تاثیر کمبود ویتامین ها در پوسیدگی دندانها

کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود ؟

پوسیدگی دندان نوعی بیماری است که در آن بافت سخت دندان ( مینا و سپس عاج ) تخریب می شوند. این تخریب بوسیله اسیدی که از برخی باکتری ها ( عمدتا استرپتوکوک و موتان ) خارج می شود بوقوع می پیوندد. این اسید خارج شده از باکتری های مخرب تخریب و پوسیدگی دندانها می شوند. در این نوشته می خواهیم درباره نقش کمبود ویتامین ها در پوسیدگی دندانها صحبت کنیم با ما همراه باشید.

برخی از تحقیقات ثابت کرده اند که کمبود برخی از ویتامین ها در تغذیه فرد می تواند خطر پوسیدگی دندانها را افزایش بدهد. سه ویتامین اساسی که کمبود آنها می تواند سبب پوسیدگی و خراب شدن دندانها شود عبارتند از : ویتامین A ، ویتامین D ، ویتامین C

ویتامین A

کمبود ویتامین A سبب اختلال در سلولهای اپیتلیال ( به انگلیسی epithelial cells ) می شود. این سلولها وظیفه ترشح کلسیم ، فسفات ، فلوراید ، منیزیم و .. را بر عهده دارند. همه این مواد به سالم ماندن دندانها کمک می کنند.

کمبود ویتامین A سبب ضعیف شدن مینای دندان می شود . نتیجه این کمبود کاهش تراکم مینای دندان می شود.

تخم‌مرغ، شیر، جگر سیاه، هویج، سبزیجات زرد و نارنجی مانند کدو حلوایی، اسفناج و سایر سبزیجات برگ‌سبز، از منابع تأمین ویتامین A هستند

ویتامین D

ویتامین د یا دی تعادل کلسیم و فسفر را بدن کنترل می کند. کلسیم و فسفر برای سلامت عاج دندان ضروری هستند. در نوشته اناتومی دندان گفتیم که این لایه بیرونی ترین و سخت ترین لایه دندان است.

مطالعات نشان داده است که کودکانی که سطح ویتامین D انها بالاست پوسیدگی دندانی کمتری دارند.

برخی از منابع ویتامین D عبارتند از :

  • آفتاب
  • منابع گیاهی ( غلات و برخی سبزیجات و میوه ها )
  • منابع حیوانی (کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین

ویتامین C

کمپود ویتامین C هم می تواند سبب التهاب لثه ها و خونریزی آنها بویژه در هنگام مسواک زدن بشود و سبب ضعف بافت همبند و پوسیدگی دندانها شود.

منابع بیوفلاونوئید عبارتند از: پرتغال، زردآلو، گیلاس و غیره

چکیده نوشته نقش کمبود ویتامین ها در پوسیدگی دندانها

ما در این نوشته در پاسخ به سوال “کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان می شود؟ ” به نقش و ارتباط ویتامین ها در جلوگیری از خراب دندانها پرداختیم. گفتیم که کمبود سه ویتامین A , D , C می تواند سبب پوسیدگی عاج دندانها شود.

استفاده از یک رژیم غذایی خوب که دربرگیرنده تمامی ویتامین های فوق باشد می تواند راه حل مناسبی برای جلوگیری از پوسیدگی دندانها باشد.

اگر در این رابطه نقد ، نظر یا دیدگاهی دارید بسیار خوشحال می شویم که در قسمت نظرات در پایین برای ما مطرح کنید. قول می دهیم در سریع ترین زمان ممکن پاسخ شما را بدهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *