کاشت دندان به روش ایمپلنت

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندانی ( به انگلیسی Dental implants ) به شما حس داشتن دندان طبیعی را می دهد. اگر یکی از دندانهای خود را از دست داده اید و یا به دلایلی باید دندان طبیعی خود را بکشید بهترین روش برای کاشت دندان انجام ایمپلنت دندان است. در این نوشته می خواهیم به زبان ساده تمام سوالات شما را در این باره پاسخ بدهیم با ما همراه باشید.

علی رغم پیشرفت بهداشت دهان و دندان ، هر ساله افراد زیادی دندان خود را از
دست می دهند. اغلب بخاطر پوسیدگی دندان ، بیماریهای لثوی ، یا ضربه . در
سالیان گذشته تنها درمان ممکن بریج و قالب دندانی بوده اما امروزه انجام
عمل جراحی ایمپلنت دندانی نیز ممکن شده است.

با ایمپلنت دندان شما کاملا حس داشتن یک دندان طبیعی را خواهید داشت. با اعتماد به نفس کامل غذا می خورید ، می خندید با دیگران صحبت می کنید و عشقتان را می بوسید!.

در این نوشته درباره ایمپلنت دندان ، روشهای اجرای آن ، انواع آن ، هزینه و عوارض آن صحبت می کنیم. ایمپلنت سه بخش دارد که در تصویر زیر با حروف A , B ,C نشان داده شده اند.

اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندانی چیست ؟

ایمپلنت دندانی یک روش جراحی است که در آن یک نگهدارنده ( یک میله پیچ مانند از جنس فلز تینایوم ) در استخوان فک – در محلی که دندان از دست رفته است – کار گذاشته می شود. سپس تاج سرامیکی ( قسمتی که شبیه دندان است ) را به آن وصل می کنند.

مطابق تصویر فوق ، ایمپلنت ( پیچ تیتانیوم ) که با حرف A نشان داده شده است. به استخوان فک وصل می شود و بعنوان پایه ای محکم برای حفظ دندان ( تاج سرامیکی ) عمل می کند.

یک متصل کننده – به نام اباتمنت شناخته شده – که با حرف B نشان داده شده است به ایمپلنت وصل می شود تا تاج دندانی را نگه دارد. تاج دندانی مشابه دندانهای طبیعی ساخته می شود. در تصویر فوق تاج دندانی را حرف C نشان داده ایم.

مزایای کاشت اپیملنت دندانی چیست ؟

یکی از مزایای مهم کاشت ایمپلنت دندانی ، جلوگیری از تحلیل رفتن استخوانهای فک است. وقتی یکی از دندانهایمان را دست می دهیم به مرور به دلیل اینکه استخوان زیر دندان تحریک نمی شود- در حالت طبیعی در زمان جویدن دندانها استخوانهای فک را نیز تحریک می کنند – استخوان فک به مرور شروع به تحلیل می کند و تراکم استخوانی آن کم و کمتر می شود. در کاشت ایمپلنت به دلیل اتصال به استخوان فک ، نه تنها تحلیل استخوانی نداریم بلکه رشد مناسب را نیز داریم.

از دیگر مزایای ایمپلنت عبارتند از :

  • زیبایی بیشتر : اپیملنت دندانی بسیار شبیه به دندانهای واقعی هستند و چون به استخوان فک متصل هستند تقریبا دائمی هستند.
  • گفتار واضح تر : در این عمل بدلیل اتصال محکم و قوی تر – دندان جابجا و یا سر نمی خورد- بنابراین وضوح گفتار بالاتر است.
  • راحتی بیشتر : ایمپلنت عملا جزئی از بدن شما می شود و در نتیجه نیاز به بیرون اوردن نیست.
  • جویدن راحت تر : در سایر روشها به دلیل جابجایی و یا لغزندگی دندانها عمل جویدن سخت تر است. کاشت دندان به این روش کاملا مشابه دندانهای طبیعی است و به فرد اجازه می دهد هر غذایی را با راحتی کامل و بدون درد بخورد.
  • سلامت دهان بیشتر : برای کاشت ایمپلنت نیاز به آسیب به دیگر دندانها نیست و اتصال نه به دندانهای مجاور ، بلکه به استخوان است.
  • دوام بیشتر : دوام این عمل بسیار بالا است و در صورتیکه مراقبت ها انجام شود می توانند تا آخر عمر فرد نیز دوام بیاورد.

انجام ایمپلنت دندانی توسط دندانپزشک متخصص در این زمینه انجام می شود. « وب سایت مداوا » فهرستی از پزشکان متخصص دندانپزشک کشور را به تفکیک شهر و تخصص برای شما مخاطب عزیز آورده است که می توانید با کلیک بر روی لینک زیر به فهرست دسترسی داشته باشید:

مراحل انجام عمل کاشت دندان به روش ایمپلنت

مراحل انجام عمل کاشت ممکن است برای هر فرد کمی تفاوت داشته باشد. این مراحل به فاکتور های زیادی بستگی دارند و پس از ارزیابی دندانپزشک متخصص مشخص می شوند. برای نمونه اگر استخوان فک تحلیل رفته باشد و قدرت لازم برای کاشت ایمپلنت را نداشته باشند قدم اول بازسای استخوان می شود.

با این حال کاشت ایمپلنت معمولا 4 مرحله دارد با بی حسی موضعی شروع می شود و مجموعا حدود 3 تا 7 ماه طول می کشد. این زمان با توجه به شرایط بیمار و انتخاب نوع روش می تواند کوتاه تر و یا طولانی تر شود. این مراحل پس از معاینه و کشیدن باقی مانده دندان خراب شده عبارتند از :

1- نصب پایه یا پیچ تیتانیوم :

نام دیگر پایه تیتانیوم فیکسچر ( Fixture ) است. که در صورت مناسب بودن تراکم استخوان فک، فیکسچر به همراه کاور اسکرو (Cover screw) در فک جاگذاری می‌شود.
جوش خوردن و پیوند پایه ایمپلنت دندان به فک حدود چند ماه طول می‌کشد. در این مرحله لازم است تا فشاری به ایمپلنت‌ها وارد نشده و غذا‌های نرم مصرف شود.

2-آشکار سازی :

مرحله دوم جراحی شامل برداشتن کاور اسکرو و قرار دادن هیلینگ اباتمنت (Healing Abutment) به جای آن است.

این مرحله پس جوش خوردن پایه دندان با فک انجام می شود و شامل جراحی لثه است.

3- قالب گیری:

هدف از قالبگیری در ایمپلنتولوژی انتقال موقعیت ایمپلنت به صورت صحیح از دهان به آزمایشگاه است تا کارهای لابراتواری جهت ساخت تاج دندانی نهایی بیمار به درستی انجام شود

4- نصب تاج سرامیکی:

در مرحله آخر – پس از چندین بار قالب گیری – دندان پروتزی آماده شده که به همراه اباتمنت است روی فیکسچر یا پایه قرار بگیرد.

این مراحل به صورت انیمیشن در ویدیو زیر به تصویر کشده شده اند که می توانید با مشاهده آن درک بهتری از مراحل کاشت بدست بیاورید:

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست؟

افرادی که کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند، عبارتند از:

  • افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی
  • کسانیکه که بیماری دیابت کنترل نشده دارند.
  • افرادیکه در قسمت سر و گردن پرتودرمانی می‌کنند.
  • افرادی که سیگار و یا دخانیات زیاد مصرف می کنند.
  • کودکان به دلیل اینکه فک آن‌ها به اندازه کافی رشد نکرده است.
  • خانم‌های باردار
  • افرادی که از داروهای خاص مثل استروئید و کورتون استفاده می‌کنند.
  • افرادی که دندان قروچه شدید و دائم دارند و احتمال شکستن ایمپلنت وجود دارد.

عوارض و مشکلات

عوارض و مشکلات ایمپلنت دندان ممکن است بلافاصله بعد از عمل یا سالها اتفاق بیفتد. هر چند غالب مشکلات قابل کنترل و مراقبت هستند.

در نظر داشته باشید این عمل به هرحال درجاتی از درد و ناراحتی را در ابتدا به فرد می دهد. درد ناشی از کاشت و جراحی لثه با داروهایی که دندانپزشک به شما می دهد قابل کنترل است. این درد معمولا بعد از 5 تا 7 روز از بین می رود در غیر صورت می توانید با جراح دندانپزشک خود تماس بگیرید تا علت را بررسی کند.

همانطور که در بالا گفتیم کل روند کاشت ایمپلنت بین 3 تا 7 ماه طول می کشد. در هر صورت علی رغم درد و تورم لثه که از عوارض شایع کاشت دندان هستند ممکن است در موارد نادری این عوارض هم مشاهده شود که می بایست در صورت مشاهده حتما به پزشک اطلاع داده شود:

  • عفونت در محل ایمپلنت : عفونت می تواند در طول عمل یا بعد از آن رشد کند. بیماری خود ایمنی ، مصرف دخانیات و نداشتن بهداشت دهان می تواند وضعیت را بدتر کند.
  • جابجایی ایمپلنت : قاعدتا ایمپلنت تا زمانیکه به استخوان جوش بخورد هنوز محکم نشده است.
  • واکنش آلرژیک : در موارد نادری ممکن است فرد به تیتانیوم ( جنس فلز ایمپلنت ) واکنش نشان بدهد. این واکنش ممکن است به شکل ورم ، ناتوانی در درک مزه ها و حتی احساس سوزن سوزن شدن.
    در این صورت پزشک می بایست از ایمپلنت دندانی با فلز دیگر برای شما استفاده کند.
  • خارج شدن یا لق شدگی روکش ایمپلنت : در مواردی در یک سال از چسب موقت برای روکش های دندان استفاده می شود که در صورت فشار غیر معمول ممکن است روش لق یا خارج شود. در این صورت پزشک برای چسباندن روکش از چسب دائمی استفاده می کند.

مراقبت ها و پرهیزها

برای جلوگیری از بروز شکست در کاشت در روزهای ابتدایی کاشت ، موارد زیر را رعایت کنید :

  • در روز اول مسواک نزنید.
  • در روز اول از جویدن غذا بپرهیزید.
  • در روز اول از غذاها و نوشیدنی های گرم پرهیز کنید.
  • در یک هفته اول از غذاهایی بسیار گرم یا بسیار سرد ، پر ادویه ، اسیدی ( پرتقال ، گوجه فرنگی ..) پرهیز کند.
  • تا 8 ساعت اول دهان خود را نشوید.
  • در روز بعد از کاشت از دهانشویه استفاده کنید. ( محلول کلرهگزیدین روزی 3  بار)
  • تفک کردن و مکیدن خونریزی دهان را بیشتر می کند. آب دهان خود را قورت بدهید.
  • جهت کاهش تورم از کمپرس یخ استفاده کنید. ( تا 5 ساعت یخ را هر 10 دقیقه بر روی محل مورد نظر بگذارید و 5 دقیقه استراحت بدهید.)
  • تا سه روز ابتدایی ، دخانیات ، چایی و قهوه استفاده نکنید.
  • داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است بصورت مرتب استفاده کنید.

دوام ایمپلنت دندانی به مراقبت و بهداشت آن بستگی دارد. اگر شما مراقبت های لازم در نگهداری ایمپلنت انجام دهید می توانید تا آخر عمر بدون نگرانی از آن استفاده کنید.

ایمپلنت را در برابر باکتری های مخرب و پلاک ها که سبب بروز عفونت در اطراف ایمپلنت و لثه می شود محافظت کنید. برای اینکار فقط کافی است موارد زیر را رعایت کنید :

  • حداقلی روزی دو بار مسواک بزنید ( از مسواک مخصوص ایمپلنت استفاده کنید.)
  • از خمیر دندان مخصوص استفاده کنید.
  • از نخ دندان مخصوص استفاده کنید.

[ نوشته پیشنهادی : بهترین روشها برای جلوگیری از پوسیدگی از دندان ]

هزینه ها

اگر بخواهیم یک پاسخ ساده به سوال هزینه کاشت ایمپلنت چقدر است بدهیم باید بگوییم ” بستگی دارد!”

همانند هر جراحی دیگر هزینه این عمل نیز به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. جدا از اینکه برخی از دندانپزشکان هزینه بیشتر یا کمتری می گیرند. شرایط و مشکل هر بیمار متفاوت است. شرایط استخوان فک ( تراکم استخوانی ) ، لثه فرد ، نوع کاشت ، جنس و برند استفاده شده نیز می توانند تعیین کننده قیمت کاشت باشند.

بدلیل همین متغیرها حقیقتا ما شک داریم که قیمتی را اعلام کنیم. اما بطور کلی قیمت ایمپلنت با کاشت در پاییز 98 از 3 میلیون تومان تا 8 میلیون تومان متغییر است.

پاسخ به سوالات رایج

بزودی در همین مقاله سوالات رایج شما را درباره کاشت ایمپلنت دندانی پاسخ می دهیم…

برخی از منابع :

webmd

colgate

aaid

mayoclinic

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *