انواع آسم در کودکان به ترتیب شیوع

انواع آسم در کودکان | 5 نوع شایع آسم در کودکان کدامند؟

آسم یک بیماری ریوی مزمن است که می‌تواند بزرگسالان و در کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. در این نوشته به انواع آسم در کودکان می پردازیم. اگر پزشک با برسی علائم و نتایج آزمایشات، به تشخیص آسم در کودکان برسد، دانستن انواع آسم در کودک میتواند در مدیریت بهتر بیماری به شما کمک کند. علائم آسم در کودکان متفاوت است و این باعث می شود که طبقه بندی و تشخیص انواع آسم در کودکان دشوار باشد. اما برخی از انواع آسم در دوران کودکی که بیشتر شایع هستند به ترتیب زیر آمده اند:

  • آسم آلرژیک
  • آسم دوران کودکی
  • آسم فصلی
  • آسم ناشی از فعالیت و ورزش
  • آسم غیر آلرژیک

اگر کودک شما مبتلا به آسم است اما نمی دانید به کدام نوع آن مبتلاست، نگران نباشید، زیرا اکثر آنها با روش های کنترلی یکسانی مدیریت و کنترل می‌شوند. برخی از این روش های کنترلی برای مدیریت انواع آسم در کودکان به شرح زیر می باشند:

روش های کنترل علائم آسم در کودکان
  1. اسپری پیشگیری از بروز حملات آسم برای استفاده روزانه
  2. اسپری مسکن برای استفاده در زمان علائم و حملات آسم
  3. دوری از محرک ها و آموزش کنترل آسم به فرد مبتلا
  4. بررسی های منظم آسم توسط پزشک

در ادامه به هر کدام از انواع آسم در دوران کودکی می پردازیم و اطلاعاتی را در مورد هر یک از انواع آسم در کوکان ارائه خواهیم داد.

آسم آلرژیک در کودکان (شایع ترین نوع آسم در کودکان) چگونه است؟

آسم آلرژیک یا آتوپیک، یکی از انواع آسم در کودکان است که توسط آلرژن ها (محرک ها) مانند گرده گیاهان، شوره و پرز های پوست حیوانات خانگی، اجساد برخی حشرات نظیر سوسک ها، گرد و غبار و … ایجاد می‌شود. بیش از 80 درصد از کودکان مبتلا به آسم، دچار آسم آلرژیک هستند و از این منظر میتوان گفت شایع ترین نوع آسم در کودکان، آسم آلرژیک است.

آلرژن ماده ای حساسیت زا است که با هر بار تماس فرد با آن، آلرژی ایجاد می کند و ممکن است باعث بروز التهاباتی در چشم ها، بینی، پوست، گوش و … شود. یکی از ارگان هایی که معمولا مورد التهاب قرار می‌گیرد، شش ها هستند. آلرژی زمانی بروز می‌دهد که هر بار فرد در معرض برخورد با ماده آلرژن قرار بگیرد.

آلرژن و انواع آسم در کودکان

البته ممکن است یک ماده برای شما حساسیتی ایجاد نکند ولی در فرد دیگری منجر به بروز آلرژی و حساسیت شود. از این رو آلرژن ها برای افراد مختلف، متفاوت اند.

آلرژن ها با ورود به دستگاه تنفس کودک، باعث ایجاد التهاب در راه های هوایی شش ها می شوند. بدین ترتیب که ماهیچه های اطراف راه های هوایی کودک سفت می‌شوند، میزان ترشح مخاط از حد طبیعی فراتر می رود و راه های هوایی یا لوله های برونش موجود در شش های کودک را باریک تر یا مسدود می کند. در این حالت عبور گاز های تنفسی را برای کودک مشکل می کند و علائم انواع آسم در کودکان، نظیر نفس تنگی، درد در ناحیه قفسه سینه، سرفه های خشک و پی در پی و … نمود پیدا می کنند. در آسم الرژیک، دوری از آلرژن ها و محرک ها بسیار مهم و توصیه شده است.

همچنین معمولا به خانواده های کودکان مبتلا، توصیه ها و کنترل هایی برای آسم آلرژیک ارائه می‌شود. به عنوان مثال:

  • غبار روبی دوره ای لباس های کودک، اسباب بازی ها، بالشت و پتوی کودک
  • اجتناب از پوشیدن لباس های پرز دار و پشمی برای خود یا کودک
  • دوری از گرده گیاهان و بیرون بردن گیاهان از محل تنفس کودک
  • جلوگیری از تماس کودک با حیوان خانگی
  • و…

با این کنترل های ساده تا حد زیادی از علائم آسم آلرژیک در کودکان بکاهید تا از آسیب های احتمالی به ریه های کودک جلوگیری کنید.

همچنین ما لیست کامل پزشکان متخصص اطفال سراسر کشور به تفکیک شهر را برای شما تنظیم کرده ایم تا در نزدیک ترین مکان به محل زندگی خود، به بهترین پزشک متخصص اطفال دسترسی داشته باشید و سوالات خود در مورد انواع آسم در کودکان از ایشان بپرسید.

آسم دوران کودکی در کودکان چیست؟

برخی از کودکان مبتلا به آسم متوجه می شوند که با افزایش سن، آسم بهبود می یابد یا به طور کامل ناپدید می شود. این نوع آسم به عنوان آسم دوران کودکی شناخته می شود که یکی دیگر از انواع آسم در کودکان محسوب می شود.

البته به خاطر داشته باشید که ممکن است بعداً در زندگی عود کند (دوباره فرد را مبتلا کند)، به خصوص اگر متوسط ​​یا شدید باشد و نه خفیف. اگر کودک شما آسم دارد، شاید بپرسید آیا آسم دوران کودکی درمان می‌شود؟ ما در مقاله جداگانه ای با همین عنوان به آن پرداخته ایم که میتوانید آن را نیز مطالعه کنید.

بهبودی علائم آسم در کودکان

آسم فصلی چیست؟

آسم فصلی یکی دیگر از انواع آسم در کودکان است. برخی کودکان ممکن است به آسم فصلی مبتلا شوند که البته در بزرگسالان بیشتر از کودکان شیوع پیدا میکند. با این حال ممکن است کودک تنها در فصل خاصی از سال علائم آسم را بروز دهد. در این مورد (و پس ا تایید علائم توسط پزشک) میتوان گفت کودک مبتلا به آسم فصلی می باشد.

پیش تر اشاره کردیم که اسم یک بیماری مزمن و دائمی است. در اینجا یک سوال ممکن است پیش آید: درحالی که پزشکان از آسم به عنوان یک بیماری همیشگی یاد می کنند اما ممکن است فقط در زمان های خاصی از سال ( مخصوصا در فصل گل دهی برخی از گیاهان یا در زمان تغییر فصل ) دچار آسم فصلی شوم! چرا؟

چرا در آسم فصلی فقط در زمان های خاصی از سال دچار آسم می شویم؟

در واقع شما در تمام طول سال مبتلا به آسم هستید اما تنها زمانی علائم آسم را از خود بروز می دهید که در معرض محرک های آن قرار بگیرید. از این رو توصیه می شود که در زمان هایی که علائم آسم، شما یا کودکتان را آزار می‌دهند، به مصرف داروهای تجویز شده بپردازید. همچنین از قرار گرفتن در معرض تغییرات شدید آب و هوایی، گیاهان، و … در سفر و اطراف محیط زندگی خود و کودک اجتناب کنید.

آسم ناشی از ورزش یا فعالیت های جسمانی

آسم ناشی از ورزش یکی دیگر از انواع آسم در کودکان است که بیشتر برای کودکانی اتفاق می افتد که در مناظق سردسیر زندگی میکنند و معمولا فعالیت های ورزشی یا بازی و … را در هوای بسیار سرد انجام می دهند. در واقع در این نوع از انواع آسم در کودکان که خیلی هم شایع نیست، همان اتفاقاتی رخ می دهند که در آسم آلرژیک در شش ها رخ می‌دهد! بدین ترتیب راه های هوایی ملتهب می‌شوند اما این التهاب و تنگی راه های هوایی ناشی از گرده گیاهان یا سایر عوامل نیست و تصور می شود که بیشتر به دلیل هوای بسیار سرد محیط رخ دهند.

آسم غیر آلرژیک کمتر شایع است

آسم غیر آلرژیک یا آسم غیرآتوپیک نوعی دیگر از انواع آسم در کودکان است که به محرک های آلرژیک مانند گرده یا گرد و غبار مرتبط نیست و نسبت به آسم آلرژیک کمتر شایع است.

علل آن به خوبی شناخته نشده است، اما اغلب در مراحل بعدی زندگی ایجاد می شود و می تواند در بزرگسالی شدیدتر باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *