علت کج شدن دندانها در کوردکان و بزرگسالان

دلیل کج شدن دندانها | در کودکی و بزرگسالی

در این نوشته می خواهیم درباره دلایل کج شدن دندانها صحبت کنیم. کج شنیدن دندانها می تواند بر زیبایی افراد تاثیر منفی بگذارد. همچنین در بین دندانهای کج شده احتمال ماندن غذا بیشتر است و به مرور پوسیدگی در این دندانها بیشتر است. اما چه اتفاقی می افتد که در کودکان ( دنداهای شیری و یا دائمی ) و بزرگسالان دندانها بصورت کج و یا رو به جلو رویش می کنند؟

یکی از مهمترین علت ها در کج شدن دندانها می تواند نقش ژنتیک باشد. همانطور که ژنتیک رنگ چشمهای ما را تعیین می کند می تواند نحوه رویش دندانها و علت مج شدن دندانها باشد.

علت کج شدن دندانها

در پایین علل مختلف کج و کوله شدن دندانها را ذکر کردیم و درباره هر کدام توضیحی مختصری دادیم. آنچه که باید در این خصوص باید مدنظر داشته باشیم این است که سهم هر کدام از این علت ها ممکن است در افراد مختلف متفاوت است.

در حالیکه در یک فرد سهم بیشتری از علت کج شدن دندانهایش را می توان به ژنتیک نسبت داد. در فردی دیگر می توان علت را عادت های رفتاری دانست. همچنین ممکن است یک فرد چند علت را باهم داشته باشد.

ژنتیک

یک از معمول ترین دلیل کج شدن دندانها ژنتیک است . معمولا بهم ریختگی دندانها در بسیاری از کودکان سن پنج سالگی دیده می شود.

والدین شما ممکن است چیزی بیشتر از رنگ چشم و شکل مو ها را به شما بدهند. ممکن است شکل و طرز قرار گرفتن دندانهای شما نیز از والدینتان به ارث رسیده باشد.

اگر کج شدن دندانهایتان را از والدینتان به ارث برده باشید. ( می توانید به دندانهای والدین خود نگاه کنید ) برای جلوگیری از این امر نمی توانید کاری کنید. هر چند بعدا می توانید با ارتودنسی این مشکل را رفع کنید.

مشکلاتی رشدی فک

استخوان فک ما محل قرار گیری دندانها هستند. اگر رشد این استخوان به اندازه کافی نباشد استخوان فک به اندازه کافی رشد نکند دندانها فضای کافی برای قرار گرفتن و رشد ندارند. در این صورت ناگریز دندانها بشکل کج رشد می کنند.

در برخی افراد، فضای دهان نسبت به دندان‌ها خیلی کوچک است. در نتیجه همه دندان‌ها نمی‌توانند صاف و درست بیرون بزند، برخی از آنها کج شده یا می‌چرخند و انحراف پیدا می‌کنند.

اگر اندازه فک بالا با فک پایین متناسب نباشید فک ها دچار بدشکلی می شوند. این بدشکلی به شکل جلو آمدگی فک بالا و با پایین دیده می شود.

از جمله مشکلات ساختار ناقص اسکلتی فک و دندان عبارتند از :

  • رشد ناقص فک ها
  • رشد ناصحیح فک بالا
  • رشذ نامناسب فک پایین

انسداد راه بینی و تنفس دهانی

در حالت طبیعی عمل تنفس چه در حالت بیداری و چه در حالت خواب از طریق بینی انجام می شود. در هر روز بطور میانگین بین 20 هزار تا 30 هزار بار ما عمل تنفس را تکرار می کنیم.

اگر کودکی به دلیلی راه هوایی بینی اش مسدود شود بالاجبار از طریق دهان تنفس می کند. به این عمل تنفس دهانی می گویند.

از عوارض مهم تنفس دهانی می تواند خشکی مدوام دهان ، لثه ها و تنگی فک بالا دانست. باز ماندن مدوام دهان باعث می شود صورت حالت دراز و کشیده پیدا کند و ممکن است فک جلوی آن ها حالت جلو زدگی داشته باشند. ( منبع )

باز بودن همیشگی دهان و تنفس دهان باعث تغییراتی در شکل فک و بالتبع آن علت کج شدن دندانها باشد.

تنفس دهانی می تواند علل کج شدن دندانهای شیری نیز باشد.

از علل تنفس دهانی عبارتند از :

  • آلرژی
  • آسم
  • انجراف تیغه بینی
  • بزرگ شدن لوزها و ادنوئید
  • سرماخوردگی و عقونت سیستم تنفسی فوقانی
  • بیرون آمدگی زبان در هنگام

توصیه می شود در این حالت و برای پیشگیری از کج شدگی دندانها حتما به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی جهت ارزیابی و اقدامات درمانی مراجعه کنید.

[ نوشته پیشنهادی : علت دندان درد در سرماخوردگی ]

موقعیت نامناسب زبان در دهان

از دیگر علت کج شدن دندانها می تواند موقعیت نامناسب زبان در دهان باشد. در حال طبیعی زبان در حفره دهان است.

بیرون زدگی و جلو آمدن زبان و یا قرار گرفتن زبان در بین دندانها حتی به مقدار کم می تواند نشان دهنده موقعیت نامناسب زبان باشد.

یکی از بهترین زمانها برای ارزیابی وضعیت زبان کودکانتان هنگامی است که درحال تماشای تلویزیون است. همچنین می توان در هنگام صحبت کردن به خصوص هنگام تلفظ صدای ” س ” و ” ش” ارزیابی را انجام دهید .

عادات غلط

برخی از عادات ( انگشت مکیدن و استفاده زیاد از پستانک) ممکن است در دوران نوزادی چندان مشکلی ایجاد نکند اما ادامه دادن انها به مرور می تواند علت کج در آمدن دندانها باشد.

برخی از این عادات غلط عبارتند از :

  • انگشت میکدن
  • استفاده طولانی مدت از پستانک
  • تکیه دادن زیاد روی چانه
  • خوابیدن روی شکم
  • دندان قروچه کردن

رشد دندان های شیری و دائمی

رویش دندانهای دائمی قبل از افتادن دندانهای شیری نیز می تواند علت کج و کوله شدن دندانها شود.

یک کودک 6 ساله 20 دندان شیری دارد که همه انها معمولا در 12 سالگی می افتند. حال گر دندان شیری در افتادن تاخیر داشته باشد و یا دندان دائمی تمایل به رویش زودهنگام داشته باشد در اینصورت رشد دندانها بصورت نامرتب خواهد بود.

بهتر است برای پیشگیری دندانهای کودک را مرتبا چک کنید. اگر دندان شیری لق شده و نمی افتد به دندانپزشک مراجعه کنید.

علت کج شدن دندانها در بزرگسالی

در بزرگسالی نیز ممکن است دندانها کج بشوند . برای این موارد عللی زیادی می توان در نظر گرفت ولی شایع ترین علت کج شدن دندانها در بزرگسالی عبارتند از :

بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن دندانها تمایل بیشتری به حرکت به سمت جلو ، کج شدن و شلوغی دارند.

به مرور زمان استحکام استخوان فک کمتر می شود و کمی تغییر شکل می دهد که این خود سبب حرکت دندانها به جلو می شود.

آسیب و ضربه

آسیب به دندانها در ورزشهایی نظیر بوکس ، هاکی و راگبی می تواند سبب لق شدن دندانها شود.

از دست دادن دندان

دندانها تمایل به حرکت دارند ولی توسط دندانهای کناری مهار می شوند. از دست دادن یک دندان می تواند به دندانهای کناری فضای بیشتری برای جابجایی بدهد.

چکیده

در این نوشته سعی کردیم به زبان ساده درباره دلایل کج شدن و کج درآمدن دندانها در کودکی و بزرگسالی صحبت کنیم. خواندیم که نامرتبی در دندانها می تواند هم باعث کاهش زیبایی بخصوص در هنگام خندیدن شود و هم می تواند سبب گیر کردن غذا و به مرور پوسیدگی دندانها شود.

نامرتبی و کجی دندانها را می توان از طریق مراجعه به دندانپزشکی و ارتودنسی درمان کرد. و اگر دندان پوسیده شد می توان از طریق پر کردن دندان جلوی بدتر شد دندان را گرفت.

اگر در این خصوص هنوز سوالی دارید نگران نباشید می توانید در پایین در قسمت نظرات سوال خود را مطرح کنید و منتظر بمانید تا در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ بدهیم.

منابع :

drstevenlin

myobrace

ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *