درمان سریع آفت دهان

درمان سریع آفت دهان با 10 راهکار ساده

آفت های دهانی به صورت غیر منتظره ظاهر می شوند و می توانند تا چند هفته ادامه داشته باشند. این عارضه روی زبان، لب ها یا لثه تاثیر می گذارد و در برنامه غذایی شما اختلال ایجاد می کند و ممکن است درد و سوزش شدید به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی تنها سوالی که در ذهن شما بوجود می آید این است که “چگونه از شر آفت دهان خلاص شوم؟ “در این نوشته راهکارهایی برای درمان سریع آفت دهان برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید.

آفت دهان چیست؟

آفت های دهان، زخم هایی هستند که در داخل دهان و معمولا روی لثه، زبان و گونه ها ایجاد می شوند. اگر چه ممکن است دردناک باشند و صحبت کردن و خوردن را دشوار کنند، ولی معمولا منجر به آسیب جدی نمی شوند و اکثر آن ها در عرض چند هفته بهبود می یابند.

درمان سریع آفت دهان

راهکارهای درمان سریع آفت دهان

در ادامه راهکارهای درمان آفت دهان را برای شما آورده ایم. با انجام این راهکارها می توانید در مدت زمان درمان، درد و ناراحتی را کاهش دهید و به بهبود هر چه سریع تر آفت دهان کمک کنید.

اکثر اوقات آفت های دهان در مدت زمان کوتاهی از بین می روند و نیاز به درمان خاصی ندارند. اما بعضی اوقات با درد و سوزش همراه است و به راحتی از بین نمی رود. در این صورت راه های درمانی گفته شده می تواند بسیار کمک کننده باشد.

1- رعایت رژیم غذایی مناسب

برای درمان هر چه سریع تر آفت دهان سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید:

  • تا زمان بهبود آفت دهان از خوردن غذاهای تند و ترش خودداری کنید.
  • مایعات فراوان بنوشید.
  • در صورتی که درد و سوزش شدید دارید از نی برای نوشیدن استفاده کنید.
  • از خوردن نوشیدنی های داغ، خوراکی های اسیدی مانند پرتقال، لیمو، آب لیمو، گوجه فرنگی و … خودداری کنید.
  • مصرف گلوتن گندم، فلفل، توت فرنگی، گردو، بادمجان، شکلات و … آفت دهان را تشدید می کند.

2- درمان سریع آفت با محلول نمکی

نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم بریزید و به مدت 30 ثانیه این محلول را در دهان خود بگردانید. نمک منجر به آزاد شدن مایع درون آفت می شود و به بهبود زخم کمک می کند. سعی کنید چند بار در روز این کار را انجام دهید.

3- استفاده از چای سیاه

تانن موجود در چای سیاه می تواند درد را به میزان زیادی کاهش دهد. شما می توانید برای کاهش درد خود، چای کیسه ای را مستقیم روی آفت دهان قرار دهید یا چای سرد شده را به صورت دهانشویه قرقره کنید.

4- استفاده از آفتین ژل

آفتین ژل محصولی جدید حاوی عصاره گیاهی، برای درمان سریع آفت دهان استفاده می شود و بسیار موثر است. معمولا با یک بار مصرف آفتین ژل، آفت درمان می شود و بعد از گذشت چند دقیقه نیز درد آن کاهش می یابد. برای درمان انواع آفت و در مراحل مختلف تشکیل آن می توان از آفتین ژل استفاده کرد.

درمان سریع آفت دهان

در صورتی که قصد استفاده از آفتین ژل را دارید حتما با دندانپزشک مشورت کنید و به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف دارو نکنید. در موارد زیر استفاده از آفتین ژل توصیه نمی شود:

  • در صورتی که سابقه آلرژی به ترکیبات گیاهی، رنگ خوراکی یا طعم دهنده را دارید، با دندانپزشک مشورت کنید.
  • به علت درد و سوزش حین استفاده از این محصول و عدم تحمل کودکان، برای کودکان زیر 5 سال توصیه نمی شود.
  • افراد دارای مشکلات کبدی یا کلیوی در آفت های که انتهای زبان و دهان و نزدیک حلق ایجاد شده است، به علت احتمال خوردن استفاده نشود.

5- مصرف ماست

استفاده از ماست پروبیوتیک به صورت روزانه، برای بهبود سریع و کاهش درد آفت دهان بسیار موثر است. پروبیوتیک باکتری های موجود در دهان را متعادل می سازد به این صورت که فقط به باکتری های مناسب اجازه ی حضور در دهان می دهد و مانند یک صافی مانع عبور باکتری های نامناسب در دهان می شود. از آنجایی که خنکی و نرمی ماست درد و التهاب را بیشتر و بهتر کاهش می دهد، سعی کنید ماست را به صورت خنک میل کنید.

6- مصرف مکمل و ویتامین ها

مصرف برخی از ویتامین ها و مکمل ها در درمان آفت های دهانی بسیار موثر است. در زیر چند مورد از موثر ترین آن ها را برای شما آورده ایم:

  • ویتامین B12: یک ویتامین ضروری است که به بهبود و کاهش درد ناشی از آفت دهان کمک فراوانی می کند. ویتامین B12 در مواد غذایی مانند گوشت بره، تخم مرغ، پنیر، شیر، قزل آلا، غلات و … وجود دارد.
  • مکمل های آهن: در صورتی که پزشک تشخیص دهد کمبود آهن دارید مصرف مکمل های آهن می تواند کمک کننده باشد. با مصرف موادی مثل اسفناج، عدس، نخود، جگر، کشمش و … می توانید آهن بدنتان را افزایش دهید.
  • مکمل زینک (روی): طبق آزمایشات انجام شده، کمبود روی می تواند منجر به ایجاد آفت های دهانی شود. سعی کنید برای بهبود و جلوگیری از آفت مجدد مصرف آن را زیر نظر پزشک شروع کنید. می توانید برای جبران کمبود زینک از خوراکی هایی مانند آجیل، سبزیجات، انواع مغز ها و … نیز استفاده کنید.

[ نوشته پیشنهادی: 9 راهکار ساده برای تقویت مینای دندان ]

7- روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل یک انتخاب مناسب برای درمان آفت های دهانی محسوب می شود. برای این کار مقداری روغن نارگیل را با استفاده از پنبه روی آفت قرار دهید و تا زمانی که زخم خوب شود چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

روغن نارگیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی دارد ، فعالیت باکتری ها را متوقف می کند، جلوی گسترش آفت های دهانی را می گیرد، درد و قرمزی اطراف آفت را کاهش می دهد و به پیشگیری از عفونی شدن زخم کمک می کند.

8- رعایت بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن، آسیب وارد نکردن به آفت و رعایت بهداشت دهان و دندان از عفونی شدن زخم ها جلوگیری می کند و باعث بهبود سریع آفت دهانی می شود. دقت کنید که در طول درمان آفت باید از یک مسواک نرم به آرامی استفاده کنید تا آسیبی به زخم وارد نشود.

[ نوشته پیشنهادی: 6 مورد از شایع ترین علائم پوسیدگی دندان ]

9- استفاده از کپسول ویتامین E

مواد موجود در کپسول ویتامین E مثل یک پوشش روی آفت را می پوشاند و باعث جلوگیری از عفونت و درمان هر چه سریع تر آفت دهانی می شود. برای استفاده از این روش کافی است یک کپسول ویتامین E را باز کنید و مایع داخل آن را روی آفت دهان قرار دهید.

10- استفاده از تکه های یخ

تکه های کوچک یخ را در دهان خود قرار دهید و اجازه دهید آب شود تا به آرامی درد شما را تسکین دهد. این روش برای اکثر افراد جواب می دهد و به آن ها کمک می کند تا آرام شوند.

بیشتر آفت های دهانی دلیلی برای نگرانی ندارند و به ندرت عوارض جبران ناپذیری به وجود می آورند ولی بهتر است برای درمان آفت دهان به یک دندانپزشک که متخصص بیماری های دهان و دندان باشد، مراجعه کنید تا درمان متناسب با شرایط شما را در نظر بگیرد. در صورت نیاز به کلینیک های دندانپزشکی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
کلینیک های دندانپزشکی سراسر کشور

چه زمانی مراجعه به دندانپزشک ضروری است؟

در صورت مشاهده هر یک از موارد گفته شده در زیر به پزشک مراجعه کنید چرا که در برخی موارد آفت های دهانی می تواند نشانه یک مشکل جدی در فرد باشند:

  • زخم های متعددی دارید.
  • آفت بعد از دو هفته خوب نشده است.
  • درد شدید دارید.
  • آفت به لب های شما سرایت کرده است.
  • در نقاط دیگر بدن التهاب یا درد دارید.
  • خوردن یا نوشیدن برای شما دشوار است.
  • احساس سوزش در چشم ها را دارید.
  • و …

در این نوشته در ارتباط با درمان سریع آفت دهان صحبت کردیم. برای کاهش درد در بازه ی زمانی درمان که تقریبا بین 1 الی 2 هفته است و تسریع در روند درمان می توانید از موارد گفته شده در بالا استفاده کنید. در صورتی که علاقمند به مطالعه مقالات مربوط به دهان و دندان هستید، مقالات وب سایت مدآوا را به شما پیشنهاد می کنیم.

برخی از منابع:

20 Natural & Medicinal Ways To Get Rid Of Mouth Ulcers Fast

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *