تصویر چه بخوریم تا دندان های سالمتری داشته باشیم ؟

چه بخوریم تا دندان های سالم تری داشته باشیم ؟

آنچه که می خوریم هم در سلامت دندان و لثه و هم در سلامت سایر اعضا بدن تاثیر زیادی دارد. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و همچنین تقویت دندانها هم آنچه می خورید تاثیر دارد و هم زمان و تعداد وعده های غذایی که میل می کنید. در نوشته امروز می خواهیم بصورت خیلی ساده و دقیق به سوالات شما درباره نقش تغذیه در استحکام دندانها پاسخ بدهیم. با ما همراه باشید.

اسید ، کلسیم دندانها را حل می کند و به مرور سبب پوسیدگی دندانها می شود. اما اسید از کجا می اید ؟
باکتریهای موجود در دهان قند را تجزیه می کنند و که در نتیجه این تجزیه اسید آزاد می شود. هر چه غذاهای قندی بیشتری بخورید اسید بیشتری آزاد می شود و دندانها پوسیدگی بیشتری پیدا می کنند.

برخی از خوراکی ها و نوشیدنی ها نیز اسیدی هستند و می توانند به خراب شدن دندان ها کمک می کنند.

نگران نباشید در ادامه به شما خواهیم گفت که دقیقا چه غذاهایی بخورید تا استحکام دندانهایتان بیشتر شود. پیشنهاد حتما مقاله ” تاثیر ویتامین ها در پوسیدگی دندانها ” را بخوانید در آنجا نوشتیم که کمبود کدام ویتامین ها باعث پوسیدگی دندانها می شود.

مواد غذایی که قند و شکر زیادی دارند به تخریب دندانها کمک زیادی می کنند. توصیه می کنیم مقدار قندی که مصرف می کنید در رژیم غذایی خود کنترل کنید. در بسیاری از نوشیدنی ها و مواد غذایی برچسب حقایق تغذیه ای وجود دارد. در این برچسب میزان قند موجود نوشته شده است.

معمول ترین خوراکی هایی که قند زیادی دارند عبارتند از : کیک ، قند ، شکر ، شکلات ، شیرینی ها ، پاستیل ، نوشابه .

غذاهایی که نشاسته زیادی دارند نظیر ( چیپس ) نیز در پوسیدگی دندانها نقش دارند.

برای استحکام دندانها چه بخوریم ؟

سبزی و میوه بخورید.

خوردن سبزیجات و برخی از میوه ها می توانند در جلوگیری از پوسیدگی دندانها موثر باشند. درصد بالایی از سبزیجات و میوه ها ( گلابی ، هندوانه ، کرفس ، خیار ) از آب تشکیل شده است .

سعی کنید برای محافظت از دندانهایتان موز و کشمش کمتری بخورید. این میوه ها قند بیشتری دارند و می توانند سبب اسیدی شدن دهان شوند. توصیه می شود اگر این میوه ها را خوردید سریعا مسواک بزنید.

برای استحکام دندان چه بخوریم
اهمیت خوردن سبزیجات و میوه ها

پنیر بخورید.

بجای تنقلات پنیر بخورید. پنیر سطح بزاق دهان را بیشتر می کند. بزاق هم دهان را شستشو می دهد و هم سطح ph دهان را طبیعی می کند. به نوعی با اسیدها مقابله می کند.

خوراکی هایی که به دندان ها می چسبند را نخورید.

کشمش ، انجیر خشک ، بلغور جو ، بادام زمینی ، ژله ، کارامل ، عسل ، شیره ، حلوا ، به دندانها می چسبند. این مواد غذایی از طرفی منبع خوبی برای رشد باکتری های مخرب هستند و از طرفی مانع بزاق برای پاک کردن دندانها می شوند.

وقتی یکی از این مواد غذایی به یک یا چند دندان می چسبد اجازه تماس بزاق با سطح دندان را نمی دهد. در نتیجه بزاق نمی تواند اسید را خنثی و سطح دندان و مناطقی که شیرینی به آن چسبیده است را اسیدزدایی کند، برای همین هم شما کلسیم بیشتری از دست می دهید . و دندان در آن سطح شروع به پوسیدگی می کنند.

پس از خوردن این مواد سریعا مسواک بزنید و یا آب بنوشید.

اگر می خواهید شیرینی بخورید بعد از غذا بخورید.

اگر به هردلیلی تصمیم گرفتید که شیرینی بخورید توصیه می شود بعد از غذا بخورید. پس از وعده های اصلی بزاق زیادی در دهان ترشح می کند و این افزایش سطح بزاق به مقابله با شیرینی ها کمک می کند و سبب استحکام و تقویت دندانها در دراز مدت می شود. همچنین ما معمولا بعد از صرف وعده های اصلی مسواک می زنیم که این نیز خود شیرینی های چسبیده شده به دندان را جدا می کند.

تعداد وعده های خوردن شیرینی را کم کنید.

علاوه مقدار شیرینی که می خورید تعداد وعده ها نیز مهم هستند. اگر عادت دارید که همیشه نقل و یا آدامس در دهان داشته باشید این باعث می شود میزان زمانی که دهان در در معرض اسید است بیشتر شود.

زمان بین وعده ها هر چقدر بیشتر باشد بزاق موفقیت بیشتری در مقابله با باکتری ها دارد. بنابراین هر چه قدر فاصله این وعده ها کمتر باشد آسیب کمتری به دندانهای شما وارد می شود.

[ نوشته پیشنهادی : همه چیز درباره دندان درد کودکان ]

نوشابه و آبمیوه کمتری بخورید.

نوشیدنی ها انرژی زا ، نوشابه ها ، آبیموه ها معمولا دارای قند زیادی هستند. در صورت مصرف این نوشیدنی ها توصیه می شود بلافاصله آب بنوشید. همچنین می توانید این نوشیدنی ها را با استفاده از نی میل کنید تا این نوشیدنی تماس کمتری با دندان داشته باشند.

از آدامس های زایلیتول دار استفاده کنید.

زایلیتول که در ایران به آنگزیلیتول نیز می گویند. برخی از آدامس های به جای قند از زایلیتول برای شیرین کردن استفاده می کنند. زایلیتول بر خلاف دیگر شیرین کننده‌های طبیعی یا مصنوعی، برای سلامت دندان‌ها مفید است.

مصرف مداوم آدامس های زایلیتول دار امکان پوسیدگی دندان‌ها را تا یک سوم کاهش می‌دهد و همچنین سبب جذب مجدد مواد معدنی توسط مینای دندان‌ها می‌شود که استحکام دندان‌ها را افزایش می‌دهد .

چکیده

در این نوشته سعی کردیم پاسخ سوال شما درباره اینکه چه بخوریم تا دندانهای سالم تری داشته باشیم را بدهیم. گفتیم که برخی از خوراکی ها پس از تجزیه در دهان ، اسید ترشح می کنند. این اسید با سطوح دندانها واکنش نشان می دهد و سبب پوسیدگی دندانها می شود.

در صورت پوسیدگی دندانها شما احتمالا نیاز به پرکردن دندان داشته باشید. اگر در این مورد کاهلی کنید ممکن است باکتری ها به مغز دندان نفوذ کنند و سبب تشکیل چرک و آبسه دندان شوند. در این صورت کار شما خیلی سخت می شود. اما وقتی می توانیم پیشگیری کنیم این همه بلا را تحمل کنیم ؟

خواندیم که خوردن سبزیحات و برخی از میوه ها به استحکام دندان ها کمک می کنند. همچنین گفتیم که نخوردن شیرینی جات ، مواد شیرینی که به دندان می چسبند و نوشابه ها و .. می تواند مانع از پوسیدگی دندانها شود.

مخاطب عزیز وب سایت مدآوا اگر در رابطه با نقش تغذیه در تقویت دندان سوالی دارید حتما در قسمت نظرات در پایین ان را برای ما مطرح کنید به شما اطمینان می دهم سوال شما را در سریع ترین زمان ممن پاسخ بدهیم.

منابع :

mouthhealthy

webmed

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *