درمان فوری دندان درد در بارداری

همه چیز درباره دندان درد در بارداری

در دوران بارداری انتظار همه چیز را می شود داشت از خوب نخوابیدن تا ویارهای عجیب به جز دندان درد. در این دوران تغییرات هورمون ها و تغییر سبک تغذیه می تواند سبب پوسیدگی بیشتر دندانها شود. در این مقاله از سلسله نوشته های دندانپزشکی مداوا تصمیم گرفتیم در این باره علت و درمان های فوری دندان درد در دوران بارداری برای شما بنویسم. با ما همراه باشید.

توصیه می شود قبل از تصمیم به بارداری حتما به پزشک دندانپزشک مراجعه کنید و یک چک آپ کلی در خصوص سلامت دندانهای خود انجام دهید.

علت دندان درد در دوران بارداری چیست ؟

در دوران بارداری تغییرات هورمونی مادر ، تغییر سبک تغدیه ( بسیاری از مادران در دوره بارداری تمایل بیشتری به خوردن شیرینی و کربوهیدارت ها دارند.) و عوامل دیگری خطر پوسیدگی دندانها را افزایش می دهد. در زیر علت های مهم دندان درد در بارداری را ذکر کردیم.

تغییرات هورمونها

باردار شدن برای هر خانمی می تواند معنای متفاوتی داشته باشد، برخی خوشحال می شوند و برخی نگران! اما تغییرات هورمونی شاخصه یکسان تمام بارداری ها است. این تغییرات هم می تواند لثه و دندانها را بسیار حساس کند و هم ممکن است پاسخ بدن در برخورد با باکتری های مخرب دندانها را تحت تاثیر قرار بدهد. نتیجه این تغییرات می تواند دهان را تبدیل به محیطی دلپذیر برای رشد باکتری ها کند. این باکتری ها با انتشار اسید می توانند سبب پوسیدگی بیشتر دندان شوند.

افزایش فشار خون

در دوران بارداری فشار خون در لثه ها افزایش پیدا می کند. این باعث مشکلاتی در لثه می شود از جمله تحریک پذیری و حساسیت بالا لثه ها می شود. در این حالت ممکن است مسواک زدن برای خانم باردار کمی دردناک باشد. اگر مسواک زدن و استفاده نخ دندان را کم کنید خطر پوسیدگی دندانها افزایش پیدا می کند.

بیماریهای لثه در بارداری

بسیاری از خانم های باردار ممکن است در این دوران به دلایل بالا تجربه التهاب و خونریزی لثه را نیز داشته باشند. اگر این التهاب درمان نمی شود ممکن است لثه عفونت کند و این عفونت حتی بر جنین تاثیر منفی بگذارد.

استفراغ

محتویات معده به همراه اسید معده هستند که این اسید می تواند مجوب تخریب مینای دندان ها ( آناتومی دندان به زبان ساده ) شود.

پیشگیری از دندان درد در دوران بارداری

بهتر است قبل از تصمیم به بارداری حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا یک بررسی کامل از سلامت دندانهایتان داشته باشد و در صورت لزوم اقدامات درمانی را انجام دهد.

در طول دوران بارداری از مسواک و خمیردندان مناسب دندان های حساس استفاده کنید. با توجه به حساسیت بالای لثه ها ، اینکار مسواک زدن را لذت بخش می کند.

کلسیم بیشتری وارد برنامه غذایی خود کنید . شیر ماست ، پنیر ، ماهی ساردین ، لوبیا سفید و.. سرشار از کلیسیم هستند. کلیسم هم در مقابله با میکروهای مخرب دهان و هم در سلامت استخوانها و دندانها موثر است.

در روز حداقل دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان حتما استفاده کنید.

از دهانشویه های فلوراید و آنتی باکتریال برای جلوگیری از تشکیل پلاک در دندانها و لثه استفاده کنید. بهترین زمان استفاده از دهانشویه شب ها قبل از خواب بعد از مسواک زدن و استفاده از نخ دندان است.

از رژیم غذایی سالم در دوران بارداری استفاده کنید. رژیمی که در برگیرنده میوه ، سبزی و لبنیات باشد . تا جائیکه امکان دارد از خوردن شیرینی و مواد پر شکر اجتناب کنید.

از خوردن نوشیدنی ها و یا خوراکی های بسیار سرد و یا بسیار گرم پرهیز کنید.

6 درمان فوری برای دندان درد در بارداری

  1. ایبوپروفن بخورید.
  2. از کمپرس سرد استفاده کنید. یک پاکت یخ را بر روی طرفی از صورتتان که درد می کند قرار بدهید.
  3. آب نمک قرقره کنید.
  4. از کمپرس آب گرم استفاده کنید. کیسه آب گرم را بر روی طرفی از صورت که درد می کند قرار دهید.
  5. از گل میخک استفاده کنید. گل میخک را بروی دندانی که درد می کند قرار بدهید و سپس فشار بدهید و نگه دارید.
  6. از چای کیسه ای استفاده کنید. چای کیسه ای را در آب قرار بدهید و در فریز قرار بدهید سپس چای کیسه ای را بر روی دندان خود قرار بدهید. این باعث می شود برای مدت درد دندان شما در بارداری کم شود.

آیا دندانپزشکی در دوران بارداری ضرر دارد؟

مراجعه به دنداپزشکی در دوران بارداری مفید است. بهتر است در همان ابتدا به پزشک خود بگویید که باردار هستید و چند ماه از بارداری شما می گذارد.

استفاده لیدوکائین ( بی حسی ) در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی کند. همچنین استفاده از x ray ( تصویر برداری از دندانها ) در پوزیشن مناسب مشکلی برای شما درست نمی کند.

در این نوشته ما قصد داشتم درباره علت دندان درد در بارداری و درمان فوری ان برای شما مخاطب پنویسم. در نهایت توصیه می کنم حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و این مساله را جدی بگیرید. اگر در رابطه با دندان درد و مشکل دندانی در دوران بارداری سوالی دارید حتما در قسمت نظرات در پایین از ما بپرسید به شما قول می دهیم در اولین فرصت به شما پاسخ بدهیم.

منابع :

interdent

savinadental

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *