7 علت زیاد شدن جرم گوش

قبل از اینکه علت زیاد شدن جرم گوش را بگویم لازم است توضیح مختصری درباره جرم گوش یا سرومن بدهیم. پس از آن ، چند دلیل شایع برای افزایش جرم گوش خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

جرم گوش ماده ای مومی شکل است و رنگ آن ترکیبی از قرمز و قهوه ای است. این ماده در طول کانال گوش وجود دارد . کانال گوش مجرایی است که از گوش خارجی تا پرده گوش کشیده می شود.

جرم گوش دارای خاصیت چربی و اسیدی است. اسیدی بودن آن موجب حفاظت در برابر باکتری ها و ویروس ها می شود و چربی آن باعث جلوگیری از خشکی پوست گوش می شود و از عفونت های قارچی و باکتریای جلوگیری می کند. همچنین گرد و خاک و را به خود می گیرد و همانند سدی مانع ورود عوامل خارجی به گوش می شود.

در بیشتر افراد جرم گوش به طور طبیعی از گوش خارج می شود و نیازی به تمیز کردن ندارد. با این حال این روند طبیعی در بعضی افراد، مختل می شود و جرم در گوش جمع می شود و باعث مشکلاتی می شود.

در ادامه مقاله توضیح می دهیم که علت زیاد شدن جرم گوش چیست .

علت زیاد شدن جرم گوش
در تصویر بالا کانال گوش را می بینید.

علت زیاد شدن جرم گوش

تولید زیاد جرم در گوش، موجب مشکلاتی برای فرد می شود. این مشکلات زمانی پیش می آید که سرعت تولید جرم با سرعت خروج آن متناسب نباشد. این اتفاق ممکن است به خاطر علت های زیادی باشد. در اینجا چندین علت زیاد شدن جرم گوش را برایتان آورده ایم.

1- تنگ بودن کانال گوش

تنگی کانال گوش از علت زیاد شدن جرم گوش است. کانال گوش به قسمتی از گوش گفته می شود که از خارجی ترین قسمت گوش تا پرده گوش کشیده می شود. بعضی از افراد هنگام تولد کانال گوششان تنگ است و این تنگی باعث می شود که در زمان کوتاهی از جرم پر شود، و سریعتر مسدود شود.

یکی دیگر از علت های تنگی کانال گوش به خاطر عفونت های مزمن و مکررمجرای گوش است. و این اتفاق به تدریج می افتد. به باریک شدن تدریجی قطر مجرای گوش که معمولا” به خاطر عفونت های زیاد رخ می دهد در اصطلاح پزشکی استوزیس (stenosis ) گفته می شود.

2- رشد زیاد مو در کانال گوش

از علت زیاد شدن جرم گوش نیز رشد زیاد موهای کانال گوش است. در داخل و بیرون گوش های ما موهای ریزی وجود دارد. این مو ها در بعضی از افراد بیشتراست و تعداد آنها غالبا” به ژنتیک افراد برمی گردد.

در حالت طبیعی موهای گوش موجب دور کردن ذرات گرد و غبار از گوش می شوند. گاهی اوقات ممکن است رویش این موها زیاد شود و هنگام خارج شدن جرم از گوش همانند یک سد عمل کند و با چسبیدن جرم به آن باعث تجمع زیاد جرم شود.

پزشکان احتمال می دهند که یکی از دلایل زیاد شدن موهای گوش، افزایش هورمون تسوسترون باشد، که باعث پرپشتی و ضخامت موها می شود. همچنیین گاهی اوقات کودکان متولد شده از مادران دیابتی ، گوش های پر مو دارند.

3- استفاده از گوش پاک کن

هنگام تمیز کردن گوش با گوش پاک کن فقط بخش کمی از آن خارج می شود. بیشتر جرم به وسیله آن به بخش انتهایی گوش کشیده می شود و به صورت فشره در کنار پرده گوش باقی می ماند. با تکرار این کار جرم های فشرده شده در کنار پرده گوش جمع می شوند و موجب بسته شدن کانال گوش می شوند.

بدن ما معمولا” به صورت خودکار جرم گوش را خارج می کند، و نیازی به خارج کردن آن به صورت فیزکی ندارد. پزشکان توصیه می کنند که از دستکاری کردن گوش، خودداری کنید و اجازه دهید، بدن روند طبیعی خود را انجام دهد.

در صورتی که جرم گوش تان زیاد شد، به پزشک متخصص گوش مراجعه کنید. پزشک با وسایل مخصوص درون گوش را معاینه می کنند. ودر صورتی که جرم گوش زیاد نباشد، جرم را خارج می کند.

اگرجرم گوش خیلی زیاد باشد، پزشک معمولا” یک قطره تجویز می کند، تا جرم را نرم کند. بعد از چند بار استفاد ه از قطره ، جرم نرم می شود و خود به خود می افتد. در غیر این صورت در جلسه بعدی، پزشک آن را خارج می کند.

4- استفاده از گوش گیر و سمعک

یکی دیگر از علت های زیاد شدن جرم گوش، سمعک و گوش گیراست. استفاده از سمعک با گوشی های داخل کانال، می تواند موجب تحریک غدد تولید کننده جرم شود، و تولید بیش از اندازه جرم را به دنبال داشته باشد.

جرم گوش توسط غدد موجود روی پوست گوش تولید می شوند و پس از آن وارد کانال گوش می شود.

همانطور که گفتیم تولید زیاد جرم گوش ممکن است باعث تجمع آن در کانال گوش شود و و در بعضی موارد موجب بسته شدن کانال گوش شود.

5- پیرشدن پوست

علت دیگر زیاد شدن جرم گوش پیر شدن پوست است. با گذشت عمر و همزمان با پیر شدن، غده های گوش ضعیف تر می شوند و مومی که تولید می کنند دارای چربی کمتراست، وبه همین خاطربه آسانی به سمت خارج گوش حرکت نمی کند.

چربی موم گوش باعث می شود که راحت تر به خارج گوش هدایت شود و هرچه این مقدار چربی کمتر باشد، خارج شدن آن سخت تراست . به این ترتیب زمان بیشتری در کانال گوش باقی می ماند و بنابراین جرم گوش زیادتری در گوش جمع می شود.

6- کم کاری تیروئید

تیروئید غده ای کوچک در جلوی گردن است. این غده وظیفه ساخت هورمون تیروئید را دارد. در بیماری کم کاری تیروئید، هورمون تیروئید به اندازه کافی ترشح نمی شود. که این می تواند به عنوان علت زیاد شدن جرم گوش نیز شناخته شود. برای درمان معمولا از قرص های حاوی تیروئید استفاده می شود.

7- اگزمای گوش

بیماری اگزمای مجرای گوش می تواند باعث زیاد شدن جرم گوش شود. در این بیماری پوست دچار خارش، قرمزی، التهاب و پوسته ریزی می شود.

پوست مجاری شنوایی کسانی که از اگزمای گوش رنج می برند بسیار خشک است. پزشکان هنوز دلیل اصلی این بیماری را نمی دانند، ولی معمولا” در افرادی که حساسیت ( آلرژِی) دارند، بروز می کند.

نشانه های زیاد شدن جرم گوش

در حالت عادی جرم گوش از داخل گوش به سمت بیرون آن حرکت می کند و در نهایت خشک می شود و می ریزد. ولی گاهی اوقات جرم درگوش تجمع می کند و موجب مشکلاتی برای فرد می شود. در ادامه مطلبِ علت زیاد شدن جرم گوش، به علائم و نشانه های این مشکل می پردازیم.

  • احساس درد و گرفتگی در گوش
  • کم شنوایی که به تدریج زیاد شود.
  • شنیدن صدای وزوز در گوش
  • خارج شدن مقدار زیادی ترشح از گوش

سوالات رایجِ زیاد شدن جرم گوش

آیا جرم گوش خطرناک است؟

جرم یا موم گوش برای گوش خطرناک نیست، بلکه برای سلامت گوش ضروری است. ولی در شرایطی که بیشتر از مقدار مورد نیاز در گوش وجود داشته باشد، می تواند مشکل ساز باشد. هنگامی که مقدار زیاد جرم در گوش تجمع می کند، همانند یک سد عمل می کند و مانع از رسیدن صدا به پرده گوش می شود. در نتیجه شنوایی کم می شود. اگر جرم گوش کمتر از حد معمول باشد، موجب خشکی و خارش گوش می شود.

نشانه های زیاد شدن جرم گوش چیست؟

هنگامی که جرم گوش زیاد است، فرد دچار علائمی می شود. این نشانه ها شامل درد، سنگینی و پری گوش، صدای زنگ، احساس کیپی، خارش، بوی نامطبوع، و ترشحات است.

آیا زیاد شدن جرم گوش می تواند موجب کم شنوایی شود؟

بله زیاد شدن جرم گوش می تواند باعث کم شنوایی شود، ولی به راحتی قابل درمان است. و به صورتی است که، شنوایی فرد به مرور زمان کمتر و کمتر می شود. گاهی ممکن است شنوایی فرد به حدی برسد که برای ایجاد ارتباط به مشکل برخورد کند.

در حالت طبیعی جرم گوش از داخل گوش به سمت بیرون آن حرکت می کند و سپس خشک می شود و می ریزد. و لی گاهی بنا به دلایلی جرم در کانال گوش جمع می شود و فشرده می شود.

عوامل زیادی در زیاد شدن جرم گوش دخالت دارند. این عوامل شامل تنگی کانال گوش، کم کاری تیروئید، استفاده از گوش پاک کن، سمعک، پیری ، اگزمای گوش و رشد زیاد موهای کانال گوش هستند.

ما دراین سری از مقالات وب سایت مدآوا مقاله سعی کردیم علت زیاد شدن جرم گوش را بریتان شرح دهیم . امیدواریم که مطلب ما برایتان مفید بوده باشد.

منابع : health. harvard.edu

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *