علاقه مند کردن کودکان به مسواک زدن

چگونه کودکان را به مسواک زدن علاقه مند کنیم؟

مسواک زدن در سنین کودکی بسیار مهم است، بی توجهی به مسواک زدن در وهله اول باعث پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شود واز طرف دیگر مشکلات شایع دررابطه با افتادن دندان شیری را به همراه دارد، همچنین باعث بوی بد دهان می شود.

گاهی اوقات والدین از اینکه کودکشان مسواک نمی زند، ویا با اکراه ونارحتی می زند، شکایت دارند. در این مطلب سعی داریم، به روش هایی که کودکان را به مسواک زدن ترغیب می کند، بپردازیم.

کودک را به تمیز بودن دهان عادت دهید

مادر در حال آشنا کردن نوزاد خود با مسواک است.

از ماه های اول تولد، لثه های نوزاد را با یک گاز استریل تمیز کنید. سعی کنید این کار را به حالت ماساژ و به آرامی انجام دهید، شاید در ابتدا برای کودک خوشایند نباشد، ولی به مرور عادت می کند،بااین کار از تجمع پلاک ها روی لثه نوزاد جلوگیری می کنید.

به محض این که اولین دندان کودک ظاهر شد، با مسواک نرم مخصوص کودکان،آن را تمیز کنید.وکودک خود را به داشتن دهان ودندان تمیز،عادت دهید.

در پایان یک سالگی کودکتان را به مطب دندان پزشکی ببرید تا دندان پزشک دندان های او را معاینه کند. سایت مدآوا لیستی از کلینیک های دندان پزشکی کشور را تهیه کرده که می توانید به آن مراجعه کنید.

خودتان به مسواک زدن درست ومنظم پایبند باشید.

همزمان با کودکتان مسواک بزنید.
کودک را در مسواک زدن همراهی کنید.

کودکان بیشتر، کارهای والدین را تقلید می کنند، بنابراین باید در وهله اول خودتان به خوبی مسواک بزنید، والگوی مناسبی برای فرزندتان باشید.سعی کنید هنگام مسواک زدن با او همراه باشید وگاهی اجازه دهید که او دندان شما را مسواک بزند،وبه این ترتیب مسواک زدن را از حالت خشک وخسته کننده به بازی وشوخی تبدیل کنید.

دندان پزشک درمورد مسواک زدن با کودک صحبت می کند.

 

از دندان پزشکتان بخواهید، در مورد فواید مسواک زدن، با کودکتان صحبت کند.

در یکی از وقت های دندان پزشکیتان، فرزندتان را همراه خود به مطب ببرید، اگر دندان پزشک یکی از دوستان و یا از اقوامتان باشد، خیلی بهتراست، از او بخواهید که اجازه دهد کودکتان در جلسه معاینه حضور داشته باشد و روند کار را از نزدیک ببیند و در صورت امکان دندان پوسیده را به او نشان دهد، در این شرایط احتمالا” فرزندتان بیشتر متوجه می شود که چرا باید مسواک بزند.

کتاب ها وفیلم هایی در مورد دندان وساختار آن پیدا کنید،واز او بپرسید که چرا دندان ها پوسیده می شوند،ومسواک زدن چه نقشی در جلوگیری از خراب شدن دندان ها دارد.

هر روز در ساعت های مشخصی مسواک بزنید.

هر روز در زمان های مشخص و پس از کار معینی با کودکتان مسواک بزنید، مثلا”هر شب ساعت 9 و پس از پوشیدن لباس خواب یا هر صبح دقیقا” پس از بیدار شدن از خواب، می توانید در مورد ساعت مسواک زدن با کودکتان صحبت و به یک توافق برسید، وآن را تبدیل به یک قراداد کنید، یک قراداد خیلی مهم.

منبع : سایت https://www.wikihow.com/Teach-Kids-to-Brush-Their-TeethWikihom.com/teech-kids-to-brush

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *