عوارض ارتودنسی دندان

عوارض ارتودنسی دندان | 6 مورد از عوارض و مشکلات احتمالی ارتودنسی

در ارتباط با فواید ارتودنسی دندان و مزایای مهم این روش درمانی برای مرتب کردن دندان ها و داشتن لبخندی زیبا قبلا صحبت کردیم. در این نوشته قصد داریم در ارتباط با عوارض ارتودنسی دندان برای شما مطالبی را بیاوریم. با ما همراه باشید.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان ها یکی از تخصص های دندانپزشکی برای اصلاح بی نظمی دندان ها، بهبود طرح لبخند، سلامت دهان و دندان و … است. در طول درمان این روش درمانی ممکن است مشکلات و عوارض احتمالی برای فرد بوجود بیاید.

عوارض ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان ها به خودی خود عوارض خطرناکی ندارد و در صورتی که این روش درمانی توسط متخصص باتجربه و به طور صحیح انجام نشود یا فرد در رعایت بهداشت دهان و دندان هایش کوتاهی کند، ممکن است مضرات و عوارضی را به دنبال داشته باشد. در ادامه به بررسی این عوارض می پردازیم.

1- احساس درد

زمانیکه روند درمان شروع شود و بریس ها تنظیم شوند، ممکن است به دلیل فشار وارده از سمت براکت ها فرد برای چند روز اول احساس ناراحتی و درد داشته باشد که حداکثر بعد از یک هفته از بین می رود. احساس درد بعد از انجام ارتودنسی یکی از مشکلات جزئی این روش درمانی است ولی در صورتی که شما را اذیت می کند حتما با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید تا با استفاده از داروهای ضد درد به تسکین آن کمک کند.

2- خراش و زخم در دهان

به طور معمول ممکن است در هفته های ابتدایی شروع درمان ارتودنسی، براکت ها به بافت داخلی لب ها و گونه های شما ساییده شوند و منجر به ایجاد زخم در محیط دهان شوند. بیشتر این زخم ها بین 7 الی 10 روز طول می کشد و هر چه زمان بگذرد متوجه خواهید شد که زخم ها به تدریج کوچکتر می شوند و درد کمتری دارند.

عوارض ارتودنسی دندان

3- عفونت لثه

براکت های ارتودنسی به نوبه خود نمی توانند منجر به بروز عفونت در دهان شوند. عامل اصلی بروز عفونت در حین درمان ارتودنسی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط فرد می باشد.

با وجود براکت های ارتودنسی، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان کمی دشوار است، باید دقت لازم را داشته باشید تا به خوبی دندان هایتان را تمیز کنید چرا که عفونت لثه می تواند حرکت دندان هایتان را کندتر کند و باعث افزایش مدت زمان درمان شود.

[ نوشته پیشنهادی: مراقبت های بعد از ارتودنسی | نکات مهم برای مراقبت از ارتودنسی ]

4- پوسیدگی دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث جمع شدن مواد غذایی بین براکت ها و دندان ها می شود. این اتفاق منجر به تجمع باکتری ها در دهان شده که احتمال پوسیدگی دندان ها در دوران ارتودنسی را افزایش می دهد. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نکات زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از نخ دندان به صورت مرتب
  • استفاده صحیح از مسواک
  • پیروی از رژیم غذایی مناسب
  • کاهش مصرف نوشیدنی های حاوی قند و اسید
  • استفاده از دهانشویه
  • و …
عوارض ارتودنسی دندان

قبل از شروع درمان ارتودنسی، حتما درمورد روش های درمان و مجرب بودن متخصص ارتودنسی مربوطه تحقیق کنید. در صورت نیاز به کلینیک های دندانپزشکی، بر روی لینک زیر کلیک کنید:
کلینیک های دندانپزشکی سراسر کشور

5- کوتاه شدن ریشه دندان ها

احتمال تحلیل ریشه دندان در درمان ارتودنسی برای افراد مختلف، متفاوت است. در مواردی ممکن است کوتاه شدن ریشه به قدری جزئی باشد که در تصاویر اشعه ایکس مشخص نباشد. در برخی موارد این مقدار قابل توجه است و ممکن است طول عمر دندان را تهدید کند و دندانی که ریشه اش کوتاه شده، زودتر از دست برود که این اتفاق از موارد بسیار نادر است.

عوامل زیادی وجود دارند که می توانند منجر به تحلیل ریشه در حین درمان ارتودنسی شوند. در زیر چند مورد از این عوامل را برای شما آورده ایم:

  • ژنتیک
  • سن
  • پارامترهای بدنی
  • مواد غذایی و کمبود ویتامین ها
  • تحلیل ریشه پیش از شروع درمان ارتودنسی
  • دندان قروچه

6- شل شدن براکت ها یا سیم ها

سیم های ارتودنسی با توجه به جنسشان، همواره تمایل دارند به حالت اولیه خود برگردند. دندانپزشک سیم های ارتودنسی را در جهتی قوس می دهد که دندان ها باید به آن سمت حرکت کنند. بنابراین با حرکت دندان ها، سیم ها به حالت اولیه برمی گردند و ممکن است شل یا خم شوند.

در چنین شرایطی که سیم ها خم یا شل می شوند، بهترین کار مراجعه به متخصص ارتودنسی است تا سیم ها را بررسی و تنظیم کند و از بوجود آمدن هر گونه مشکل در روند درمان جلوگیری کند.

در این نوشته در ارتباظ با عوارض ارتودنسی دندان برای شما صحبت کردیم. برای رفع ابهامات خود در مورد درمان ارتودنسی حتما از متخصص باتجربه کمک بگیرید و سوالاتتان را مطرح کنید تا قبل از شروع درمان با روند کار آشنایی داشته باشید. در صورت تمایل به مطالعه مقالات مربوط به دهان و دندان، مقالات وب سایت مدآوا را به شما پیشنهاد می کنیم.

برخی از منابع:

Complications With Braces

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *