مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی

مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی کودک

هفته بعد نوبت واکسن چهار ماهگی دخترم است. خیلی نگرانم. مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی به چه شکلی است؟ چکار باید بکنم؟

اینها نمونه ای از سوالات والدین در مورد مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی است. ما در این مقاله به رایج ترین سوالات شما پاسخ می دهیم. در ابتدا لازم است به طور خلاصه درمورد واکسن چهار ماهگی توضیحاتی بدهیم. با ما همراه باشید.

واکسن های چهار ماهگی در واقع تکرار واکسن های دو ماهگی هستند. با این تفاوت که واکسن تزریقی فلج اطفال به آنها اضافه می شود.

تعداد واکسن های چهار ماهگی 3 تا است. این واکسن ها، واکسن پنج گانه یا پنتاوالان، واکسن تزریقی فلج اطفال و واکسن خوراکی فلج اطفال نام دارند.

واکسن پنج گانه از ترکیب 5 واکسن کزاز، دیفتری، سیاه سرفه، هپاتیت B و هموفیلوس آنفولانزا ساخته می شود. نام دیگر واکسن پنج گانه، پنتاوالان است و در بخش خارجی ران کودک به صورت عضلانی تزریق می شود.

دو واکسن دیگر چهار ماهگی، واکسن های خوراکی فلج اطفال و واکسن تزریقی فلج اطفال هستند. واکسن تزریقی فلج اطفال در قسمت خارجی ران کودک به صورت عضلانی، تزریق می شود . واکسن خوراکی فلج اطفال به شکل قطره به کودک داده می شود. این واکسن ها موجب پیشگیری از بیماری فلج اطفال در کودکان می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد واکسن های چهار ماهگی به مقاله “واکسن چهار ماهگی چند تا است؟”، مراجعه کنید.

درادامه مقاله، مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی را بیان می کنیم.

مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی

مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی
مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی

واکسن های چهار ماهگی بسیار موثر و بی خطر هستند ولی همانند دیگر واکسن ها ممکن است،در بعضی از کودکان عوارض بسیار خفیفی داشته باشند .

شایع ترین عوارض واکسن های چهارماهگی شامل درد ، تب، تورم و قرمزی محل تزریق است. شدت این عوارض درهمه کودکان یکسان نیست. بعضی از کودکان هیچ علامتی نشان نمی دهند و بعضی دیگر دچار عوارض خفیفی می شوند. البته در موارد بسیار نادر بعضی از کودکان عوارض شدیدی را بروز می دهند.

دراینجا مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی را بیان می کنیم.

  • 20 تا 30 دقیقه بعد از دریافت واکسن های 4 ماهگی در درمانگاه بمانید. درموارد بسیار نادری بعضی از کودکان به ترکیبات واکسن حساسیت نشان می دهند، و نیاز به کمک های فوری پزشکی دارند.در صورتی که در درمانگاه باشید، کادر درمانی به سرعت کمک های لازم را انجام می دهند.
  • با توصیه پزشک هر 4 یا 6 ساعت، به کودتان قطره استامینوفن بدهید.برای کنترل درد و تب کودکان از قطره استامینوفن کمک بگیرید. به ازای هر کیلوگرم وزن کودک دو قطره استامینوفن نیاز است. مثلا” اگر کودکتان 6 کیلو است، 12 قطره کافی است. این کار را تا زمانی که نوزاد تب دارد ادامه دهید. معمولا” بعد از 24 ساعت، تب و درد کودک کمتر می شود.
  • در 24 ساعت اول بعد از تزریق، اطراف محل تزریق حوله سرد قرار دهید. این کار موجب کاهش تورم و قرمزی محل تزریق می شود.مراقب باشید روی آن یخ نگذارید. در 24 ساعت دوم بعد از تزریق، اطراف محل تزریق را با حوله گرم بپوشانید. حوله را مرتب جابجا کنید. توجه کنید که حوله زیاد گرم نباشد و به پوست کودک آسیبی نرسد.
  • تا حد ممکن به طور منظم به کودکتان شیر بدهید. تب موجب کاهش آب بدن می شود. مراقب کم آبی بدن نوزاد باشید. معمولا” کودکان بعد از دریافت واکسن چهار ماهگی، بی اشتها می شوند و تمایلی به شیر خوردن ندارند.
  • از لباس های گشاد و خنک برای نوزادتان استفاده کنید. لباس های تنگ ممکن است به پای کودک و محل تزریق واکسن فشار بیاورند و موجب آزار فرزندتان شوند.
  • هوای اتاق کودکتان را تازه نگه دارید. هوای خنک و تازه به پایین آوردن تب کودک کمک می کند. سعی کنید هوای اتاق کودتان را مرتب عوض کنید.
  • به کودتان محبت و توجه بیشتری بکنید. محبت و نوازش والدین موجب آرامش نوزاد می شود و نقش زیادی در مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی دارد.
  • در صورتی که کودک سه ساعت پی درپی، بی وقفه گریه و بی قراری کرد به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت بروز تب شدید به پزشک مراجعه کنید. انتظار داریم بعد از 24 ساعت تب نوزاد کمتر شود. ولی به ندرت ممکن است بعضی از کودکان دچار تب بالا و تشنج شوند. دراین صورت فورا” به پزشک مراجعه کنید.

برای پایین آوردن تب نوزاد از آسپرین استفاده نکنید. زیرا ممکن است موجب بروز مشکلاتی برای کودکتان شود. برای استفاده از بروفن نیز با پزشک مشورت کنید.

درصورتی که در زمینه مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی سوال یا نگرانی خاصی داشتید، به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

سایت مدآوا برای شما لیستی از پزشکان متخصص اطفال سراسر کشور را فراهم آورده است. این لیست به تفکیک استان و شهر محل زندگی شما تهیه شده است.

عوارض واکسن چهار ماهگی

مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی

واکسن های چهار ماهگی نقش زیادی در پیشگیری از بیماری های خطرناک کودکی دارند. این واکسن ها برای بیشتر کودکان بی خطر هستند. با این حال در بعضی از کودکان اثرات جانبی بسیار خفیفی دارند، که معمولا” کوتاه مدت هستند . دراین بخش از مقاله” مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی ” این عوارض را شرح می دهیم.

  • یکی از عوارض واکسن چهار ماهگی تب و درد است، که شدت آن در همه کودکان یکسان نیست. براساس تحقیقات حدود نیمی از کودکان دچار تب و درد خفیف می شوند. البته در موارد نادر ،بعضی از کودکان دچار تب و درد شدید می شوند.
  • از دیگر عوارض شایع این واکسن تورم و قرمزی محل تزریق است. قرمزی و تورم محل تزریق در حدود نیمی از کودکان مشاهده می شود، و امری کاملا” طبیعی است. همانطور که گفتیم قرار دادن کمپرس سرد در 24 ساعت اول و کمپرس گرم در 24 ساعت دوم بعد از واکسیناسیون ، کمک زیادی به بهبود آن می کند.
  • بی قراری نیز از عوارض طبیعی واکسن های چهار ماهگی است. این عارضه در بعضی ازکودکان بعد از واکسیناسیون دیده می شود. و غالبا” بعد از یک تا دو روز کاهش می یابد. درصورتی که فرزندتان سه ساعت بی وقفه گریه و بی قراری کرد، حتما” به پزشک مراجعه کنید.
  • بی اشتهایی از دیگر عوارض شایع واکسن های چهار ماهگی است. این مورد نیز همانند دیگر علائم، در همه کودکان یکسان نیست. ولی معمولا” بعد از چند روز برطرف می شود.

عوارضی که در بالا ذکر شد از رایج ترین اثرات جانبی واکسن های چهار ماهگی هستند. این واکسن ها در موارد بسیار نادر عوارض شدیدتری نیز دارند. برای آگاهی از آنها می توانید به مقاله دیگرمان با عنوان ” واکسن چهار ماهگی چیست؟ ” مراجعه کنید.

سوالات رایج واکسن چهار ماهگی

امیدواریم تا اینجای مقاله” مراقبت های بعد از واکسن چهار ماهگی ” برایتان مفید بوده باشد. در ادامه به چند سوال متداوال واکسن چهار ماهگی پاسخ می دهیم . با ما همراه باشید.

واکسن چهار ماهگی برای کدام کودکان تجویز نمی شود؟

کودکانی که بیماری های نقص سیستم ایمنی دارند، برای دریافت واکسن خوراکی فلج اطفال باید با دکتر مشورت کنند. ( واکسن خوراکی فلج اطفال از جمله واکسن های چهار ماهگی است).
همچنین کودکانی که نسبت به دزهای قبلی واکسن پنتاوالان ( پنج گانه ) یا قطره فلج اطفال واکنش های حساسیتی داشتند، نباید واکسن های چهار ماهگی را دریافت کنند.
کودکانی که شیمی درمانی می کنند، باید واکسن خوراکی فلج اطفال را 3 ماه بعد از بهبودی دریافت کنند.

کودکم سرما خورده و تب خفیفی دارد، آیا می تواند، واکسن چهار ماهگی اش را تزریق کند؟

بیماری های خفیفی مانند سرماخوردگی و اسهال مانع دریافت واکسن چهار ماهگی نیستند و با نظر پزشک می توان آن را دریافت کرد. همچنین در زمان های درمان با دارو های آنتی بیوتیک نیازی به تاخیر واکسن نیست و با مشورت پزشک می توان آن را به موقع دریافت کرد.

کودکم بعد از تزریق واکسن چهار ماهگی بی قراری می کند، چکار باید بکنم؟

بی قراری بعد از تزریق واکسن چهار ماهگی طبیعی است. این عارضه در بعضی از کودکان دیده می شود. در این صورت نگران نباشید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.
کودکتان را در آغوش بگیرید و نوازش کنید. در صورتی که گریه و بی قراری کودکتان سه ساعت بی وقفه ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید.

علائم حساسیت به واکسن چهار ماهگی چگونه است؟

حساسیت به واکسن های چهار ماهگی بسیار نادر است. در اصطلاح پزشکی به آن آنافیلاکسی گفته می شود . شایع ترین علائم آن رنگ پریدگی، کاهش سطح هشیاری، تهوع، استفراغ، کاهش فشار خون، اختلال تنفس و احساس خفگی و تنگی نفس است.
ممکن است همه این علائم یا چند تا از آنها بروز کند. بیشتر این اختلالات در مدت زمان کوتاهی پس از واکسیناسیون رخ می دهند. به همین خاطر توصیه می شود، تا نیم ساعت پس از واکسیناسیون در مرکز پزشکی بمانید. تا درصورت بروز هر گونه مشکلی در کوتاهترین زمان ممکن به کودک کمک شود.
حساسیت به واکسن چهار ماهگی، در موارد بسیار کمی ممکن است تا 48 ساعت بعد از واکسیناسیون نیز رخ دهد.

منبع : برنامه وراهنمای ایمن سازی، مصوب کمیته کشوری ایمن سازی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *