علت درد دندان پر شده بعد از چند ماه

علت درد دندان پر شده بعد از چند ماه چیست؟

“چند ماه پیش دندانم را پر کردم، ولی بعد از چند ماه دندانم درد می کند. علت درد دندان پر شده بعد از چند ماه چیست ” این مشکلی است که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، این مطلب را بخوانید.

علت درد دندان پر شده بعد از چند ماه چیست؟

علت درد دندان پرشده بعد از چند ماه چیست؟

پر کردن دندان، یکی از رایج ترین روش های درمان پوسیدگی دندان است. اما در موارد کمی، ممکن است، چند ماه، پس از پر کردن دندان، احساس درد داشته باشید، و نگران شوید.

علت درد دندان پر شده بعد از چند ماه ، شامل چندین مورد است، که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

آبسه دندان

آبسه دندان ، به معنای ایجاد توده ای چرکی و عفونی در اطراف ریشه دندان آسیب دیده، است. آبسه دندان اغلب دردناک است و نیاز به درمان دارد.

علائم آبسه دندان شامل موارد زیر است :

  • دندان درد شدید
  • حساسیت
  • قرمزی روی لثه
  • طعم بد دهان
  • تب
  • جوش یا جوش مانند روی لثه ها

آبسه دندان نیاز به مراقبت پزشکی دارد. فردی که این علائم را مشاهده می کند باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کند.

پر شدن های قدیمی و شل یا شکسته

در اغلب موارد، پر کننده های دندان چندین سال عمر می کنند، اما برای همیشه دوام ندارند. اگر پر کردگی سست یا شکسته شود، با نزدیک شدن به عصب دندان ، باعث درد و حساسیت می شود.

بیماری لثه (پریودنتال)

بیماری پریودنتال یا لثه ، نیز از علت های درد درمان پر شده بعد از چند ماه است. این بیماری به دلیل عفونت لثه و استخوان اطراف دندان‌ها بوجود می‌آید. علائم اولیه‌ی این بیماری که نشان‌دهنده‌ی آلودگی لثه با باکتری است، خونریزی و متورم شدن لثه‌ها می‌باشد.

علائم دیگر بیماری لثه عبارتند از :

  • خونریزی لثه، به خصوص هنگام مسواک زدن و نخ کشیدن.
  • ظاهر متفاوت و غیر طبیعی لثه .
  • دندان هایی که به نظر می رسد در حال جدا شدن هستند.
  • لق شدن دندان در بزرگسالان
  • زخم یا چرک در دهان

بیماری لثه اغلب، در مراحل اولیه خود هیچ علائمی ایجاد نمی کند. به همین دلیل مهم است که افراد به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنند، تا مشکلات را قبل از جدی شدن بررسی کنند.

چرا پر کردن دندان باعث حساسیت آن می شود؟

پر کردن یک فعالیت دندان پزشکی است که در آن ابتدا دندانپزشک ماده بی حسی را اطراف دندان تزریق می کند و در مرحله بعد با ابزار مخصوص، پوسیدگی ها را خارج می کند. و درنهایت فضای خالی را با موادی مثل آمالگام نقره یا کامپوزیت و یا … پر می کند.

تا چند ساعت پس از پرکردن، ممکن است، احساس بی حسی، خارش یا یف داشته باشید ولی به مرور تاثیر مواد بی حسی کمتر می شود و این احساسات از بین می روند.

مقداری حساسیت بعد از پر شدن دندان طبیعی و موقتی است. با این حال گاهی اوقات، حساسیت پس از پر کردن دلایل دیگری دارد، که دراینجا بیان می کنیم.

پالپیت : التهاب پالپ مغز دندان

پالپیت به التهاب پالپ دندان گفته می شود . پالپ دندان ، بافت نرمی است که در مرکز دندان های ما قرار دارد و حاوی اعصاب و عروق خونی است.

پالپیت معمولأ موجب درد می شود. یکی از عواملی که ممکن است ،موجب پالپیت شود، درمان های دندان پزشکی مانند پرکردن دندان است.که در برخی موارد موقتی است و خود به خود درمان می شود.

علاوه بر این، گاهی پالپیت به علت باقی ماندن بافت خراب یا فاسد در دندان و پوشیده شدن آن به وسیله مواد پرکردنی دندان ایجاد می شود. که ممکن است موجب عفونت شود و باید درمان شود. اگر پالپیت خیلی شدید باشد، ممکن است نیاز به مداخلاتی مثل درمان ریشه باشد.

برخی از علائم پالپیت شامل : درد متوالی و ضربان دار، تورم فک یا صورت، درد یا حساسیت در فک اطراف دندان ها، تب و….می شود.

در صورت مشاهده این موارد، حتماً به دندانپزشکتان مراجعه کنید.

نامناسب بودن سطح پرشدگی

بلند بودن سطح پر شدگی، از دیگر دلایل درد دندان بعد از پرشدن است. اگر سطح دندان به شکل مناسبی پر نشود، و بلند تر از سایر دندان ها باشد، ممکن است، هنگام جویدن غذا یا فشار فک، احساس درد کنید.

خبر خوب اینکه دندانپزشکتان می تواند به آسانی پر کردنی بلند را درمان کند.

سایت مدآوا فهرستی از کلنیک های دندان پزشکی سراسر کشور را فراهم آورده است. این فهرست به تفکیک شهر و استان است و استفاده از آن می تواند به شما کمک کند.

آدرس و شماره تلفن کلینیک های دندانپزشکی سراسر کشور

علت های غیر دندانی

در برخی موارد درد یا حساسیت دندان ها ارتباطی با خود دندان ندارد. و مربوط به بخش های دیگر بدن می شود. به طور مثال اگر به عفونت سینوسی دچار باشید، ممکن است احساس درد یا ناراحتی در دندان هایتان کنید و به نظر برسد منشأ آنها چندین دندان است ولی در واقع از همان عفونت سینوسی نشأت می گیرد.

همانطور که گفتیم، حساسیت یا درد خفیف دندان ،تا چهار هفته پس از پر کردن آن طبیعی است، ولی اگر این درد شدید بود، یا اینکه به جای کمتر شدن، رو به افزایش بود، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک یا حساسیتی

درد بعد از پر کردن دندان ممکن است به خاطر حساسیت به مواد پرکردنی مورد استفاده در درمان باشد. حساسیت به مواد پرکردنی دندان، در موارد بسیار کمی رخ می دهد.

معمولأ در صورت تشخیص ، دندانپزشک مواد پرکردنی دندان را با مواد دیگری عوض می کند. همانطور که گفتیم، واکنش آلرژی به مواد پرکردنی چندان شایع نیست و نباید نگران آن باشید.

تا چه زمانی بعد از پر شدن دندان، احساس درد داریم؟

شما ممکن است به گرما و سرما حساس باشید و یا اینکه در هنگام جویدن و یا تغییر دمای هوا احساس ناراحتی کنید. داشتن این ناراحتی ها پس از پر شدن دندان ها بسیار معمولی است ولی اغلب بعد از دو یا چهار هفته از بین می رود.

با این حال اگر حساسیتان بدتر شد، یا اینکه غذا خوردن برایتان مشکل شد و یا علائم دیگری مانند تب داشتید، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

امیدواریم تا اینجا مقاله” علت درد دندان پر شده بعد از چند ماه ” برایتان مفید باشد. در ادامه به راه های درمان درد دندان پر شده می پردازیم. با ما همراه باشید.

چگونه دندان حساس را درمان کنیم؟

همانطور که گفتیم، در بعضی موارد، بعد از پر کردن دندان ، حساسیت دندانی اتفاق می افتد، شما می توانید با انجام موارد زیر، احتمال آن را کمتر کنید.

  • با مشورت دندان پزشک از ایپوبروفن و دیگر داروهای ضد التهابی استروئیدی استفاده کنید.برای دو هفته ازمصرف غذاهای خیلی سرد و خیلی گرم خودداری کنید.
  • .به طور موقت از مصرف خوراکی های اسیدی مانندمرکبات، آب مرکبات، ماست، و قهوه خودداری کنید. و در صورت استفاده بلافاصله دهانتان را با آب بشویید. از مسواک زدن بلافاصله بعد از این گونه مواد خودداری کنید.
  • موقتأ از خوردن خوراکی های خیلی سفت یرهیز کنید.
  • به آرامی و با ضربه های آرام و دایره ای شکل روی دندان ها و لثه ها مسواک بزنید. از مسواک زدن به جلو و عقب یا فشار دادن مسواک روی دندان ها خودداری کنید. توجه کنید که مسواکتان نرم باشد.
  • با مشورت دندانپزشک از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید.
  • از خمیردندان و دیگر محصولات سفیدکننده دندان استفاده نکنید. زیرا ممکن است باعث بدتر شدن حساسیت شود.
  • هر روز از نخ دندان استفاده کنید . مراقب باشید که به آرامی این کار را انجام دهید.

درصورتی که حساسیت دندانتان رو به بهبود نبود و بعد از مدتی همچنان باقی ماند، با دندانپزشکتان تماس بگیرید. زیرا ممکن است نیاز به درمان داشته باشید.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *