علت زردی نوزادان چیست؟

مهم ترین علت زردی نوزاد چیست؟| همه آنچه که باید بدانید.

علت زردی نوزاد چیست و چه علائمی دارد؟. کدام نوزادان بیشتر دچار زردی می شوند؟ راه های درمان زردی چیست و چگونه می توان پیشگیری کرد؟

اینها سؤالاتی است که اغلب والدین می پرسند. ما دراین مطلب، به این دسته از پرسش ها پاسخ می دهیم .

برای پاسخ بهتر به سؤال ” علت زردی نوزاد چیست؟ “، در ابتدا لازم است به طور مختصر درباره زردی در نوزادان توضیحاتی دهیم.

اگر پوست و چشمان نوزادتان به نظر زرد می آید، امکان دارد که فرزندتان زردی داشته باشد.

زردی هنگامی اتفاق می افتد که بیلی روبین( یک ماده رنگی موجود در خون )، به مقدار زیاد در خون ساخته می شود.

تنظیم کردن مقدار بیلی روبین در خون وظیفه کبد است. هنگامی که نوزاد هنوز در شکم مادر است، کبدِ مادر مقدار اضافی بیلی روبین را از خون مادر پاکسازی می کند. بعد از تولد این وظیفه برعهده کبد نوزاد است.

بعضی اوقات، کبد نوزاد ِ تازه متولد شده نمی تواند به همان سرعتی که بیلی روبین در خونش ساخته می شود، آن را از خون خارج کند. به همین علت بیلی روبین شروع به زیاد شدن در خون می کند. و چون بیلی روبین یک ترکیب زرد رنگ است ، پوست و چشمان فرزندتان را زرد می کند.

علت زردی نوزاد چیست؟
یکی از مهمترین دلایل زردی نوزادان ، مشکلات شیر دهی در روزهای اول تولد است.

در صورتی که درمورد زردی نوازادان نیاز به اطلاعات تکمیلی تری دارید، به مقاله دیگر ما با عنوان ” زردی نوزادان چیست؟ ” مراجعه کنید.

علت زردی نوزاد چیست؟

مقدار زیاد بیلی روبین در خون بیشترین علت زردی است.در حدود 60% از نوزادان به زردی مبتلا می شوند. زردی در نوزدان معمولا” بی خطر است و گاهی اوقات خود به خود درمان می شود، یا اینکه ممکن است پزشک نور درمانی یا روش های دیگری را برای درمان پیشنهاد دهد.

درمواردی که مقدار بیلی روبین در خون خیلی زیاد شود، ممکن است، موجب آسیب های مغزی شود، ولی این اتفاق بسیار نادر است و در موارد بسیار کمی رخ می دهد.

همانطور که در ابتدا گفتیم ، بیشترین علت زردی نوزاد، افزایش یک ماده رنگی موجود در خون به نام بیلی روبین است. بیلی روبین موجود در خون نوزادان به دلایل مختلفی ممکن است بالا برود. ما در اینجا مهمترین دلایل آن را ذکر می کنیم . با ما همراه باشید.

مهمترین علت زردی نوزاد شامل موارد زیر است:

  • کبد نوزاد هنوز کاملا” تکامل نیافته است.
  • نوزاد پیش از زمان مقرر به دنیا آمده است.
  • نوزاد به اندازه کافی شیر نخورده است و یا اینکه مشکلی در شیر دهی وجود دارد.

معمولا”زردی ، 2 تا 3 روز بعد از اینکه نوزاد به دنیا می آید، رخ می دهد.

بعضی از انواع آن این نیز ممکن است زودتر یا مقداری دیرتر رخ دهند. گاهی اوقات زردی به خاطر بیماری یا عواملی از جمله موارد زیر اتفاق بیفتد:

  • عفونت خون
  • مشکلات کبدی
  • بیماری های مربوط به گلبول های قرمز خون

همچنین زردی ممکن است زمانی که گروه خونی مادر و نوزاد با هم سازگار نباشند، رخ دهد. در بعضی از موارد با تزریق آمپول های خاصی در زمان بارداری می توان از وقوع زردی پیشگیری کرد.

کدام نوزادان احتمال بیشتری دارد که زردی بگیرند؟

بعضی از نوزدان احتمال بیشتری دارد که زردی بگیرند:

  • نوزادانی که قبل از 37 هفتگی متولد می شوند.
  • نوزادانی که به خوبی شیر نمی خورند.
  • نوزادانی که گروه خونی مادرشان O ، یا RH منفی است.
  • نوزادانی که خواهر یا برادرشان زردی داشته است.

علائم زردی در نوزادان چیست؟

آشکارترین علامت زردی در نوزادان، زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشم های نوزاد است. این علامت معمولا” از صورت شروع می شود و به مرور که درجه زردی بیشتر می شود( مقدار بیلی روبین در خون زیاد می شود)، سینه و شکم نوزاد زرد می شود.و در پایان پاها و دست ها نیز زرد می شود.

در صورتی که در مورد زردی نوزادتان هر گونه سؤال یا نگرانی دارید، به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

سایت مدآوا لیستی از پزشکان متخصص کودکان کشور را تهیه کرده است، این لیست شامل آدرس و شماره تلفن پزشکان به تفکیک شهر های کشور است. در صورت نیاز می توانید به آن مراجعه کنید.

تشخیص زردی در نوزادان چگونه است؟

معمولا” پزشک زردی را باتوجه به ظاهر نوزاد تشخیص می دهد.با این حال برای اینکه بتواند در مورد نحوه درمان تصمیم گیری کند، باید در مورد درجه زردی نوزاد اطلاعات کافی داشته باشد.روش های مختلفی برای تشخیص درجه زردی وجود دارد:

  • معاینه ظاهری
  • آزمایش خون
  • آزمایش پوست یا دستگاهی به نام بیلیروبینومتر
فوتو تراپی یا نوردرمانی، برای درمان زردی نوزادان به کار می رود.
فوتوتراپی یا نوردرمانی از روش های درمان زردی در نوزادان است.

زردی نوزاد چگونه درمان می شود؟

دربسیاری موارد زردی نوزادان، یک تا دو هفته بعد،به خودی خود درمان می شود. گاهی اوقات دکتر به شما می گوید که بهتر است صبر کنید و در بعضی موارد یکی از روش های درمانی زیر را تجویز می کند.

شیر دهی بیشتر : معمولا” افزایش شیر دهی موجب افزایش خروج بیلی روبین ( عامل بالا رفتن زردی در خون)، از بدن می شود. بعضی از نوزادان در ابتدای تولد، به درستی با شیر تغذیه نمی شوند. که این خود دلایل مختلفی دارد.

درمواردی که درجه زردی خیلی بالا نیست، پزشک توصیه می کند که با زیاد کردن مقدار و دفعات شیر دهی، به پایین آمدن زردی نوزاد کمک کنید.

نور درمانی : در این روش درمانی پزشک، نوزلد را زیر نورهای آبی _ سبز قرار می دهد.این نورها کمک می کنند که بیلی روبین از طریق ادرار خارج شود.

در این روش درمانی نوزاد کاملا” برهنه است و فقط از پوشک و چشم بند استفاده می کند. زیرا باید پوست بدنش بدون هیچ مانعی نور را جذب کند.

ایمونوگلوبولین وریدی یا IVIG : این روش غالبا” برای نوزادانی است که علت زردی شان، یکسان نبودن گروه خونیِ مادر و نوزاد است.

در این روش بخش از خون را که برای توقف پیشرفت زردی لازم است، به کودک داده می شود.

عوض کردن خون: اگر فرزندتان زردی شدید داشته باشد که با دیگر روش ها درمان نشد، ممکن است نیاز به عوض کردن خون داشته باشد.

دکتر مقداری از خون نوزادتان را با خون فرد دیگری عوض می کند. در این شرایط لازم است فرزندتان در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) تحت مراقبت باشد.

درموارد بسیار کمی نوزادان برای درمان زردی به تعویض خون نیاز دارند.

چگونه می توان از وقوع زردی در نوزاد پیشگیری کرد؟

راه های زیادی برای پیشگیری از زردی در نوزادان وجود ندارد. بااین حال براساس تحقیقات نوزادانی که به خوبی شیر می خورند، کمتر به زردی مبتلا می شوند.

اگر فرزندتان در روزهای ابتدایی به طور مرتب شیر بخورد ، به احتمال کمتری دچار زردی می شود. اغلب پزشکان توصیه می کنند که مراقب شیر خوردن نوزاد در روزهای ابتدایی تولد باشید. زیرا همانطور که گفته شد شیر خوردن مکرر، روند خروج بیلی روبین ( عامل ایجاد زردی) را از بدن نوزاد، افزایش می دهد.

امیدواریم توانسته باشیم به سؤالِ “علت زردی نوزاد چیست؟ ” به خوبی پاسخ داده باشیم.

منبع webmd.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *