در فیشور سیلانت شیار های عمیق پوشیده می شوند.

فیشور سیلانت چیست ودر چه مواردی کاربرد دارد؟

درصد بالایی از پوسیدگی های دندان ، در دندان های آسیا، اتفاق می افتد به دلیل اینکه در بیشتر افراد، دندان های آسیا دارای شیارهای عمیقی هستند که مواد غذایی در آنها گیر می کند و با مسواک به راحتی تمیز نمی شود. به همین خاطر اکثر دندان پزشکان روش های کمکی در کنار مسواک و نخ دندان توصیه می کنند، یکی از این روش ها فیشور سیلانت یا شیار پوش می باشد.

در این مطلب توضیح می دهیم که فیشور سیلانت چیست وچطور از دندان ها محافظت می کند.

فیشور سیلانت چیست؟

فیشور سیلانت یا شیار پوش یک روش پیشگیری است که قبل از پوسیده شدن دندان انجام می شود واغلب در چند سال ابتدایی رویش دندان توصیه می شود.در این روش شیارها وحفره های عمیق دندان ،توسط مواد مخصوص پوشانده می شود، تا از گیر کردن مواد غذایی در درون دندان جلوگیری شود وهنگام مسواک زدن به راحتی تمیزشود.

فیشور سیلانت چطور انجام می شود؟

در ایتدا دندان پزشک دندان را تمیز می کند وبه وسیله محلول های مخصوص آماده کار می کند وبعد از خشک کردن دندان، مواد سیلانت روی شیارهای دندان قرار می گیرند وروی سطح جونده دندان به خوبی چسبانده می شوند.

شیار بندی کردن دندان خیلی سریع ودر چند دقیقه انجام می شود،ونیازی به تزریق بی حسی ویا تراش دندان ندارد وبرای کودکانی که از بی حسی می ترسند، گزینه مناسبی است.

دندان پزشک ها اغلب توصیه می کنند که دندان های آسیای شش سالگی فیشور سیلانت شوند، زیرا دندان های شش در پشت دهان قرار دارند و به خوبی مسواک نمی شوند، دندان های شش از مهمترین دندان های دائمی هستند که در سن 6 تا 7 سالگی جوانه می زنند وچون در زمان رویش، جایگزین هیچ یک از دندان های شیری نمی شوند، گاهی تصور می شوند که دندان شیری هستند ومراقبت کمتری می شوند ودر بیشتر موارد خیلی زود پوسیده می شوند.

بعد از اینکه بقیه دندان های آسیای دائمی رویش کردند، بهتر است که توسط دندان پزشک معاینه شوند ودر صورتی که حفره یا شیار عمیق دارند، فیشور سیلانت شوند تا از باقی ماندن مواد غذایی وپوسیده شدن جلوگیری شود.

آیا سیلانت ها روی دندان قابل دیدن هستند؟

سیلانت ها رو ی دندان مشخص هستند ورنگشان سفید است.،ولی چون روی دندان های پشتی قرار می گیرند، در زمان حرف زدن ویا خندیدن مشخص نیستند.

سیلانت ها تا چه زمانی روی دندان باقی می مانند؟

شیار پوش ها ها اغلب تا زمانی طولانی روی دندان باقی می مانند، ولی باید هر شش ماه یک بار توسط دندان پزشک چک شوند، زیرا ممکن است نیاز به تعویض یا اضافه کردن داشته باشند.سایت مد آوا لیست کاملی از کلینیک های دندان پزشکی کشور را جمع آوری کرده است.

آیا فیشور سیلانت به تنهایی از دندان محافظت می کند؟

سیلانت ها فقط بخشی از کار محافظت را انجام می دهند ووبه تنهایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کافی نیستند.سطح جونده دندان که شیار پوش شده، باید با مسواک تمیز شود وهمانند قبل از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کرد.

منبع : سایت dentalhealth.iehttps://www.dentalhealth.ie/assets/files/pdf/fissure_sealant_booklet.pdf

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *