علت دندان درد در زمان سرماخوردگی

علت دندان درد در سرماخوردگی

تغییرات آب هوا و باز هم سرماخوردگی ! ، سرماخوردگی بیماری شایعی است که تقریبا همه انسانها آن را تجربه می کنند. در برخی از موارد در هنگام سرماخوردگی درد دندان نیز به سراغ ما می آید ؟ علت دندان درد در سرماخوردگی چیست ؟ آیا مشکلی در دندانهای ما بوجود امده است ؟ در این نوشته می خواهیم به سوالات پاسخ بدهیم با ما همراه باشید.

اگر در هنگام سرماخوردگی احساس دندان درد داشتید احتمالا سینوس های شما عفونت کرده اند. این درد می تواند نشانه ای از عفونت سینوسی ( سینوزیت ) باشد. اینکه سینوس ها چه هستند و چرا عفونت انها منجر به درد دندانی می شود را در ادامه توضیح خواهیم داد.

سینوزیت و دندان درد

چرا سینوزیت باعث بروز دندان درد می شود ؟

در صورت ما حفرات توخالی وجود دارد که درون آنها هوا است. به این حفرات سینوس ( به انگلیسی sinus ) می گویند.  سطح داخلی سینوس ها توسط لایه نازکی از مخاط پوشیده شده است.

آلرژی یا عفونت می تواند این مخاط ها را متورم کند و سبب گرفتگی انها شود. این مخاط متورم به نسبت هوا فشار بیشتری به اعصاب می آورند . تحریک این اعصاب ، احساس درد مختلف از جمله درد دندان را برای فرد به همراه می آورد.

درد دندان ( بخصوص دندانهای آسیاب ) یکی از نشانه های شایع عفونت سینوس ها است. خبر خوب این است که این درد معمولا به دلیل خرابی و یا آسیب در دندانها نیست. سینوس ها معمولا به دلیل عفونت باکتری یا ویروس پر می شوند.

پر شدن سینوس ها سبب تحریک اعصاب درون آنها و احساس درد اطراف نواحی سینوس ها و دندانها می شود.

دندان درد ناشی از سرماخوردگی یا آنفلوانزا را چطور می توانیم کنترل کنیم ؟

سرماخوردگی ، آنفولانزا ، واکنش های آلرژیک می توانند سبب عفونت سینوس ها شوند. گفتیم که عفونت سینوس ها می تواند سبب شود که ما احساس دندان درد را نیز تجربه کنیم. برای تسکین دندان درد ناشی از سرماخوردگی می توانیم علاوه مراجعه به پزشک اقدامات زیر را انجام بدهیم :

  • غذاهای نرم همانند سوپ بخوریم.
  • غذاهای خیلی داغ و یا خیلی سرد را نخوریم.
  • از دویدن و یا بالا و پایین پریدن پرهیز کنید .
  • از بخور استفاده کنید. بخور گرم می تواند سبب خروج مخاط از سینوس ها شود.
  • غذاهای تند بخورید. غذاهای تند می توانند مخاط را رقیق کنند.
  • آب نمک قرقره کنید.

از کجا مطعمن شوم که علت درد دندان سینوزیت است ؟

برای اینکه مطمعن شویم علت دندان درد ما بخاطر سینوزیت ( عفونت سینوس ها ) است و نه مشکلاتی دندانی باید علائم سینوزیت را بشناسیم.

برخی از علائم سینوزیست عبارتند از :

  • احساس درد دندان ها بخصوص دنداهای بالایی و عقبی
  • احساس فشار در پشت چشم ها و فک
  • احساس سر درد مقاوم
  • سرفه مقاوم
  • آبریزش از دماغ ( بخصوص مخاط ضخیم )
  • احساس خستگی
  • مشکل در نفس کشیدن

اگر شما در اینخصوص مطمعن نیستند حتما به پزشک مراجعه کنید . در نظر داشته باشید که ممکن است درد دندان شما به دلایل دیگر نیز باشد که نیاز به پیگیری های پزشکی داشته باشد.

چکیده

در این نوشته ما سعی کردیم به زبان ساده درباره درد دندان ناشی از سرماخوردگی بنویسیم. گفتیم در سرماخوردگی ممکن است سینوس ها پر بشوند و اعصاب نزدیک به سینوس ها تحریک بشوند. تحریک این اعصاب در مغز به شکل درد دندان تفسیر می شود.

در دندان درد به دلیل مشکل دندانی ، درد متمرکز و مشخص است ولی در دندان درد ناشی از سینوزیت درد کمی پراکنده تر و بیشتر در نواحی دندانهای بالایی و پشتی است.

خواندیم که بخور آب گرم ، قره قره کردن آب نمک ، خوردن غذاهای تند و.. می توانند در برطرف کردن این درد موثر باشند. همچنین توصیه کردیم در این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر در این رابطه سوال ، نظر و یا دیدگاهی دارید حتما در قسمت نظرات در پایین با ما مطرح کنید قول می دهیم در سریع ترین زمان ممکن به شما مخاطب عزیز مدآوا پاسخ بدهیم.

برخی از منابع :

https://www.alldayeverydaydental.com.au/flu-season-toothaches-sinus-infections/

yongeeglintondental

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *