علت های طولانی شدن زردی در نوزادان

مهم ترین علت های طولانی شدن زردی در نوزادان

علت های طولانی شدن زردی در نوزادان چیست؟. این سؤالی است که گاهی والدین می پرسند.

حدود 60 درصد از نوزادان بعد از تولد دچار زردی می شوند. این آمار در نوزادان نارس بیشتر است. که معمولا” بعد از یک تا دو هفته، برطرف می شود. با این حال ، درمواردی بعد از گذشت دو هفته ممکن است ادامه داشته باشد.

زردی که 14 روز بعد از تولد ادامه داشته باشد، زردی طول کشیده نامیده می شود. در این مطلب علت های طولانی شدنِ زردی در نوزادان را شرح می دهیم. در ابتدا لازم است توضیح مختصری درباره زردی در نوزادان بدهیم. با ما همراه باشید.

زردی به نوعی اختلال گفته می شود که درطی آن سفیده چشم و پوست نوزاد متمایل به زرد کمرنگ می شود.

روند شروع زردی، از پوستِ صورت نوزاد شروع می شود و به سمت پایین و گردن و قفسه سینه ادامه دارد. در موارد شدیدتر زردی به نوک انگشتان پای نوزاد می رسد و کل بدن زرد می شود.

بیشتر از نیمی از نوزادان، 2 تا 5 روز بعد از تولد دچار زردی می شوند. البته این زمان در همه نوزادان یکسان نیست و بسته به علت زردی ممکن است زودتر یا دیر تر از این زمان باشد.

شدت و درجه زردی در نوزادان مختلف ، متفاوت است. همچنین نوزادانی که نارس به دنیا آمده اند، بیشتر دچار زردی می شوند و به زمان بیشتری برای درمان نیاز دارند.

در بیشتر موارد زردی بی خطر و موقتی است. گاهی اوقات خود به خود یا با کمی درمان برطرف می شود. با این حال نباید نسبت به آن بی توجهی کرد. زیرا در موارد بسیار نادر ممکن است خطرناک باشد و موجب آسیب به نوزاد شود.

در ادامه مطلب به علت های طولانی شدن زردی در نوزادان می پردازیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید: زردی نوزادان چیست؟

علت های طولانی شدن زردی در نوزادان

علت های طولانی شدن زردی در نوزادان

غالبأ زردی بعد از یک تا دو هفته برطرف می شود. این زمان در نوزادان نارس بیشتر است. ولی گاهی به دلایلی، بیشتر طول می کشد.

علت های مختلفی برای طولانی شدن زردی در نوزادان وجود دارد. مهمترین این دلایل به ترتیب، برخی ترکیبات شیر مادر، ناسازگاری خونی، عفونت ادراری، کم کاری تیروئید هستند. در ادامه هر کدام از این دلایل را به تفصیل توضیح می دهیم.

زردی ناشی از شیر مادر: زردی ناشی از شیر مادر از مهمترین علت های طولانی شدن زردی در نوزادان است.

زردی شیر مادر معمولأ پس از 3 تا 5 روزه گی شروع می شود و ممکن است تا سه هفتگی یا بعد از آن ادامه داشته باشد.

علت این زردی مربوط به برخی از اجزای شیر مادر است. در شرایطی که پزشک تشخیص دهد که زردی نوزاد به علت شیر مادر است و نوزاد با روش هایی مثل فتوتراپی درمان نشود، موقتأ شیر خشک را جایگزین شیر مادر می کند و بعد از یک تا دو روز شیر مادر را از سر می گیرد.

زردی ناشی از عفونت ادراری : عفونت ادرای نیز یکی از دلایل مهم طولانی شدنِ زردی در نوزادان است . زردی ناشی از عفونت ادراری معمولأ دیرتر علامت دار می شود.

به طور کلی هنگامی که انتظار می رود زردی کاهش یابد ولی برعکس افزایش پیدا کند، ممکن است به خاطر عفونت ادراری باشد. نوزادانی که زردی در آنها بعد از یک هفته رو به افزایش است، بهتر است از نظر عفونت ادراری مورد بررسی قرار گیرند.

زردی ناشی از ناسازگاری های خونی : ناسازگاری های خونی سومین علت طولانی شدن زردی در نوزادان است.

اگر مادر دارای گروه خونی O یا RH منفی باشد، ممکن است با گروه خونی نوزاد ناسازگار باشد. در این حالت ممکن است، نوزاد دچار زردی شود و زمان درمان آن طولانی شود.

زردی ناشی از کم کاری تیروئید: تیروئید از مهمترین غده های بدن است، و وظیفه ترشح هورمون رشد را بر عهده دارد. بعضی از نوزادان در بدو تولد دچار کم کاری تیروئید می شوند.

کم کاری تیروئید باعث می شود تا هورمون رشد به میزان لازم ترشح نشود. همچنین موجب می شود که زردی نوزاد به آسانی درمان نشود.

پزشک معمولأ برای درمان کم کاری تیروئید، دارو تجویز می کند. اغلب نوزادانی که زردی و کم کاری تیروئید دارند، درمان می شوند و نباید نگران باشید.

بیشتر بدانید: آیا زردی نوزادان خطرناک است؟

روش های درمان زردی نوزادان

یکی از روش های درمان زردی در نوزادان، نوردرمانی یا فتوتراپی است.

به طور کلی انتخاب روش درمان زردی در نوزادان به درجه زردی بستگی دارد.

در صورتی که شدت زردی زیاد نباشد ممکن است پزشک از شما بخواهد که صبر کنید و با افزایش شیر دهی، به فرزندتان کمک کنید.

شیر دهی بیشتر موجب می شود که سرعت خروج بیلی روبین از بدن بیشتر شود. بیلی روبین یک رنگ دانه است که در خون وجود دارد و زیاد شدن آن باعث زردی می شود.

در صورت تشخیص پزشک ، روش های دیگری برای درمان زردی در نوزادان وجود دارد، که در ادامه بیان می کنیم.

نور درمانی یا فتوتراپی: در این روش، نوزاد را درون دستگاه فتوتراپی قرار می دهند. این دستگاه نورهایی به رنگ آبی و سبز را به بدن نوزاد می تاباند. این نورها سرعت خروج بیلی روبین را از بدن زیاد می کنند.

هنگامی که نوزاد درون دستگاه قرار دارد، باید کاملأ برهنه باشد و فقط از چشم بند و پوشک استفاده کند.

درصد بالایی از نوزادان با این روش درمان می شوند.

ایمونوگلوبولین وریدی یا IVIG : این روش چندان رایج نیست، ولی گاهی اوقات در مواردی که علت زردی ناسازگاری خونی مادر و نوزاد است، به کار می رود.

عوض کردن خون : این روش درموارد بسیار کمی استفاده می شود، و بیشتر در شرایطی که نوزاد با دیگر روش ها درمان نشد، کاربرد دارد.

دکتر مقداری از خون نوزاد را با فرد دیگری عوض می کند. در طی درمان نوزاد، باید در بخش مراقبت های ویژه نوزادان، تحت مراقبت باشد.

در صورتی که فرزندتان دچار زردی شده است، در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کنید.

سایت مدآوا فهرستی از پزشکان متخصص اطفال را فراهم آورده است. این فهرست شامل آدرس و شماره تلفن متخصصان سراسر کشور است. در صورت نیاز می توانید به آن مراجعه کنید.

علت زردی در نوزادان چیست؟

به طور کلی، بالا بودن مقدار رنگ دانه ای به نام بیلی روبین در خون، موجب زردی می شود.تنظیم مقدار این رنگ دانه به عهده کبد نوزاد است.

بعد از تولد مدت زمانی طول می کشد تا کبد کار خود را شروع کند. در نتیجه ممکن است، غلظت رنگ دانه عامل زردی ( بیلی روبین) در خون نوزاد زیاد شود و موجب زرد شدن رنگ پوست نوزاد شود.

بیشتر بدانید: مهمترین علت زردی نوزاد چیست؟

سؤالات رایج زردی نوزادان

یکی علت های طولانی شدن زردی در نوزادان، برخی از ترکیبات شیر مادر است.

آیا زردی در نوزادان خطرناک است؟

در بیشتر موارد، زردی نگران کننده نیست و ممکن است به خودی خود درمان شود. اما اگر درجه زردی نوزاد خیلی باشد و به خوبی درمان نشود، خطرناک است.
در موارد خیلی کم، زردی شدید و کنترل نشده موجب آسیب به سیستم عصبی نوزاد می شود که باعث کری، تأخیر تکامل و یا شکلی از فلج مغزی می شود.

آیا تغذیه با شیر مادر می تواند علت زردی باشد؟

در موارد بسیار کمی، بعضی از نوزادان دچار اختلالی به نام ” زردی شیر مادر ” می شوند. این اختلال ممکن است در روزهای 7 تا 11 بعد از تولد رخ دهد.
زردی شیر مادر، معمولأ نگران کننده نیست. این زردی ممکن است به خاطر برخی ترکیبات موجود در شیر مادر باشد. اگر درجه زردی نوزاد خیلی بالا باشد، پزشک شیر مادر را موقتا” قطع می کند و بعد از اینکه زردی کم شد، دوباره از سر می گیرد.

چطور می توانیم به نوزاد مبتلا به زردی کمک کنیم؟

ناکافی بودن سطح مایعات بدن می تواند موجب غلیظ شدن خون و بالا رفتن درجه زردی نوزاد شود. بنابراین با افزایش شیردهی می توانیم به درمان زردی نوزاد کمک کنیم.
به طور کلی، اگر نوزاد به اندازه کافی شیر دریافت کند، بدنش با سرعت بیشتری می تواند بیلی روبین ( عامل زردی) را خارج کند.

منبع : مقالات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *