دندان ها بعد از جرم گرفتن تغییر رنگ پیدا می کنند.

جرم دندان چیست وچطور از جرم گرفتن دندان هایمان جلوگیری کنیم؟

یکی از عواملی که در سلامتی دندان ولثه موتر است، جرم یا رسوب دندان است، شاید در مورد جرم دندان وچگونگی تشکیل شدن آن، اطلاعات زیادی نداشته باشید ولی حتما افراد ی را دیده اید که دندان هایشا ن رنگ طببعی ندارد ولایه ای رسوبی بین دندان ولثه را پوشانده است .دراین مطلب سعی داریم در مورد جرم دندان وراه های تشکیل شدن آن صحبت کنیم، همچنین راه هایی برا ی مقابله و پیشگیری بیان کنیم.

جرم دندان چیست؟وچه تاثیری برسلامت دندان دارد؟

بعد از هر بار غذا خوردن لایه ای بدون رنگ و چسبناک سطح دندان ها را می پوشاند، که به آن پلاک دندان گفته می شود، وبا مسواک ونخ دندان به راحتی پاک می شود، ولی اگر این لایه ها روی دندان باقی بمانند ، ویا به درستی پاک نشوند،به تدریج تبدیل به رسوب های سخت می شوند که محکم به دندان چسبیده وبه راحتی جدا نمی شوند. ودر اصطلاح دندانپزشکی جرم دندان نامیده می شوند، که معمولا” به رنگ سفید یا زرد مایل به سفید است و بیشتر در نقاطی که درست مسواک نمی شوند، تشکیل می شوند.

گاهی اوقات نیز رنگ دندان به دلیل استفاده زیاد از مواد رنگی مثل چای وقهوه، کدر وزرد رنگ می شود که با جرم دندان متفاوت است.

جرم های دندان، علاوه بر اینکه ظاهر دندان را بد می کنند، باعث بوی بد دهان نیز می شوند، باکتری های موجود در جرم دندان ها، در پوسیده شدن دندان ، موثر هستند، همچنین رسوب های دندان در سلامت لثه موثر هستند،وممکن است باعث التهاب لثه وخونریزی آن شوند ودر مراحل شدیدتر ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را بالا می برد.

چه غذاهایی در تشکیل جرم دندان موثر هستند؟

غذاهایی که حاوی مقدار زیادی شکر یا نشاسته هستند، بیشتر از بقیه غذاها در تولید پلاک دندان و تشکیل جرم دخیل هستند.، مواد قندی موجود در غذا های شیرین، باکتری های سازنده پلاک را تغذیه میکنند، ورصورتی که از روی دندان زدوده نشوند، در زمان کوتاهی رسوب می گیرند وتبدیل به جرم می شوند.

آب نبات ها، شکلات ها،انواع بستنی ها نوشیدنی های شیرین، کیک ها، همگی خوراکی هایی هستند که با داشتن مقدار بالای شکر، در تولید زیاد جرم دندان دخیل هستند., وبهتر است کمتر مورد استفاده قرار بگیرند.

چطوراز تشکیل جرم روی دندان جلوگیری کنیم؟

با رعایت نکات بهداشت دهان ودندان می توان تا حدود زیادی از تشکیل جرم روی دندان ها وبیماری های ناشی از آن پیشگیری کرد، دراین جا چند نکته برای جلوگیری از تشکیل رسوب روی دندان را آورده ایم.

روزی دو بار با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید،فلوراید سطح دندان ها را می پوشاند ودر مقابل باکتری ها مانند یک سپر محافظ عمل می کند. مراقب باشید که حتما” قبل از خواب مسواک بزنید زیرا زمان خواب فرصت مناسبی برای فعالیت باکتری هاست.

بعد از خوردن وعده های غذایی از یک دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید،اگر وقت یا حوصله مسواک زدن بعد از هر غذا را ندارید، به آسانی با غرغره دهانشویه باقی مانده غذا را از دهانتان خارج کنید، این کار باعث می شود ذرات تشکیل دهنده جرم ، کم تر شوند.

بین دندان ها را با نخ دندان تمیز کنید، باکتری های مولد جرم دندانی اغلب در بخش های بین دندانی پنهان می شوند، ونخ کشیدن کمک می کند که آنها را بیرون بیاورید. سعی کنید هنگام نخ کشیدن لثه هایتان را زخم نکنید، وروش اصولی آن را بیاموزید.

مراقب عادات غذاییتان باشید و سعی کنید از مواد غذایی شیرین کمتر استفاده کنید.

سیگار کشیدن وتوتون جویدن به مینای دندان آسیب می رساند ودندان ها را در مقابل باکتری ها حساس تر می کند، و گاهی اوقات باعث ورم وخونریزی لثه می شود، از طرف دیگر باعث زرد شدن ولک گرفتن دندان ها می شود.

در تناوب زمانی کوتاه به دندانپزشک مراجعه کنید ودر صورت لزوم جرم گیری کنید، تا از انباشته شدن جرم روی دندان هایتان جلوگیری کنید.سایت مدآوا لیستی از کلینیک های دندانپزشکی کشور را تهیه کرده که می توانید به آن مراجعه کنید.

منبع : news medical.net

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *