واکسن چهار ماهگی چند تاست؟

واکسن چهار ماهگی چند تاست؟

واکسن چهار ماهگی چند تاست؟ هفته بعد نوبت واکسن چهار ماهگی دخترم است. نمی دونم چه جوریه؟ خیلی سخته؟ . 888 poker

اینها نمونه ای از صحبت های والدین در مورد واکسن چهار ماهگی است .از سال 1393 تغییراتی در واکسن های چهار ماهگی به وجود آمد. ما دراین اینجا این تغییرات را بر اساس مقالات معاونت بهداشت برای شما بیان می کنیم و در درجه اول شرح می دهیم که واکسن چهار ماهگی چند تاست و از چه بیماری هایی پیشگیری می کند، همچنین اقدامات لازم برای قبل و بعد از واکسن را شرح می دهیم.

واکسن چهار ماهگی چند تاست؟

واکسن چهار ماهگی چند تاست؟
واکسن چهار ماهگی چند تاست؟

واکسن چهار ماهگی چند تاست؟ به طور کلی واکسن چهار ماهگی شامل سه واکسن مجزا می شود، نام این واکسن ها پنتاوالان ( پنج گانه )، تزریقی فلج اطفال و قطره خوراکی فلج اطفال است. در ادامه هریک ازاین واکسن ها را معرفی می کنیم. ابتدا با واکسن پنتاوالان ( پنج گانه ) شروع می کنیم.

واکسن پنتاوالان محتوی 5 واکسن به صورت ترکیبی است. این واکسن ها دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت B و هموفیلوس آنفولانزا نام دارند. به سبب اینکه واکسن پنتاوالان از ترکیب 5 واکسن متفاوت ساخته می شود، به آن پنج گانه نیز می گویند. این واکسن به شکل تزریقی است و محل تزریق آن قسمت خارجی ران و به صورت داخل عضلانی است.

در سال 1393 تغییراتی در واکسن چهار ماهگی ایجاد شد. تا قبل از آن این واکسن شامل واکسن ثلاث یا سه گانه ( دیفتری، کزاز، سیاه سرفه ) و واکسن هپاتیت B بود، بعد از سال 93 واکسن پنج گانه جایگزین این دو واکسن شد، در واقع واکسن پنج گانه ترکیبی از دو واکسن ثلاث و هپاتیت B است با این که تفاوت که واکسن هموفیلوس آنفولانزا نیز در آن وجود دارد. واکسن هموفیلوس آنفولانزا از بیماری های خطرناکی مثل پنومی، مننژیت …. پیشگیری می کند.

در ادامه مطلب ” واکسن چهار ماهگی چند تاست؟ ” به معرفی دومین واکسن چهار ماهگی می پردازیم. واکسن تزریقی فلج اطفال دومین واکسن چهار ماهگی است و همانطور که از نامش پیداست به شکل تزریقی دریافت می شود، این واکسن به صورت داخل عضلانی در ران تزریق می شود.

واکسن فلج اطفال در ابتدا فقط به شکل خوراکی بود، ولی در سال 1394 با درخواست سازمان جهانی بهداشت، فرم تزریقی آن نیز به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه شد. در حال حاضر واکسن فلج اطفال به هر دو صورت تزریقی وخوراکی وجود دارد. واکسن تزریقی فلج اطفال در یک نوبت به کودکان تزریق می شود.

سومین واکسن چهار ماهگی، واکسن خوراکی فلج اطفال است. این واکسن به شکل قطره خوراکی است و در پنج نوبت به کودکان داده می شود. واکسن فلج اطفال نقش قابل توجهی در ریشه کنی بیماری فلج اطفال دارد.

امیدواریم تا اینجای مطلب توانسته باشیم به سوال شما در مورد ” واکسن چهار ماهگی چند تاست ؟ ” پاسخ داده باشیم. در ادامه مطلب، اقدامات لازم برای قبل و یعد از واکسن چهار ماهگی را شرح می دهیم. روليت اون لاين در ادامه با ما همراه باشید.

اقدامات لازم برای قبل و بعد از واکسن چهار ماهگی

واکسن چهار ماهگی چند تاست؟ و قبل از آن به چه اقداماتی نیاز دارد.
اقدامات لازم برای قبل وبعد از واکسن چیست؟

اقدامات قبل از دریافت واکسن

بسیاری از کودکان از تزریق واکسن ترس و واهمه دارند، با این حال، با رعایت بعضی از نکات می توانیم به فرزندمان کمک کنیم. ما در اینجای مطلب ” واکسن چهار ماهگی چند تاست”، این نکات را بیان می کنیم.

  • دریافت واکسن در آغوش والدبن
  • نوازش کودک در هنگام تزریق واکسن وبعد از آن
  • انجام اقداماتی که موجب پرت کردن حواس کودک می شود، مانند استفاده از اسباب بازی ها ….
  • آرامش والدین قبل و بعد از تزریق واکسن

واکسن چهار ماهگی شامل دو شکل تزریقی و خوراکی می شود. توصیه می شود در ابتدا واکسن خوراکی به کودک داده شود و در مرحله دوم واکسن های تزریقی که سخت تر هستند، دریافت شوند.

اقدامات لازم بعد از تزریق واکسن

تب و درد و تورم محل تزریق از عوارض شایع واکسن چهار ماهگی است، و براساس تحقیقات حدود 50% از کودکان آن را تجربه می کنند. در این بخش، اقدامات لازم برای کاهش اثرات جانبی واکسن را شرح می دهیم.

  • سرد و خنک کردن محل تزریق با پارچه مرطوب در 24 ساعت اول بعد از تزریق.
  • استفاده از قطره استامینوفن به فاصله زمانی 4 یا 6 ساعت، با دوز مناسب ( دوبرابر وزن کودک ) ، طبق تجویز پزشک. ( تا زمانی که کودک تب ودرد دارد )
  • استفاده از لباس های گشاد و خنک برای کودک که از فشار آوردن به محل تزریق جلوگیری کند.
  • گرم کردن محل تزریق با حوله یا پارچه گرم در 24 ساعت دوم. ( مراقب باشید حوله یا پارچه زیاد گرم نباشد و به پای کودک آسیب ننرسد.)
  • شیر دهی منظم و بیشتر برای کاهش تب.

بر اساس منابع پزشکی استفاده از آسپرین برای کاهش درد و تب در سن چهار ماهگی ممنوع است. ولی با مشورت پزشک می توان از بروفن استفاده کرد. لعبة تركس

ممکن است در زمان قبل و بعد از تزریق واکسن به مشورت پزشک نیاز داشته باشید ما برای شما لیستی از پزشکان متخصص کودکان سراسر کشور به تفکیک شهر های مختلف، فراهم آورده ایم، که می توانید به آن مراجعه کنید.

امیدواریم مطلب ما با عنوان ” واکسن چهار ماهگی چند تاست ” برای شما مفید بوده باشد، اگر در مورد عوارض واکسن چهار ماهگی سوال دارید یا اینکه می خواهید بدانید این واکسن برای چه کودکانی تجویز نمی شود، مقاله ” واکسن چهار ماهگی چیست “ را مطالعه کنید.

منابع : برنامه وراهنمای ایمن سازی ، مصوب کمیته کشوری ایمن سازی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *