درمان سریع دندان درد در خانه

درمان سریع دندان درد در خانه | 10 راهکار ساده برای کاهش درد دندان

ممکن است گاهی دندان درد شدیدی داشته باشید و به دلایل خاصی نتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید. در این شرایط درمان های ساده و موثر خانگی وجود دارد که می تواند منجر به کاهش درد دندان شما به صورت موقتی شود. بنابراین ما در این نوشته در ارتباط با درمان سریع دندان درد در خانه مطالبی را برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید.

10 روش درمان خانگی دندان درد

اگر چه دندان درد باید در اسرع وقت توسط دندانپزشک شما ارزیابی شود، اما با راهکارهایی ساده می توانید درد دندان خود را به صورت موقت کاهش دهید. در اینجا 10 درمان خانگی وجود دارد که می تواند به تسکین دندان درد شما کمک کند.

1- شستشو با آب نمک

1/2 قاشق چایخوری نمک را با با یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را به عنوان دهانشویه استفاده کنید. این روش ساده ترین راهکار موثر برای درمان سریع دندان درد در خانه است.

آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است و می تواند به جلوگیری از رشد باکتری ها، کاهش التهاب و بهبود هر گونه زخم دهان کمک کند. همچنین می تواند منجر به شل شدن و بیرون آمدن ذرات غذایی که ممکن است بین دندان های شما گیر کرده باشد، شود.

2- استفاده از کمپرس سرد

برای استفاده از این روش، چند تکه یخ را درون پلاستیک قرار دهید و یک حوله دور آن بپیچید و به مدت 20 دقیقه روی قسمتی که درد می کند نگه دارید. این کار را هر چند ساعت یک بار تکرار کنید. کمپرس سرد تورم و التهاب را کاهش می دهد. همچنین باعث انقباض رگ های خونی در ناحیه می شود که این کار منجر به کمتر شدن شدت درد در ناحیه می شود.

3- استفاده از داروهای مسکن

استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن و … می توانند به طور موثر و سریع درد ناشی از دندان را تا حدود زیادی کاهش دهند.

در حد امکان در مصرف مسکن ها بدون تجویز دندانپزشک زیاده روی نکنید و حتما برای درد دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید تا به صورت دقیق دندان های شما را معاینه کند. در صورت نیاز به کلینیک های دندانپزشکی روی لینک زیر کلیک کنید:
کلینیک های دندانپزشکی سراسر کشور

4- درمان فوری دندان درد با چای کیسه ای نعناع فلفلی

در این روش چای کیسه ای نعنا فلفلی استفاده شده را چند دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شود و سپس آن را روی دندان خود بگذارید. نعناع خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد و استفاده از چای کیسه ای نعنا فلفلی برای بی حس کردن ناحیه درد و تسکین لثه های حساس استفاده می شود.

[ نوشته پیشنهادی : 11خوراکی برای سفید کردن دندان ]

5- درمان فوری دندان درد با سیر تازه

ابتدا یک حبه سیر تازه را له کنید و سپس با مقداری نمک مخلوط کنید و آن را روی دندان خود قرار دهید. همچنین در صورت تمایل می توانید یک یا دو حبه سیر را بجوید. این کار درد دندان شما را تا حدودی کاهش می دهد.

درمان سریع دندان درد در خانه | 10 راهکار ساده برای کاهش درد دندان 1

6- استفاده از میخک یا روغن میخک

استفاده از میخک برای کاهش درد دندان یکی از روش های بسیار ساده و موثر است. شما می توانید به روش های زیر از گیاه میخک یا روغن آن استفاده کنید:

  • چند قطره روغن میخک را روی پنبه بریزید و آن را روی قسمتی که درد دارید بگذارید و به آرامی مالش دهید.
  • میخک را در آب قرار دهید تا به حالت خمیری شکل درآید و خمیر بدست آمده را روی دندانی که درد دارد قرار دهید.
  • میخک را در دهان خود قرار دهید و با دندانی که درد دارید، آن را به آرامی بجوید.

از آن جایی که احتمال بلعیدن میخک توسط کودکان وجود دارد و همچنین تندی روغن میخک می تواند برای آن ها آزار دهنده باشد، بنابراین از این روش برای تسکین دندان درد در کودکان استفاده نکنید.

7- استفاده از آویشن

برای تسکین درد دندان خود از دو روش گفته شده در زیر می توانید استفاده کنید:

  1. چند قطره اسانس آویشن را به مقداری آب اضافه کنید و به صورت دهانشویه (غرغره کردن) استفاده کنید.
  2. چند قطره اسانس آویشن و آب را روی یک پنبه بریزید و آن را روی دندان خود قرار دهید.
درمان سریع دندان درد در خانه | 10 راهکار ساده برای کاهش درد دندان 2

8- جویدن زنجبیل

برای تسکین موقتی درد دندان، یک تکه زنجبیل تازه را بجوید تا زمانی که احساس درد شما کم شود و احساس آرامش کنید. استفاده از چای زنجبیل نیز می تواند در کاهش موقتی درد دندان شما تاثیرگذار باشد.

9- استفاده از خمیر زردچوبه

زردچوبه دارای ترکیبی به نام کورکومین است که ضدعفونی کننده، ضد باکتری و تسکین دهنده درد است. استفاده از خمیر زردچوبه برای تسکین درد دندان شما بسیار موثر است. برای تهیه این خمیر، یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با مقدارکمی آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. سپس آن را روی یک پنبه قرار دهید و روی دندان خود نگه دارید. بعد از 5 تا 10 دقیقه پنبه آغشته به خمیر زردچوبه را از روی دندان خود بردارید و دهان خود را بشویید.

10- استفاده از پیاز برای درد دندان

یک عدد پیاز را به صورت تکه های کوچک خرد کنید و روی ناحیه ای که درد دارید قرار دهید و به آرامی بجوید. اجازه دهید آب پیاز ناحیه درد را بپوشاند. در نهایت این کار منجر به تسکین درد دندان شما می شود و هر میکروبی را که ممکن است در دهان شما باشد از بین می برد.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر درد دندان شما شدید است، بیش از دو روز طول کشیده و علائمی مانند سردرد، تب و … دارید ممکن است نشانه ای از مشکلات جدی برای دندان شما باشد. بنابراین سعی کنید در صورت امکان مراجعه به دندانپزشک را به تعویق نیندازید.

در این نوشته روش های درمان سریع دندان درد در خانه را برای شما آورده ایم. شما می توانید با استفاده از این راهکارها به صورت موقتی درد دندان خود را کنترل کنید. اما توجه به این نکته ضروریست که این راهکارها فقط به عنوان یک اقدام موقت برای تسکین درد دندان شما می باشد و منجر به درمان و رفع مشکلات دندانی شما نمی شوند. بنابراین مراجعه به دندانپزشک بهترین راهکار است. در صورتی که تمایل به مطالعه مقالات مربوط به سلامت دهان و دندان دارید، مقالات دندانپزشکی سایت مدآوا را به شما پیشنهاد می کنیم.

برخی از منابع:

11 Home and Natural Remedies for Toothache Pain
How to Get Rid of a Toothache at Night

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *