آیا جرم گوش خطرناک است؟/ همه نکاتی که باید بدانید.

آیا جرم گوش خطرناک است؟ این سوال بیشتر افراد است. ما دراین مطلب خطرات و تاثیرات جرم گوش را بیان می کنیم و شرح می دهیم که جرم گوش در چه صورتی مشکل ساز است، و این مشکلات در چه کسانی بیشتر است؟

جرم یا موم گوش ( EARWAX) در حالت طبیعی برای سلامت گوش لازم و ضروری است. ولی در شرایطی حجم آن بیشتر از مقدارطبیعی می شود و به حالت فشره و متراکم در گوش جمع می شود.

تجمع جرم در گوش موجب خطرات و مشکلاتی می شود. کاهش شنوایی، درد، خارش و عفونت گوش، عدم تعادل و، وزوز گوش از شایعترین خطرات هستند. همچنین در موارد کمی، باعث کم شنوایی می شود. این مشکلات در بیشتر موارد به راحتی درمان می شوند.

در ابتدا لازم است توضیحاتی مختصر در مورد جرم گوش بدهیم. در ادامه بیان می کنیم که آیا جرم گوش خطرناک آست؟ با ما همراه باشید.

آیا جرم گوش خطرناک است؟
جرم گوش در کانال گوش ترشح می شود.

جرم گوش یا سرومن ماده ای مومی شکل است، که از غدد درون گوش ترشح می شود. این ماده در سلامت گوش نقش مهمی دارد.

جرم گوش باعث چرب شدن، تمیزی و حفاظت گوش می شود. چربی آن مانع از ورود آب و گرد و خاک به گوش می شود. همچنین خاصیت اسیدی آن باعث ایمنی گوش در مقابل بیشتر میکروب ها و ویروس ها می شود.

سرومن به صورت طبیعی از گوش خارج می شود. به این ترتیب که هنگام غذا خوردن و حرف زدن، با تکان خوردن فک ، جرم اضافی از گوش بیرون می رود .

وجود جرم برای گوش بسیار مهم وضروری است. بدون آن کانال گوش خشک وعفونی می شود. ( کانال گوش مجرایی است که از پرده گوش تا خارجی ترین قسمت آن کشیده می شود. ). با این حال در شرایطی که مقدار آن بیشتر ازحد طبیعی باشد، خطرناک است و موجب مشکلاتی می شود.

درادامه مقاله ی ” آیا جرم گوش خطرناک است؟ ” به مشکلات وخطرات جرم زیاد گوش می پردازیم.

آیا جرم گوش خطرناک است؟

در پاسخ به سوال “ آیا جرم گوش خطراست؟ ” باید بگوییم که، موم گوش اگر به اندازه طبیعی باشد، نه تنها برای گوش خطرناک نیست، بلکه کاملا مفید و ضروری است. ولی گاهی اوقات مقدار جرم در گوش بیشتراز حد لازم است. و باعث خطراتی برای فرد می شود.

درصورتی که جرم در گوش زیاد شود و تجمع کند، ممکن است، سخت وفشرده شود. که این خود ممکن است باعث ِ بسته شدن کانال گوش شود. در این صورت گوش دردناک می شود و روی میزان شنوایی فرد تاثیر دارد.

خطرات ناشی از جرم گرفتگی گوش

  • گوش درد: تجمع و زیاد شدن جرم در گوش ممکن است، موجب گوش درد شود.
  • کاهش شنوایی: گاهی اوقات جمع شدن جرم در گوش موجب کاهش شنوایی می شود. در این حالت، جرم های فشرده شده، همانند سدی جلوی رسیدن صدا به پرده گوش را می گیرند. کم شنوایی در اثر تجمع جرم به مرور صورت می گیرد و در اغلب موارد به راحتی درمان می شود.
  • عفونت گوش: گرفتگی و تجمع جرم در گوش ممکن است، باعث عفونت گوش شود.
  • خارش گوش
  • شنیدن صدای وزوز در گوش: یکی از دلایل صدای وزوز گوش، تجمع زیاد جرم در گوش است.
  • احساس پر شدن گوش
  • سرگیجه و عدم تعادل : یکی از دلایل سرگیجه و عدم تعادل، بسته شدن مجرای گوش، توسط جرم است. دراین شرایط جرم فشار زیادی به گوش می آورد و در ارسال پیام به مغز اختلال ایجاد می شود، در نتیجه احساس عدم تعادل به وجود می آید.

علت زیاد شدن جرم گوش

آیا جرم گوش خطرناک است؟

 

استفاده از گوش پاک کن یکی از اصلی ترین دلایل تجمع جرم گوش است.

در ادامه مقاله ” آیا جرم گوش خطرناک است؟ ” به علت های زیاد شدن جرم گوش می پردازیم.

تمیز کردن گوش با وسایلی مانند، گوش پاک کن، سنجاق سر، کلید ، ……، یکی از شایع ترین دلایل تجمع جرم در گوش است.

فرو بردن این وسایل در گوش، موجب انتقال جرم به عمق کانال گوش، و تجمع آن می شود، و در روند طبیعی خروج جرم اختلال ایجاد می کند. همچنین ممکن است به پرده گوش آسیب وارد کند. گاهی اوقات این آسیب ها به سختی درمان می شوند و دائمی هستند.

سمعک و گوشگیر نیز یکی از دلایل افزایش جرم گوش است. استفاده از این وسایل مانع از خروج جرم گوش به صورت طبیعی می شود. و نهایتا” موجب تجمع جرم در داخل کانال گوش می شود.

ورود آب درون گوش هنگام شنا نیز می تواند در زیاد شدن جرم گوش موثر باشد. زیرا جرم گوش هنگام خیس و مرطوب شدن، متورم می شود و حجم بیشتری پیدا می کند. به همین خاطر، بعضی افراد بعد از شنا یا حمام احساس گرفتگی گوش می کنند.

هنگامی که احساس کردید جرم گوشتان زیاد شده است، به پزشک متخصص گوش مراجعه کنید و از هر گونه دستکاری کردن گوش با وسایل مختلف اجتناب کنید.

چه افرادی ممکن است جرم گوششان زیاد شود؟

جرم گوش در بعضی افراد بیشتر از دیگران تجمع می کند و این امر موجب مشکلاتی برای آنها می شود. در ادامه مقاله” آیا جرم گوش خطرناک است؟ “، توضیح می دهیم که چه افرادی ممکن است جرم گوششان زیاد شود.

  • کسانی که کانال گوششان تنگ است : بعضی از افراد هنگام تولد کانال گوششان باریک است، یا اینکه در اثر عفونت های مکرر دچار تنگی کانال گوش می شوند. جرم گوش این افراد ممکن است به آسانی خارج نشود و گاهی اوقات دچار تجمع جرم گوش شوند.
  • افرادی که کانال گوششان پرمو است : در داخل و بیرون گوش های همه ما مو وجود دارد. ولی گاهی رشد این موها به دلایل مختلف بیشتر از اندازه طبیعی می شود و مانع از خروج طبیعی جرم از گوش می شود.
  • افرادی که بیماری استئومای گوش خارجی دارند: استئوما تومور استخوانی و غیر خطرناک مجرای گوش است. این توده استخوانی نزدیک پرده گوش رشد می کند و در بعضی موارد مجرای گوش را کاملا” می بندد. یکی از عوارض آن جمع شدن جرم در کانال گوش است.
  • افراد مسن و پیر: همزمان با بالا رفتن سن، پوست گوش خشک تر و سخت تر می شود، همچنین میزان چربی جرم ، کمتر می شود. چربی جرم به خروج آن از گوش کمک می کند. این عوامل باعث می شود که جرم به راحتی از گوش خارج نشود و در گوش تجمع کند.
  • افرادی که عفونت گوش مکرر دارند : بعضی از افراد مرتبا دچارعفونت گوش می شوند. این اشخاص بیشتر از دیگران در معرض زیاد شدن جرم گوش هستند.
  • کسانی که به بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس مبتلا هستند: بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس احتمال زیاد شدن جرم گوش را بیشتر می کند. در بیماری لوپوس، سیستم ایمنی بدن، به بافت ها و اندام های داخلی حمله می کند و باعث تخریب آن می شود.
  • کسانی که بیماری اگزمای گوش دارند: اگزمای مجرای گوش می تواند باعث زیاد شدن جرم گوش شود. اگزما مجرای گوش موجب تحریک پذیری و خارش پوست می شود.
  • کم کاری تیروئید: کم کاری تیروئید در بعضی افراد باعث زیاد شدن جرم گوش می شود.

امیدواریم تا اینجا مقاله ” آیا جرم گوش خطرناک است؟ “، برایتان مفید بوده باشد. در ادامه توضیح مختصری در مورد روش درمان جرم زیاد گوش می دهیم. با ما همراه باشید.

روش های درمان جرم زیاد گوش

پزشک در ابتدا به وسیله اتوسکوپ درون گوش را معاینه می کند.

 

بهترین راه برای تشخیص تجمع جرم در گوش، معاینه توسط پزشک است.

جرم گوش معمولا” به صورت طبیعی از گوش خارج می شود. درمان زمانی لازم است که جرم در گوش فشرده و زیاد شود و موجب مشکلاتی برای فرد شود.

در ابتدا پزشک با وسیله ای به نام اتوسکوپ داخل گوش را معاینه می کند. در صورتی که تشخیص دهد جرم متراکم و فشرده شده است، اقدام به خارج کردن جرم می کند.

یکی از رایج ترین روش های درمانی، استفاده از قطره های مخصوص گوش است. این قطره ها برای نرم کردن جرم های خشک و سخت گوش به کار می روند و باعث می شوند که روند خارج شدن جرم از گوش راحت تر شود.

جرم معمولا” بعد از چند روز نرم می شود و به تدریج از گوش خارج می شود.

این درمان برای کسانی که کانال گوششان سوراخ است یا دچار عفونت فعال کانال گوش هستند، تجویز نمی شود.

یکی دیگر از روش های درمان، شستشوی گوش است. در این روش پزشک با روش های کم خطر اقدام به خارج کردن جرم می کند.

برای خارج کردن جرم های اضافی گوش، حتما” به پزشک مراجعه کنید واز خود درمانی پرهیزکنید. زیرا ممکن است باعث آسیب های غیرقابل جبران به گوش شود.

ما در این مقاله از سری مقالات سایت مدآوا سعی کردیم به سوال ” آیا جرم گوش خطرناک اسـت” پاسخ دهیم. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

منبع : سایت : MEDICAL NEWS TODAY

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *