پولیپ بینی چیست ؟

پولیپ های بینی ( به انگلیسی nasal polyp ) مهمان های ناخوانده ای هستند که همانند خوشه های انگور ممکن است در حفره بینی ما رشد کنند. بافت سرطانی ندارند ، دردناک نیستند و بسیار نرم هستند ولی در مواردی که بزرگ می شوند می توانند بعنوان مانعی در تنفس دماغی دردسر ساز بشوند.

در این نوشته می خواهیم درباره این مهمان های ناخوانده بنویسیم. اینکه چرا در برخی از افراد تمایل به رشد و بزرگ شدن بیشتر است و در برخی هیچگاه مهمان دائمی نمی شوند. درباره علل پولیپ می نویسم و درمانهای در دسترس و اینکه چطور می توانیم با تغییرات در سبک زندگی عوارض انها را کمتر کنیم.

تصاویر پولیپ بینی

تصویر پولیپ بینی
پولیپ یا پولیپ های بینی بافت غیر سرطانی هستند.
پولیپ های بینی چیستند ؟
پولیپ بینی می تواند بعنوان مانعی برای تنفس دماغی فرد شود و این خود می تواند عوارض زیادی برای فرد به همراه بیاورد
پولیپ بینی بزرگ
پولیپ بینی های بینی تا کوچک هستند معمولا براحتی تشخیص داده نمی شوند و وقتی بزرگ می شوند خر خر کردن یکی از علامتهای مهم برای تشخیض انها است.

پولیپ بینی چیست ؟

پولیپ های بینی شایع ترین بافت هایِ اشک مانند هستند که در بینی و سینوس ها رشد می کنند. همانطور که در تصاویر فوق می بنید از نظر ظاهر شبیه به خوشه های انگور و یا اشک هستند. بافتی نرم دارند و لمس آنها دردی ایجاد نمی کند. مهمترین مشکل آنها جاگیر بودن آنها است.

سطوح داخلی حفره بینی و سینوس ها پوشیده از غشاهای مخاطی است. پولیپ ها در این سطوح رشد می کنند و بزرگ می شوند.

پولیپ ها تا زمانیکه کوچک هستند معمولا علائمی ندارند و مشکلی برای فرد بوجود نمی آورند. وقتی پولیپ های بینی بزرگ می شوند سبب انسداد حفره بینی و ایجاد مشکل در تنفس از راه بینی می شوند.

انسداد راه بینی ، کاهش حس بویایی و عفونت های مکرر از عوارض پولیپ های بینی هستند. کیفیت صدای فردی که پولیپ دارد نیز کمی حالت تو دماغی است.

داروها غالبا می توانند پولیپ های بینی را کوچک و یا حفظ کنند اما در برخی از موارد تنها راه حذف آنها جراحی است. هر چند در مواردی پس از جراحی موفقیت آمیز پولیپ ها دوباره رشد کرده اند.

علائم پولیپ بینی

پولیپ بینی چیست ؟ 1
پولیپ ها تا کوچک هستند ممکن تشخیص انها سخت باشد ولی با بزرگ شدن علائم انها به وضوح قابل تشخیص است.

پولیپ ها بینی با حساسیت ها و التهاب های مسیر حفره بینی در ارتباط هستند. بدین معنا که التهاب طولانی مدت حفره بینی و سینوس ها ( سینوزیت ) می تواند منجر به تشکیل پولیپ ها بشود.

سینوس ها حفره های مملو از هوا در استخوان جمجمه و صورت هستند. هر عاملی که موجب پر شدن و گرفتگی آنها توسط مخاط یا چرک شود سینوزیت ایجاد خواهد کرد. اگر سینوزیت بیشتر از 10 هفته طول بکشد به آن سینوزیت مزمن می گویند.

البته به یاد داشته باشید که همیشه سینوزیت مزمن منجر به تشکیل پولیپ نمی شود. اینکه چرا در برخی افراد سینوزیت منجر به پولیپ می شود و در عده ای دیگر نمی شود هنوز برای پزشکان ناشناخته مانده است.

شایع ترین علائم سینوزیت مزمن همراه با پولیپ عبارتند از :

  • آبریزش از بینی
  • مشکل در تنفس از بینی
  • ترشحات پشت بینی
  • کاهش حس بویایی
  • کاهش حس چشایی
  • درد دندانهای بالایی
  • خر خر کردن در خواب
  • گرفتگی بینی مکرر

این نوشته ادامه دارد در ادامه این نوشته درباره موضوعات زیر خواهیم نوشت:

علل پولیپ بینی

رسک فاکتور های پولیپ بینی

عوارض

پیشگیری

روشهای تشخیص توسط پزشک

درمان

درمان دارویی

درمان جراحی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *