درد و تب واکسن دو ماهگی جند روز طول می کشد؟

تب ودرد واکسن دو ماهگی چند روز طول می کشد؟

واکسن دوماهگی از نوزادان در مقابل چندین بیماری خطرناک محافظت می کند و با نام های پنج گانه و پنتاوالان نیز شناخته می شود. این واکسن در ناحیه خارجی ران کودک تزریق می شود. اغلب عوارض جانبی آن خفیف و کوتاه مدت است . در این نوشته به این موضوع می پردازیم که تب و درد واکسن دو ماهگی چند روز طول می کشد.

درد و تب و بقیه اثرات جانبی واکسن دوماهگی در بیشتر نوزادان ، طبیعی وبی خطر است ولی به ندرت عوارض خطرسازی پیش می آید. در ادامه مطلب شرح می دهیم که کدام عوارض طبیعی وکدام غیر عادی است.

به عنوان والدین، احتمالا” سوالات زیادی به غیر از اینکه تب ودرد واکسن دو ماهگی چند روز طول می کشد، دارید، ما در اینجا به همه سولات شما پاسخ می دهیم.

تب و درد واکسن دو ماهگی چند روز طول می کشد؟

واکسن پنتاوالان تا چند روز درد دارد؟

اغلب والدین پس از تزریق واکسن می خواهند بدانند که تب و درد واکسن دو ماهگی چند روز طول می کشد. در بیشتر نوزادان تب و درد ناشی از واکسن حداکثر 3 تا 4 روز طول می کشد وغالبا” بعد از 24 ساعت روند نزولی دارد.

تب در نوزادان زیر 3 ماه، ، پس از تزریق واکسن، اغلب کمتر از 38.3 سانتی گراد است و در موارد کمی بالاتر از آن می رود.  اگر دمای بدن کودکتان بیشتر شد، با پزشک تماس بگیرید.

برای کاهش تب کودکتان او را گرم نپوشانید و از لباس های خنک استفاده کنید. طبق تجویز پزشک از قطره استامینوفن استفاده کنید و به اندازه کافی به او شیر بدهید . در ادامه مطلب به بقبه اثرات جانبی واکسن دو ماهگی می پردازیم و در مورد عوامل خطر و هشدارها صحبت می کنیم.

اثرات جانبی واکسن دوماهگی

پس از بیان اینکه درد و تب واکسن دو ماهگی چند روز طول می کشد، در ادامه مطلب عوارض طبیعی واکسن دو ماهگی را شرح می دهیم. وسپس علائم خطرناک را توضیح می دهیم.

عوارض واکسن دوماهگی :

  • قرمزی و تورم محل تزریق
  • درد در محل تزریق
  • تب خفیف : درنوزدان کوچکتر از سه ماه تب نباید بیشتر از 38.3 درجه سانتی گراد شود و در کودکان بین 3 و6 ماه از 38.8 سانتی گراد بیشتر نشود. در صورت بالاتر رفتن تب به پزشک مراجعه کنید.
  • بی قراری

بلافاصله پس از واکسیناسیون به کودک قطره استامینوفن بدهید( 2 قطره برای هر کیلوگرم وزن کودک ). و هر 6 ساعت، تا زمان قطع شدن درد وتب کودک آن را ادامه دهید. در صورت بروز قرمزی در محل تزریق از حوله سرد استفاده کنید، وبا باد زدن به کنترل آن کمک کنید.( از گذاشتن یخ روی موضع خودداری کنید ).بعد از 24 ساعت از حوله گرم استفاده کنید وهر نیم ساعت آن را روی محل تورم بگذارید . در صورتی که تورم و درد و تب بیش از سه روز طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.

در سایت مدآوا، ما برای شما لیستی از پزشکان متخصص اطفال سراسر کشور را به تفکیک شهر های مختلف قرار داده ایم، درصورت نیاز می توانید به آن مراجعه کنید.

علائم ونشانه های خطر

در صورت بروز هر گونه از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید.

  • قرمزی وتورم بیشتر از سه روز
  • بی قراری و گریه مداوم بیشتر از سه ساعت
  • بروز هر گونه ضایعه پوستی
  • خس خس سینه
  • تورم صورت یا کل بدن
  • ترشح چرک از محل تزریق
  • اسهال، چند ساعت پس از تزریق
  • استفراغ طی ده دقیقه اول پس از دریافت آن
  • تورم غدد زیر گردن یا زیر بغل
  • تب بالای 38.3 در نوزادان زیر 3 ماه

سوال های رایج در مورد واکسن دو ماهگی

حتما” سوال های دیگری به غیر از اینکه ” درد و تب واکسن دو ماهگی چند روز طول می کشد ” در مورد واکسن دو ماهگی دارید، در اینجا ما سعی داریم به همه سوالات شما پاسخ دهیم.

کودکم بعد از تزریق واکسن بی قراری می کند، چکار باید بکنم؟

درد و تب واکسن پنتاوالان چند روز طول می کشد؟

بیشتر نوزادان پس از واکسن پنج گانه به خاطر درد و تب بی قراری می کنند، برای کاهش این علائم، متناسب با وزنشان ( به ازای هر کیلوگرم وزن 2 قطره ) قطره استامینوفن بدهید و این کار را هر 6 ساعت تا پایان علائم انجام دهید. مراقب باشید که از شربت آسپرین استفاده نکنید.

اگر بی قراری فرزندتان بیشتر از 24 ساعت طول کشید یا اینکه بیشتر از سه ساعت مداوم بی قراری و گریه کرد، به پزشک مراجعه کنید.

محل تزریق واکسن متورم وقرمز شده است، چکار باید بکنم؟

با یک حوله سرد اطراف محل تزریق را بپوشانید، مرتب حوله را عوض کنید . در صورتیکه تورم و قرمزی بعد از 24 ساعت بیشتر شد، به پزشک مراجعه کنید.

وقتی که کودکم سرما خورده وتب دارد ویا اینکه آنتی بیوتیک مصرف می کند، می تواند واکسن دو ماهگی را دریافت کند؟

بله، در زمان هایی که نوزاد بیماری خفیفی مثل سرما خوردگی دارد، یا اینکه تب ملایمی دارد و در حال مصرف آنتی بیوتیک است، غالبا” می تواند واکسن خود را دریافت کند. برای آگاهی بیشتر با پزشک تماس بگیرید.

آیا واکسن دوماهگی برای کودکان با نقص سیستم ایمنی مناسب است؟

بله این واکسن در کودکان با نقص سیستم ایمنی، همانند بقیه کودکان تجویز می شود.

فرزند من یک نوبت از واکسن را دریافت نکرده است، چکار باید بکنم؟

اگر کودکی یک یا چند نوبت از واکسنی را دریافت نکرده باشد، اغلب از جایی که دریافت نکرده است، واکسیناسون را ادامه می دهتد. کودکان 12 تا 59 ماهه که تاکنون هیچ دوزی از آن را دریافت نکرده اند، معمولا” در اولین مراجعه آن را دریافت می کنند. ودر ماه های بعد براساس برنامه جدید دوزهای دیگر آن تزریق می شود.

آیا واکسن دوماهگی بی خطر است؟

اکثر والدین می خواهند بدانند که واکسن دو ماهگی پنتاوالان تا چند روز درد دارد وآیا بی خطر است ؟ باید بگوییم که بیشتر واکسن ها از جمله پنتاوالان عوارض جانبی کمی دارند که بیشتر شامل درد و تب خفیف می شوند. در حالت معمول این عوارض طولانی مدت نیستند و غالبا” به خودی خود بعد از 3 تا 4 روز برطرف می شود. برطبق آمار عوارض خطر ناک این واکسن بسیار نادر و کمیاب است.

به خاطر داشته باشید که اگر فرزندتان ( به خاطر دریافت نکردن واکسن ) یکی از بیماری های خطرناک کودکی را بگیرد، تهدید آن بسیار بسیار بالاتر از هر کدام از عوارض جدی واکسن است. اگر در این مورد نگرانی دارید، می توانید با پزشک صحبت کنید.

علت تب در نوزادان بعد از واکسن دو ماهگی چیست؟

بعد از تزریق واکسن، میکروب های ضعیف شده وارد بدن نوزاد می شوند و پس از آن غالبا” سیستم ایمنی بدن شروع به پاسخ دهی می کند. تب در واقع یک پاسخ دفاعی بدن در مقابل میکروب های ضعیف شده واکسن است . میکروب های ضعیف شده واکسن، موجب آمادگی بدن در زمان ورود عوامل بیماری به بدن می شوند. قبل از این اشاره کردیم که تب و درد واکسن دو ماهگی چند روز طول می کشد.

واکسن دو ماهگی از چه بیماری هایی جلو گیری می کند؟

واکسن دو ماهگی یا پنج گانه از بیماری های دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هپاتیت ب، مننژیت وهموفیلوس آنفولانزا نوع b جلوگیری می کند.

با اینکه بیماری های پیشگیرنده واکسن در جامعه رواج ندارند، آیا تزریق واکسن ضروری است؟

در ظاهر به نظر می آید که بیشتر بیماری های مهلک، که توسط واکسن پیشگیری می شوند، ریشه کن شده اند ودیگر خطری برای کودکان محسوب نمی شوند، ولی این نظر درستی نیست. در واقع میکرب این بیماری ها در محیط اطرافمان وجود دارند و اگر با واکسیناسیون متوقف نشوند، افراد زیادی به آنها مبتلا می شوند.

در این مطلب سعی کریم به این سوال شما که درد و تب واکسن و ماهگی چند روز طول می کشد وبقیه سوالاتتان در این زمینه پاسخ دهیم،اگر سوال دیگری در این زمینه دارید با ما گفتگو کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *