افتادن دندانهای شیری

هر آنچه از افتادن دندان های شیری و رویش دندانهای دائمی می خواهیم بدانیم.

اولین دندان های شیری معمولا “در بین سنین پنج تا هفت سال می افتند. که برای هر کودک متفاوت از دیگران است وبه ژنتیک وشرایط مراقبت از دندان ها بستگی دارد. هر کدام از دندان های دائمی در زمان ودوره به خصوصی رویش می کند، آگاهی از این زمان ها ونیز دیگر مباحث در مورد افتادن دندان های شیری وجایگزینی آن ها را در این مطلب آورده ایم.

هر آنچه از افتادن دندان های شیری و رویش دندانهای دائمی می خواهیم بدانیم. 1

دندان های شیری چطور می افتند؟

معمولا”دندان های شیری پیشین میانی زودتر از بقیه می افتند ودر بیشتر موارد دو دندان وسط فک پایین زودتر از فک بالا می افتند. البته این روند بسته به ژنتیک کودک متفاوت است.غالبا” دندان ها به همان ترتیبی که رویش کرده بودند،می افتند.

یک دندان شیری زمانی لق می شود که دندان دائمی زیر آن آماده بیرون آمدن باشد واز زیربه ریشه دندان شیری فشار بیاورد،با این حال گاهی اوقات به خاطر ضربه یا پوسیدگی، زودتر از زمانی که دندان دائمی آماده بیرون آمدن باشد،دندان شیری می افتد. دراین صورت،بعضی مواقع دندان پزشک از فضانگهداراستفاده می کند وتا زمانی که دندان دائمی آماده بیرون آمدن باشد،از مشکلات ناشی از کمبود فضا در آینده جلوگیری می کند.

اگردندان کودکتان قبل از 4 سالگی افتاد ویا این که افتادنش تا 8 سالگی به تا”خیر افتاد، به دندان پزشک مراجعه واز نبودن بیماری های زمینه مطمئن شوید.

هنگام لق شدن دندان شیری به زور آن را نکشید، زیرا ممکن است دندان بشکند وریشه آن در دهان باقی بماند،ریشه های شکسته دندان به علت انباشته شدن باقی مانده غذا، محیط خوبی برای رشد میکروب ها وبکتری ها هستند.درصورت لق بودن دندان به مدت طولانی،به دندان پزشک مراجعه کنید و برای کشیدن دندان کمک بخواهید.

هنگام افتادن دندان های شیری ورویش دندان های دائمی چه اتفاقاتی می افتد؟

برای بعضی دندان درد ها آماده باشید

اگر فرزند پنج یا شش ساله تان از درد در پشت دهانش شکایت داشت، (بعضی وقت ها به فک یا گوشش مربوط است)،احتمالا”دندان های آسیاب شش سالگی اش در حال نیش زدن از زیر لثه هستند، بیرون آمدن وجوانه زدن این دندان های آسیاب ،همراه با درد خفیفی است.برای تسکین درد می توانید از خوارکی های سرد مثل بستنی یخی استفاده کنید.

از دیدن دندان های بزرگ و کدرتعجب نکنید.

هر آنچه از افتادن دندان های شیری و رویش دندانهای دائمی می خواهیم بدانیم. 2
در ابتدا شاید دندانهای دائمی بزرگ به نظر بیایند.

در ابتدا ممکن است،دندان های فرزندتان بزرگ وخنده دار به نظر بیایند،وتصور کنید که برای صورت کوچکش بزرگ هستند، اما صورت فرزندتان رشد می کند وبا اندازه دندان هایش متناسب می شود.

دندان های دائمی کدر تر از دندان های شیری هستند،ودر بیشتر موارد، در سطح جونده دارای شیار هستند.که این شیارها به مرور وبا جویدن غذا صاف ترمی شوند.

توقع زمانی طولانی برای رویش دندان های دائمی داشته باشید.

درحالت معمول، همه 20 دندان شیری در طول سه سال بیرون می آیندو به نظر دوره طولانی نیست، ولی چندین سال طول می کشد که دندان های دائمی کامل شوند،واین به خاطر این است که در سه گروه جداگانه رویش می کنند.

دندان های دائمی 32 تاهستندودر سه دوره رشد می کنند.گروه اول به دندان شش معروف هستند،که در حدود سن شش سالگی رویش می کنند،و4 تا دندان آسیاب هستند.که در جایگاه ششمین دندان در هر ربع فکی رویش می کنند.گروه دوم به نام دندان های 12 سالگی شناخته می شوند،که به جز 4 تا، بقیه به جای دندان های شیری در می آیند،دندان های 12 سالگی در طول دوره ابتدایی تا اوایل نوجوانی رویش می کنند.وآخرین گروه که با وقفه چند ساله در دهان آشکار می شوند، دندانهای آسیاب آخرین یا همان دندان های عقل هستند که بین سنین 17 تا 21 سالگی بیرون می آیند، وتعدادشان 4 تا است.

منبع : سایت babycenter.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *