درد دندان شش سالگی چگونه است؟

درد دندان شش سالگی | آنچه باید بدانید.

درد دندان شش سالگی چگونه است؟ دندان های شش یا شش سالگی ، اولین دندان های آسیای بزرگ دائمی هستند. که محل رویش آنها، پشت آخرین دندان شیری است. این دندان ها در حدود شش یا هفت سالگی ظاهر می شوند و به همین خاطر به آنها دندان شش سالگی نیز گفته می شود.

برخی از کودکان هنگام رویش دندان های شش سالگی احساس ناراحتی می کنند و ممکن است لثه هایشان تحریک شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درد دندان شش سالگی و همچنین اینکه چگونه می توانید به کودک خود کمک کنید، با ما همراه باشید. در ابتدا لازم است به طور مختصر در خصوص دندان های شش سالگی صحبت کنیم.

دندان شش سالگی، اولین دندان آسیای بزرگ دائمی است که در حدود 6 سالگی رویش می یابد. تعداد این دندان ها 4 تاست. ( دو تا در فک بالا و دو تا در فک پایین) محل رویش این دندان ها، پشت آخرین دندان شیری است. همچنین اگر دندان ها از خط وسط شمرده شوند، این دندان ششمین دندان در هر ربع فکی است.

از آنجایی که هنگام رویش دندان شش سالگی، هیچ دندان شیری نمی افتد، در برخی موارد، به اشتباه دندان شیری پنداشته می شود. و گاهی اوقات والدین تلاش زیادی برای تمیز نگه داشتن آن نمی کنند.

درد دندان شش سالگی چگونه است؟

دندان های آسیاب شش سالگی درست پشت آخرین دندان شیری درمی آیند. در طول زمان رویش ، ممکن است، کودک شما ممکن است علائمی مثل تب خفیف ، تورم لثه و درد هنگام غذا خوردن را تجربه کند.

درد دندان شش سالگی چگونه است؟

بیشتر اوقات دندان های شش سالگی بدون هیچ مشکل خاصی بیرون می آیند ولی در برخی کودکان ، وقتی دندان های شش سالگی نزدیک به زمان رویش باشند، ممکن است تا مدت کوتاهی احساس ناراحتی و درد در لثه کنند.

علت این درد معمولأ التهاب و تورم لثه ی اطراف دندان است. و ممکن است در اثر تجمع ذرات غذایی و فعالیت میکروبها زیر لثه شدیدتر شود. و یا اینکه به خاطر ضربه ناشی از دندان های مقابل در زمان جویدن غذا زیادتر شود.

در موارد کمی، به غیر از تورم و التهاب لثه، علائمی مثل تب یا عفونت، نیز ممکن است رخ دهد.

اگر در اطراف دندان چرک سفید مشاهده کردید یا اینکه تحریک دندان خیلی طولانی شد و فرزندتان دچار تب بالا شد، حتمأ به دندان پزشک مراجعه کنید.

سایت مدآوا فهرستی از دندان پزشکان سراسر کشور را تهیه کرده و شما به راحتی می توانید به آدرس و شماره تلفن آنها دسترسی داشته باشید، این لیست بر اساس شهر و استان تنظیم شده است و ما از شما دعوت می کنیم در صورت نیاز حتمأ از آن استفاده کنید.

آدرس و فهرست دندان پزشکان سراسر کشور بر اساس شهر و استان

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درد دندان های شش سالگی ، تشخیص زمان ورود و همچنین راه های مراقبت از آنها به مطالعه ادامه دهید.

نشانه های رویش دندان شش سالگی چیست؟

درد دندان شش سالگی چگونه است؟

در بیشتر اوقات دندان جدید بدون عارضه خاصی ظاهر می شود. با این حال گاهی در زمان بیرون آمدن از لثه ممکن است، کودک احساس ناراحتی در لثه خود کند.در اینجا برخی علائمی که ممکن است هنگام ورود دندان های شش سالگی، اتفاق بیفتد را بیان می کنیم.

  • التهاب لثه
  • سردرد
  • درد فک
  • تورم
  • عفونت
  • تحریک یذیری
  • اختلالات خواب
  • تب درجه پایین
  • مشکل خوردن غذاهای جامد

از آنجایی که دندان های آسیاب شش سالگی ، دائمی هستند، باید مطمئن باشید که فرزندتان بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می کند و مواردی مثل مسواک زدن و نخ کشیدن را به درستی انجام می دهد.

دندان های شش سالگی در چه زمانی ظاهر می شوند؟

معمولأ حدود 6 یا 7 سالگی اولین دندان های آسیای شش سالگی ، ظاهر می شوند. ولی زمان دقیق رویش دندان های شش سالگی ، تا حد زیادی توسط عوامل ژنتیکی تعیین می شود، و این زمان برای همه کودکان یکسان نیست.

در برخی از کودکان، ابتدا دندان های شیری جلو می افتند و توسط دندان دائمی جایگزین می شوند و در مرحله بعد دندان های شش سالگی رویش می کنند. در حالیکه در برخی دیگر دندان های آسیاب شش سالگی اولین دندان های دائمی هستند.

چگونه درد دندان های شش سالگی را تسکین دهیم؟

اگر لثه کودکتان دردناک و حساس شده است، سعی کنید غذا های نرم و خنک به او بدهید، زیرا جویدن غذاهای جامد و سفت ممکن است، بیشتر آن را تحریک کنند و موجب آزار کودک شوند. غذا هایی مانند پوره سیب زمینی و سوپ گزینه های مناسبی هستند.

ماساژ لثه با دستمال تمیز و مطوب نیز می تواند به طور موقت درد را کاهش دهد و همچنین می توانید از نوشیدنی های خنک و سرد نیز استفاده کنید.در صورتی که درد غیر قابل تحمل است با دندانپزشک تماس بگیرید و با تجویز پزشک از داروهای مسکن مثل ایبوپروفن استفاده کنید.

چطور از دندان شش سالگی مراقبت کنیم؟

کودک شما در حدود شش 6 یا 7 سالگی اولین دندان های آسیای بزرگ دائمی اش را دریافت می کند. و باید تا آخر عمر از آنها استفاده کند. این دندان ها اغلب اولین دندان هایی هستند که در بزرگسالی پوسیده می شوند. آموزش عادات صحیح بهداشتی می تواند به او در حفظ سلامت دهان در طول زندگی کمک کند.

در اینجا برخی از عادت های خوب دندانپزشکی وجود دارد که می توانید به کودک خود بیاموزید.

  1. مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید دو بار در روز
  2. نخ کشیدن به صورت روزانه
  3. شستشو پس از استفاده از نخ دندان
  4. مراجعه به دندانپزشک به طور منظم هر شش ماه

امیدواریم مطلبِ” درد دندان شش سالگی ” برایتان مفید باشد. با ما در مطالب بعدی سایت مدآوا همراه باشید.

منبع : https://www.healthline.com/health/6-year-molars

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *