روشهای جلوگیری از پوسیدگی دندانها

بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندانها می تواند به مرور سبب تخریب بخش سخت و محکم دندان ( مینا) و نفوذ میکروبها به بخش های داخلی تر دندان شود. در این حالت ممکن نیاز به پر کردن دندانها شود. بی توجهی به سلامت دندانها در این زمان ممکن است سبب بدتر شدن شرایط و حتی آبسه دندان شود.خبر خوب این است که با پیشگیری و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می توانید مانع از بروز چنین مشکلاتی شوید.

در این نوشته می خواهیم به زبان ساده و علمی بهترین روشهای جلوگیری از پوسیدگی دندانها را برای شما ذکر کنیم. با ما همراه باشید.

پوسیدگی دندانها چطور اتفاق می افتند ؟

روند پوسیده شدن دندانها

در اناتومی دندان نوشتیم که سخت ترین لایه دندان مینا نام دارد. مینای دندان از سایر لایه ها دندان در برابر میکروب ها محافظت می کند.

اگر دندان مکررا در تماس با اسید قرار بگیرد ، مینای دندان با اسید واکنش نشان می دهند و به مرور مواد معدنی موجود در خود را از دست می دهد. از دست دندان این مواد معدنی باعث پوسیدگی دندانها می شود.

خوردن برخی از خوراکی ها بخصوص قندها باعث ترشح اسید می شود. اگر این حملات اسیدی زیاد و متناوب باشد سخت بیرونی دندانها به مرور تخریب و ضعیف می شود.

بهترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

1- مصرف فلوراید

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که می تواند مانع از فرآیند پوسیدگی دندانها شود.

فلوراید از دو طریق باعث جلوگیری از پوسیدگی دندانها می شود :

  • جلوگیری از دست رفتن مواد معدنی موجود در دندان و همچنین جایگزین شدن با مواد معدنی از دست رفته
  • کاهش قدرت باکتری ها در تولید اسید

می توانید فلوراید را به طرق زیر دریافت کنید.

  • مصرف آب حاوی فلوراید : برای جلوگیری از پوسیدگی دندانها در آب شهری مقداری فلوراید قرار می دهند .
  • مسواک زدن با خمیردندان های حاوی فلوراید
  • قرار دادن ژل حاوی فلوراید بر روی دندانها ( در صورت صلاح دید دندانپزشک )
  • مصرف قرص و یا مکمل های فلوراید ( در صورت صلاح دید دندانپزشک )
  • استفاده از دهانشویه فلورایدی

درباره بطری های آب معدنی

اکثر آب معدنی ها فاقد فلوراید هستند. اگر کودک شما فقط آب معدنی مصرف می کند بهتر است این مورد را با دندانپزشک خود مطرح کنید.

2- هم به تعداد وعده ها و هم به آنچه می خورید توجه داشته باشید

داشتن یک رژیم غذایی مناسب یکی از بهترین روشهای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها است. به یاد داشته باشید که هربار که ما غذایی یا نوشیدنی را میل می کنیم – بخصوص خوارکی های حاوی قند و نشاسته – باکتری های موجود در دهان از این مواد استفاده می کنند و اسید ترشح می کنند. این اسیدها نیز شروع به تحلیل پوسته خارجی دندان ( مینای دندان) می کنند.

بزاق موجود در دهان ما معمولا از دندانها در برابر این اسید ها محافظت می کند اما اگر تعداد حملات اسیدها در طول روز زیاد باشد معمولا این جنگ را اسیدها پیروز می شوند و به مرور مواد معدنی دندانها از دست می روند و پوسیدگی اتفاق می افتد.

وقتی تعداد وعده هایی ما زیاد باشد طبیعتا این حملات اسیدی بیشتر می شود. پس برای پیشگیری از پوسیدگی دندانها دو نکته را باید دقت داشته باشیم 1- وعده غذایی 2- تعداد وعده های غذایی

برای داشتن رژیم غذایی سالم توصیه می کنیم نکات زیر را رعایت کنید:

  • وعده هایی غذایی خود را کم کنید. اگر عادت دارید در طول روز و بین وعده های غذایی اصلی خوراکی های مختلف را میل کنید. سعی کنید این خوراکی ها را در یک زمان میل کنید. کاهش این وعده های فرعی ف تعداد حملات اسیدی را کمتر می کند و از طرفی به دندانها فرصت می دهد تا خود را بازسازی کنند.
  • مصرف شیرینی ، قند ، شکلات و نوشیدنی های شیرین را کم کنید و یا محدود به مناسبتها کنید.
  • مصرف آب مبوه ها را کم کنید و یا با نی بنوشید.
  • شب هنگام خواب حتما مسواک بزنید و به هیچ وجه بعد از مسواک چیزی نخورید. در هنگام خواب میزان بزاق دهان کم می شود و بدون بزاق حملات اسیدی آسیب جدی به دندانها وارد می کنند.

3-از مسواک ، نخ دندان و دهانوشیه استفاده کنید!

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. از خمیردندانی استفاده کنید که حاوی فلورائید باشد. سعی کنید بعد از هر وقت غذایی مسواک بزنید و حتما قبل از رفتن به رختخواب مسواک بزنید.

حداقل در طول روز یکبار از نخ دندان استقاده کنید. نخ دندان به شما کمک می کند تا بین دندانهایتان را نیز تمییز کنید.

دهان‌شویه حاوی فلوراید را دوبار در روز (بعد از صبحانه و قبل از خواب) استفاده کنید و به مدت سی ثانیه تا شصت ثانیه در دهان نگهدارید. برای تاثیر بهتر دهان‌شویه‌، پس از استفاده‌ کردن از آن، تا ۳۰ دقیقه از شستن دهان و نوشیدن مایعات پرهیز کنید.

4-از دندانپزشک خود درباره استفاده از سیلانت مشورت بگیرید.

سیلانت یا شیار پوش از مواد پلاستیکی سفید یا بی رنگ ساخته شده اند که برای محافظت از سطوح دندانهایی که دارای شیارهای عمیق هستند استفاده می شوند.

دندانهای عقبی دارای شیارها و برجستکی هایی هستند که معمولا تکه های غذا در این شیارها گیر می کند. از طرفی مسواک زدن این دندانها سخت تر است و ممکن است آن ماده غذایی به عنوان منبعی بزرگ برای باکتری ها مورد استفاده قرار بگیرد.

سیلانت یکی از بهترین روشهای جلوگیری از پوسیدگی دندان است

در این زمان بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها استفاده از این شیار پوش ها است. سیلانت ها بر روی سطوح دندانها قرار می گیرند و هم برجستگی دندانها را می پوشانند و هم دندانها را از حملات اسیدی باکتری ها محافظت می کنند.

5-به صورت منظم در دوره های حداقل 6 ماهه به دندانپزشک مراجعه کند.

حتی اگر علائم دندانی خاصی از پوسیدگی دندان ندارید، در دوره های منظم ( 6 ماهه ) به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

در طول معاینه دندانپزشک موارد زیر بررسی می شود:

  • حذف پلاک های دندانی
  • بررسی تمام نواحی دندانها
  • آموزش مسواک زدن به کودکان
  • قرار دادن ژل فلورائید در صورت نیاز

در این نوشته ما سعی کردیم بهترین راهکارهای برای پیشگیری از پوسیدگی و خراب شدن دندانها را برای شما مخاطب عزیز وب سایت مداوا به زبان ساده بنویسیم. اگر در این رابطه سوالی دارید حتما در قسمت نظرات از ما بپرسید مطمعن باشید پاسخ شما را در سریعترین زمان ممن خواهیم داد.

برخی از منابع :

nidcr

webmd

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *