مزایا و معایب روکش دندان

مزایا و معایب روکش دندان

اگر قصد دارید مشکلات مربوط به دندان هایتان از جمله لکه دار بودن، فاصله بین آن ها، شکستگی دندان ها و … را درمان کنید، روکش دندان انتخاب مناسبی است. اما هنگام در نظر گرفتن یک روش درمانی بهتر است همه جوانب آن را در نظر بگیرید. بنابراین ما در این نوشته قصد داریم در ارتباط با مزایا و معایب روکش دندان که یکی از روش های درمانی است برای شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان (قاب دندان) یک نوع پروتز دندانی است که به صورت کامل بر روی دندان اصلی چسبانده می شود و در زیبایی و ترمیم دندان ها نقش دارد. در طول زندگی دندان ها در معرض آسیب هایی مانند پوسیدگی، شکستگی، ترک خوردگی و … هستند و با گذشت زمان این آسیب ها شکل، اندازه و سلامت دندان ها را به خطر می اندازند. در این حالت یک روش درمانی استفاده از روکش دندان است.

مزایای روکش دندان کدامند؟

ترمیم مشکلات ظاهری دندان

روکش دندان با تغییر شکل، رنگ و ابعاد دندان ها آن ها را زیبا تر می کند. هر یک از مشکلات زیبایی زیر با استفاده از روکش دندان قابل حل می باشد:

  • فاصله بین دندان ها
  • دندان های لکه دار
  • تغییر رنگ در دندان
  • بدشکل شدن دندان
  • شکستگی دندان

ظاهری مناسب و طبیعی (سفید و شفاف بودن دندان ها):

روکش دندان شما با رنگ مینای دندان و خطوط طبیعی دندان فرد مطابقت دارد و فوق العاده طبیعی به نظر می رسد. این روکش ها متناسب با صورت و لبخند شما ساخته می شوند. بنابراین بعد از گذاشتن روکش دندان هایی سفید، شفاف با ظاهری کاملا طبیعی خواهید داشت به گونه ای که اغلب مردم متوجه نمی شوند.

مزایا و معایب روکش دندان

ماندگاری بالای روکش ها

در واقع روکش ها بهتر از دندان های واقعی در برابر پوسیدگی و لک شدن مقاومت می کنند. با نگهداری مناسب از دندان ها این روکش ها بین 15 تا 20 سال دوام می آورند.

نگهداری آسان از روکش ها

برای مراقبت از روکش دندان نیازی نیست کار خاصی انجام دهید و مانند مراقبت از دندان های معمولی خودتان است. شما باید حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و دو بار در روز مسواک بزنید. و در صورت نیاز هر چند وقت یکبار برای معاینه دندان هایتان به کلینیک های دندانپزشکی مراجعه کنید.

درمان مناسب برای مینای از دست رفته

دندان های طبیعی بسیار قوی است، اما عواملی از جمله مسواک زدن بیش از حد، اسید معده و … می تواند منجر به فرسوده شدن مینای دندان شما شود. روکش دندان جایگزین مناسبی برای مینای دندان از دست رفته است.

پوشاندن ایمپلنت دندان و محافظت از دندان عصب کشی شده

روکش دندان همچنین برای پوشاندن ایمپلنت های دندانی، پوشاندن و محافظت از یک دندان پرشده زمانی که بخش زیادی از دندان تخریب شده، محافظت از دندان هایی که تحت درمان کانال ریشه قرار گرفته اند مانند دندان عصب کشی شده و… مفید می باشد.

معایب روکش دندان کدامند؟

پوسیدگی دندان ها

حتی با وجود روکش ها، دندان های شما همچنان می توانند پوسیدگی را تجربه کنند. در صورتی که روکش دندان به خوبی در جای خود قرار نگیرد، نفوذ و تجمع میکروب ها و مواد غذایی به زیر دندان ها منجر به پوسیدگی آن ها می شود.

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکلاتی از جمله پوسیدگی دندان ها، افزایش حساسیت دندانی، نیش نامتعادل، ظاهر غیرطبیعی، شکستگی و… برای انجام روکش دندان حتما به متخصص دندانپزشکی مجرب مراجعه کنید تا از کیفیت روکش دندان خود اطمینان خاطر داشته باشید. در صورت نیاز به کلینیک های دندانپزشکی روی لینک زیر کلیک کنید:
کلینیک های دندانپزشکی سراسر کشور

برگشت ناپذیر بودن

برای نصب روکش ها دندانپزشک یک لایه بسیار نازک از مینای دندان شما را بر می دارد و به گونه ای دندان ها را تغییر شکل می دهند که با روکش ها مطابقت داشته باشند. در این صورت دندان ها از نظر ابعاد و اندازه، طبیعی به نظر می رسند. بنابراین اگر ظاهر نهایی را دوست ندارید یا چند سال بعد تصمیم گرفتید که دیگر آن ها را نمی خواهید، این روند غیر قابل برگشت است.

ایجاد حساسیت

برخی از افراد ممکن است نسبت به مواد به کار رفته در روکش دندان، غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم و … حساسیت داشته باشند. البته این حساسیت ها برای برخی افراد پیش می آید و اغلب در مدت کوتاهی درمان می شود.

مزایا و معایب روکش دندان

ایجاد حساسیت و واکنش افراد نسبت به روکش ها متفاوت است و به تفاوت در جنس روکش دندان بستگی دارد.

هزینه بالا

انجام روکش دندان ها هزینه قابل توجهی را شامل می شود که ممکن است این مبلغ بسته به بیمه دندانپزشکی شما متفاوت باشد.

شکستگی روکش ها

اگرچه روکش ها گزینه ای بسیار با دوام هستند، اما اگر مکررا تحت فشار قرار گیرند (مانند خوردن غذاهای سفت، ضربه خوردن دندان ها، دندان قروچه، جویدن مکرر دندان ها و …) در نهایت خراب می شوند.

آیا روکش کردن دندان دردناک است؟

در صورت رعایت مراقبت های لازم هیچ درد یا ناراحتی را در طول انجام روکش دندان حس نمی کنید. توجه داشته باشید که روکش دندان نیز مانند سایر روش های درمانی نیازمند دقت در زمان درمان و مراقبت های بعد از آن می باشد.

هر چند وقت یکبار باید روکش ها را تعویض کرد؟

برداشتن روکش ها حدودا بین 15 تا 20 سال پس از قراردادن آن ها انجام می شود. ترک خوردن روکش ها، درد و تورم در اطراف دندان و روکش، تحلیل رفتن روکش و … برخی از نشانه هایی هستند که نشان می دهند روکش دندان شما نیاز به تعویض دارد.

در این نوشته مطالبی در ارتباط با مزایا و معایب روکش دندان برای شما آورده ایم. مهم است که قبل از تصمیم به انجام هر گونه عمل دندانپزشکی تا جایی که می توانید اطلاعات داشته باشید. بنابراین در صورت نیاز به روکش دندان می توانید به متخصص دندانپزشکی مجرب مراجعه کنید و با اطمینان خاطر این کار را انجام دهید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در زمینه های مختلف دهان و دندان، دیگر مقالات دندانپزشکی سایت مداوا را به شما پیشنهاد می کنیم.

برخی از منابع:

WHAT ARE THE ADVANTAGES OF DENTAL VENEERS