیدگی شدید و عمیق می شود و در نهایت ممکن است منجر به تحریک و التهاب لثه شود.

در صورت مشاهده هر کدام از علائم گفته شده در بالا هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا روش های درمانی برای شما در نظر گرفته شود. درمان پوسیدگی دندان در مراحل اولیه بسیار ساده تر و ارزان تر خواهد بود. در صورت نیاز به کلینیک های دندانپزشکی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
کلینیک های دندانپزشکی سراسر کشور

عوارض پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان آنقدر شایع است که ممکن است در مواردی آن را جدی نگیرید، در صورتی که می تواند عوارض جدی و ماندگاری برای شما داشته باشد. در ادامه با این عوارض آشنا می شویم:

  • درد شدید و مداوم
  • آبسه دندان
  • شکستگی دندان
  • مشکلات جویدن
  • تغییر موقعیت دندان ها
  • کاهش وزن و مشکلات تغذیه
  • از دست دادن دندان ها
  • ایجاد تورم یا چرک اطراف دندان
  • و…

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

اگر چه پوسیدگی دندان یک مشکل رایج است، اما اغلب کاملا قابل پیشگیری می باشد. با رعایت نکات گفته شده در زیر، می توانید از پوسیدگی دندان های خود جلوگیری کنید:

  • معاینات دندانپزشکی خود را به طور مرتب انجام دهید.
  • از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید.
  • سعی کنید دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و به صورت منظم از نخ دندان استفاده کنید.
  • در حد امکان مصرف غذاها و نوشیدنی های قندی و نشاسته ای را کاهش دهید.
  • از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید.
  • اگر خشکی دهان دارید با پزشک مشورت کنید.
  • در صورتی که رفلاکس معده دارید برای درمان آن اقدام کنید. در غیر اینصورت باعث آسیب جدی به دندان هایتان می شود.

[ نوشته پیشنهادی: بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ]

در این نوشته شایع ترین علائم پوسیدگی دندان را برای شما آورده ایم. یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و مشکلات بعد از آن، مراجعه به دندانپزشک به طور مرتب هر 6 ماه یکبار و گرفتن عکس از دندان ها می باشد. در صورتی که علاقمند به مطالب مربوط به سلامت دهان و دندان هستید، مطالعه مقالات وب سایت مداوا را به شما پیشنهاد می کنیم.

برخی از منابع:

Tooth decay

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *