آیا زردی نوزاد خطرناک است؟

آیا زردی نوزادان خطرناک است؟

آیا زردی نوزادان خطرناک است؟. حدود 60% از نوزادنی که به موقع دنیا می آیند، دچار زردی می شوند. این امر موجب نگرانی اغلب والدین می شود.

ولی بهتر است بدانید ، در اغلب موارد، زردی موقتی و بی خطر است و به خودی خود یا با درمان کمی برطرف می شود. با این حال اگر نسبت به آن بی توجهی شود، ممکن است موجب آسیب های جدی به نوزادان شود .

ما در این مطلب به این سؤال شما که ” آیا زردی نوزادان خطرناک است؟” پاسخ می دهیم. در ابتدا لازم است به طور خلاصه درباره زردی در نوزادان توضیحاتی دهیم.  با ما همراه باشید.

به طور کلی اولین علامت زردی ، زرد شدن پوست و چشمان نوزاد است، و معمولا” به خاطرِ جمع شدن ماده ای رنگی به نام ” بیلی روبین ” در خون است.

روند شروع زردی پوست از صورت بچه شروع می شود و به سمت پایین و گردن و قفسه سینه ادامه می یابد. در موارد شدید زردی به نوک انگشتان پای بچه می رسد و کل بدن را زرد می کند.

تنظیم کردن این ماده رنگی در خون وظیفه کبد است. تا زمانی که نوزاد به دنیا نیامده است، کبد مادر این کار را انجام می دهد. بعد از تولد این وظیفه بر عهده کبد نوزاد است.

در بدو تولد، کبد بعضی از نوزادان، به طور کامل فعال نیست و نمی تواند همه وظایفش را به درستی انجام دهد. به همین علت بیلی رو بین شروع به زیاد شدن در خون می کند و چون یک ترکیب زرد رنگ است، پوست و چشمان نوزاد به نظر زرد می آیند.

آیا زردی نوزاد خطرناک است؟
در بیشتر موارد زردی نوزاد خطرناک نیست. ولی در موارد نادر موجب آسیب جدی به نوزاد می شود.

آیا زردی نوزادان خطرناک است؟

آیا زردی نوزادان خطرناک است؟. هنگامی که متوجه شدید فرزندتان زردی دارد نباید نگران شوید. حدود 60% از نوزادان دچار زردی می شوند. این آمار درمورد نوزادان نارس بیشتر است.در حقیقت اغلب نوزادان، درصد خفیفی زردی دارند و ممکن است در زردی های خفیف کسی متوجه زرد بودن نوزاد نشود.

زردی در بیشتر بچه ها موقتی و بی خطر است و گاهی به خودی خود درمان می شود. ولی نباید نسبت به آن بی توجه باشید، بلکه بایستی در کمال آرامش، کاملأ مراقب فرزندتان باشید، زیرا در موارد بسیار نادر، زردی می تواند خطرناک باشد و موجب آسیب جدی به نوزاد شود.

درجات خیلی بالای زردی ممکن است موجب آسیب به سیستم عصبی نوزاد شود و حتی ممکن است باعث اختلالاتی مانند کری، تأخیر تکامل و یا فلج مغزی شود.

همچنین اگر نوزاد در 24 ساعت اول بعد از تولد زردی بالا داشته باشد، خطرناک محسوب می شود و نیاز به مراقبت پزشکی دارد. این نوع زردی در موارد کمی دیده می شود و ممکن است به خاطر ناسازگاری گروه خون مادر و نوزاد رخ دهد.

ولی همان طور که گفتیم زردی معمولأ، به سرعت درمان می شود و تنها درموارد بسیار کمی خطرناک است. ممکن است در بعضی از نوزادان، پزشک از شما بخواهد تنها مدتی صبر کنید و به درستی تغذیه کنید.

یا اینکه پزشک تشخیص دهد که نوزاد به دیگر روش های درمان نیاز دارد. در ادامه به درمان زردی در نوزادان می پردازیم.

چه زمانی زردی در نوزادان خطرناک است؟
غالبأ نوردرمانی، موجب کاهش سریع و قابل توحه زردی در نوزادان می شود.

درمان زردی در نوزادان به چه صورتی است؟

امیدواریم تا اینجای مقاله” آیا زردی نوزاد ان خطرناک است؟ ” برایتان مفید بوده باشد. در ادامه مطلب، به روش های درمان زردی نوزادان می پردازیم.

در موارد بسیاری زردی نوزاد ، یک تا دو هفته بعد، خود به خود درمان می شود. گاهی اوقات دکتر به شما می گوید که بهتر است صبر کنید و با زیاد کردن مقدار و دفعات شیردهی به فرزندتان کمک کنید.

گاهی اوقات یکی از روش های درمانی زیر را تجویز می کند.

نور درمانی: دراین روش، ، نوزاد را درون دستگاه فتوتراپی قرار می دهد. این دستگاه نورهای آبی- سبز را به بدن نوزاد تابش می کنند.. این نورها کمک می کنند که بیلی روبین از بدن نوزاد خارج شود.

در روش نور درمانی، نوازاد کاملا” برهنه است و فقط از پوشک و چشم بند استفاده می کند. زیرا باید پوست بدون هیچ مانعی نور دستگاه را دریافت کند.

غالبا” فتوتراپی ( نوردرمانی )، موجب کاهش سریع و قابل توجه درجه زردی نوزاد می شود.

ایمونوگلوبولین وریدی یا IVIG: این روش غالبأ برای نوزادانی است که علت زردی شان، یکسان نبودن گروه خونیِ مادر و نوزاد است.

عوض کردن خون: عوض کردن خون از آخرین روش های درمان زردی محسوب می شود. به این معنا که اگر زردی نوزاد با دیگر روش ها، درمان نشد، از این روش درمانی استفاده می شود.

برای این کار دکتر مقداری از خون نوزاد را با خون فرد دیگری عوض می کند. هنگام عوض کردن خون لازم است که کودک در بخش مراقبت های ویژه نوزادان ( NICU) تحت مراقبت باشد.

در اغلب موارد نوزادان، با دیگر روش ها درمان می شوند، و به ندرت نیاز به تعویض خون است.

در صورتی که فرزندتان زردی دارد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک متناسب با درجه زردی، نوزاد را درمان می کند.

سایت مدآوا فهرستی از پزشکان اطفال سراسر کشور را فراهم آورده است . این لیست به تفکیک شهر و استان است. و شامل شماره تلفن و آدرس پزشک است .

در ادامه مطلب ” آیا زردی نوزادان خطرناک است؟ ” با ما همراه باشید.

احتمال وقوع زردی در کدام کودکان بیشتر است؟

ممکن است به غیر از سؤال ” آیا زردی نوزادان خطرناک است؟ “، سوالات دیگری نیز داشته باشد. مثل اینکه زردی در کدام نوزادان بیشتر دیده می شود؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

نوزادانی که شرایط زیر را داشته باشند به احتمال بیشتری زردی می گیرند:

  • نورادانی که خواهر یا برادرشان قبلا” زردی داشته است.
  • کودکانی که در زمان تولد دچار خونمرگی شده اند.
  • نوزادانی که نارس به دنیا آمده اند.
  • کودکانی که دچار بیماری های خاص ژنتیک، کم کاری تیروئید .. هستند.
  • نوزادانی که گروه خونی شان با مادرشان ناسازگار است .( اگر مادر دارای گروه خونی 0 یا RH منفی باشد، ممکن است، با گروه خونی بچه سازگار نباشد.)
زردی نوزاد، چه وقت خطرناک است
شیر دهی مکرر و به اندازه، در پایین آمدن درجه زردی نوزاد تاثیر زیادی دارد.

سؤالات رایجِ زردی نوزاد

چه عواملی موجب افزایش زردی در نوزادان می شود؟

شیر نخوردن به اندازه کافی یکی از عوامل افزایش زردی در نوزادان است. زیرا نوزادی که به درستی با شیر تغذیه نمی شود، سطح بیلی روبین ( عامل ایجاد زردی) خونش بالا می رود.
هنگامی که نوزاد به اندازه کافی شیر دریافت می کند، بدن با سرعت بیشتری، بیلی روبین ( عامل ایجاد زردی ) را خارج می کند. بیشتر بیلی روبین توسط مدفوع خارج می شود.
آکادمی متخصصان آمریکا، توصیه کرده است که مادارن در چند روز اول حداقل روزی هشت تا 12 بار به فرزندشان شیر بدهند.

آیا تغذیه با شیر مادر می تواند علت زردی باشد؟

گاهی اوقات ترکیباتی از شیر مادر با دفع بیلی روبین ( عامل زردی) تداخل دارد. به این معنا که این ترکیبات موجب کاهش خروج بیلی روبین از بدن نوزاد می شوند. که در اغلب موارد بی خطر است، و یک ماه تا چند ماه پس از تولد برطرف می شود.
ولی در مواردی که درجه زردی خیلی بالا باشد، ممکن است پزشک تغذیه با شیر مادر را برای یک تا دو روز قطع کند و وقتی زردی پایین آمد دوباره از سر بگیرد.

نوزاد مبتلا به اگر زردی، چه موقع نیاز به پزشک دارد؟

نوزادی که سفیده چشمش زرد است و یا شکم ، دست و پایش زرد است بچه ای که به سختی بیدار می شود، و به
نوزادانی که شرایط زیر را دارند، ممکن است دچار زردی شده باشند و باید در اسرع وقت توسط
همچنین اگر زردی فرزندتان بیشتر از سه هفته طول کشیده است، حتمأ به پزشک مراجعه کنید.

کی باید آزمایش زردی نوزاد را انجام دهیم؟

هنگام تولد پزشک نوزاد را از نظر زردی چک می کند. و در صورت نیاز سطح بیلی روبین خون را اندازه می گیرد.
در صورتی که مشکل خاصی نباشد، مجددأ سه تا 5 روز بعد باید نوزاد از نظر زردی چک شود.
اگر پزشک نسبت به زردی نوزاد شک داشته باشد، آزمایش بیلی روبین انجام می شود. در این آزمایش نمونه خون بچه گرفته می شود و درجه زردی نوزاد تعیین می شود.

برای رفع زردی نوزاد چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

یکی از کارهایی که مادران می توانند انجام دهند، شیر دهی مکرر و زیاد نوزاد است.
تغذیه منظم و مناسب نوزاد موجب می شود که دفع مدفوع نوزاد زیاد شود و بیلی روبین (عامل زردی) بیشتری از بدن نوزاد خارج شود.
مادران باید در حدود 8 تا 12 بار در شبانه روز به فرزنشان شیر بدهند.

منبع : براساس مقالات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *