واکسن شش ماهگی شامل چیست؟

واکسن شش ماهگی شامل چیست؟

واکسن شش ماهگی شامل چیست؟ از چه بیماری بیماری هایی پیشگیری می کند؟ عوارض جانبی آن چیست؟ مراقبت های لازم قبل و بعد از آن چیست؟ اینها سوالاتی هستند که اغلب والدین درخصوص واکسن شش ماهگی می پرسند. ما قصد داریم دراین مقاله به این سوالات پاسخ دهیم. لطفا” با ما همراه باشید.

واکسن شش ماهگی شامل واکسن پنج گانه و قطره خوراکی فلج اطفال است. این واکسن ها در واقع تکرار واکسن های 4 ماهگی هستند، با این تفاوت که در 4 ماهگی واکسن تزریقی فلج اطفال نیز داریم. واکسن های شش ماهگی از بیماری های کزاز، دیفتری، سیاه سرفه، هپاتیت B و مننژیت ….. پیشگیری می کنند.

واکسن شش ماهگی شامل چیست؟

واکسن شش ماهگی شامل چیست؟
واکسن شش ماهگی شامل چیست؟
  • واکسن پنج گانه ( واکسن کزاز، دیفتری، سیاه سرفه، هپاتیت B ، هموفیلوس آنفولانزا )
  • قطره خوراکی فلج اطفال

در شروع مطلب” واکسن شش ماهگی شامل چیست ؟”، لازم است واکسن پنج گانه را معرفی کنیم.

واکسن پنج گانه

واکسن پنج گانه محتوی 5 واکسن ( کزاز، دیفتری، سیاه سرفه، هپاتیت B، هموفیلوس آنفولانزا ) است. و به این دلیل که پنج واکسن در یک تزریق است، به آن ینج گانه می گویند. نام دیگر این واکسن پنتاوالان است.

این واکسن در ناحیه خارجی ران به صورت داخل عضلانی تزریق می شود. واکسن پنج گانه به غیر از شش ماهگی در نوبت های دو و چهار ماهگی به کودکان تزریق می شود.

عوارض جانبی این واکسن غالبا” خفیف است و شبیه به اغلب واکسن ها، شامل تب تخفیف، قرمزی و تورم محل تزریق، بی اشتهایی و بی قراری است، براساس تحقیقات نیمی از کودکان این عوارض را تجربه می کنند. این عوارض معمولا” یک تا سه روز طول می کشند و در بیشتر کودکان بعد از 24 ساعت کاهش می یابند.

در موارد بسیار نادری ممکن است، عوارض این واکسن خفیف نباشد و کودک دچار تب بالا و تشنج شود. در این صورت باید فورا” به پزشک مراجعه کنید.

واکسن پنج گانه در سال 1393 به برنامه واکسیناسیون ملی اضافه شد، وجایگزین واکسن های سه گانه ( ثلاث ) و هپاتیت B ، در نوبت های 2 ، 4 و 6 ماهگی شد. همچنین واکسن هموفیلوس آنفولانزا از طریق واکسن پنج گانه وارد برنامه ملی واکسیناسیون شد.

واکسن هموفیلوس آنفولانزا با واکسن آنفولانزا متفاوت است و از بیماری های خطرناکی مثل پنومی، مننژیت، باکتریمی …. پیشگیری می کند.

واکسن پنج گانه غالبا” برای کودکانی که تحت شیمی درمانی و رادیو تراپی هستند، تجویز نمی شود. همچنین کودکان مبتلا به صرع و تشنج و بیماری هایی مثل ایدز باید قبل از تزریق، با پزشک مشورت کنند.

در صورتی که کودک نسبت به دوزهای قبلی واکسن پنج گانه حساسیت نشان داده است، برای تزریق مجدد آن با پزشک مشورت کنید.

اگر نیاز به توضیحات بیشتری درباره واکسن پنج گانه دارید، پیشنهاد می کنیم به مقاله ما با عنوان “عوارض واکسن پنج گانه چیست؟” مراجعه کنید.

در ادامه مطلب ” واکسن شش ماهگی شامل چیست؟” به معرفی قطره خوراکی فلج اطفال می پردازیم.

قطره خوراکی فلج اطفال

قطره خوراکی فلج اطفال از جمله واکسن های خوارکی است. این واکسن در پنج نوبت به کودکان داده می شود و موجب پیشگیری از بیماری فلج اطفال در کودکان می شود.

فلج اطفال بیماری خطرناک ویروسی است که سبب فلج دائم دسته ای از عضلات می شود. بهترین راه پیشگیری از این بیماری واکسن فلج اطفال است.

واکسن خوراکی فلج اطفال برای کودکان مبتلا به بیماری های خود ایمنی و دریافت کنندگان پیوند ممنوع است.

در صورتی که فرزندتان مبتلا به اسهال شدید است و هم زمان قطره فلج اطفال به او تجویز شده است، با پزشک مشورت کنید، ممکن است نیاز به دریافت مجدد واکسن داشته باشد.

سایت مدآوا لیستی از پزشکان متخصص اطفال سراسر کشور را به تفکیک شهر و استان تهیه کرده است . شما می توانید برای پیدا کردن آدرس و شماره تلفن پزشک مورد نظرتان به آن مراجعه کنید.

در صورت استفراغ در کمتر از 30 دقیقه پس از دریافت قطره فلج اطفال ، باید تجویز قطره تکرار شود. در این شرایط به کادر درمانی یا پزشک اطلاع دهید.

اقدامات لازم برای قبل و بعد از واکسن شش ماهگی

واکسن شش ماهگی شامل چیست؟
واکسن شش ماهگی شامل چیست؟

اقدامات قبل از واکسن

  • تجویز واکسن به کودک در آغوش والدین
  • نوازش کودک پس از تزریق
  • تجویز قطره خوراکی فلج اطفال در مرحله اول و تزریق واکسن پنج گانه در مرحله بعد ( زیرا اغلب کودکان از تزریق می ترسند و ممکن است در دادن قطره خوراکی اختلال ایجاد کند.)
  • انجام اقداماتی که موجب پرت کرن حواس کودک می شود، مانند استفاده از اسباب بازی ها

اقدامات لازم برای بعد از واکسن

  • استفاده از قطره استامینوفن با دوز مناسب ( دو برابر وزن کودک )، هر چهار یا شش ساعت یک بار. این کار را تا زمانی که کودک درد وتب دارد ادامه دهید.
  • سرد کردن و خنک کردن محل تزریق با پارچه مرطوب، در 24 ساعت اول بعد از تزریق
  • گرم کردن محل تزریق در 24 ساعت دوم بعد از تزریق به وسیله حوله یا پارچه گرم. ( مراقب باشید حوله یا پارچه زیاد گرم نباشد و به پای کودک آسیب نرسد. )
  • استفاده از لباس های گشاد و خنک به کودک که از فشار آوردن به محل تزریق جلوگیری کند.
  • شیر دهی مکرر و استفاده از مایعات در دفعات بیشتر.

مراقب باشید که برای پایین آوردن تب در کودکان زیر یک سال از آسپرین استفاده نکنید.

سرماخوردگی و اسهال خفیف معمولا” موجب تاخیر در واکسیناسیون نمی شود. در این مورد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

امیدواریم مطلب ” واکسن شش ماهگی شامل چیست؟ ” برایتان مفید بوده باشید.

منابع : راهنمای کشوری مراقبت پیامد های نامطلوب ایمن سازی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *