آیا واکسن یک سالگی سخت است؟

واکسن یک سالگی سخته؟

“فردا نوبت واکسن یک سالگی دخترم است، خیلی نگرانم، هنوز خیلی از کارای تولدش رو نکردم، واکسن یک سالگی سخته؟، تب ودرد زیادی داره؟”

اینها نمونه ای از نگرانی های والدین در مورد واکسن یک سالگی است. ما در این مطلب در مورد سختی های واکسن یک سالگی صحبت می کنیم، و همه اطلاعات لازم در این مورد را، براساس تحقیقات مرکز مدیریت بیماری های واگیر (وابسته به وزارت بهداشت) ، دراختیارتان می گذاریم. بگذارید درابتدا خیلی مختصر در مورد واکسن یک سالگی صحبت کنیم.

واکسن یک سالگی یا MMR از ترکیب سه واکسن سرخک، سرخچه و اوریون ساخته می شود و موجب ایمنی در مقابل این بیماری ها می شود. این واکسن به صورت زیرجلدی (زیر پوستی) در قسمت خارجی بازو، تزریق می شود. اغلب کودکان، آن را در دو نوبت دریافت می کنند، نوبت اول یک سالگی و نوبت دوم 18 ماهگی .

در ادامه مطلب ، ابتدا به طور کلی پاسخ می دهیم که واکسن یک سالگی سخت است؟ و در بخش های بعد، برای بیان بهتر سختی ها ومشکلات، عوارض آن را بررسی می کنیم . همچنین در اینجا به شما می گوییم که واکسن یک سالگی برای چه کسانی تجویز نمی شود.

واکسن یک سالگی سخته؟

واکسن یک سااگی سخته؟ در ادامه مطللب به این سوال پاسخ می دهیم .

واکسن یک سالگی سخته ؟! واکسن یک سالگی در مقایسه با واکسن دو ماهگی اغلب اثرات جانبی کمتری دارد. واکسن یک سالگی بی خطر و معمولا درد و تب کمتری دارد. بنابراین خیر، واکسن یک سالکی سخت نیست. همانند همه واکسن ها نیاز به مراقبت هایی دارد اما نباید والدین در این مورد نگرانی داشته باشند.

در بسیاری از کودکان ، اولین اثر واکسن یکسالگی ، درد محل تزریق است. شدت این درد قاعدتا” در بین همه کودکان یکسان نیست. در حالیکه برخی از کودکان درد چندانی حس نمی کنند برخی دیگر ممکن است تا زمان بیشتر این احساس درد را تجربه کنند.

یکی از نگرانی های والدین، تب بعد از واکسن است، شاید فرزندتان یک تا دو هفته بعد از تزریق واکسن، تب کند، که میزان آن در کودکان مختلف متفاوت است. تب بیشتر کودکان خفیف است و جای نگرانی ندارد. براساس آمار، فقط 5% تا 15% از کودکان تب بالای 39/4 درجه سانتی گراد دارند. در بیشتر موارد این تب 2-3 روز طول می کشد.

جوش و ضایعات پوستی از دیگر عوارض واکسن یک سالگی است، که در تعداد بسیارکمی از کودکان رخ می دهد و بیشتر کودکان آن را تجربه نمی کنند و نباید زیاد نگران آن باشید.

اگر احساس کردید که کودکتان در محل تزریق درد دارد ، اقدامات زیر را انجام دهید.

اقدامات لازم برای کم کردن درد محل تزریق:

  • خنک کردن محل تزریق، باد زدن آن و گذاشتن کمپرس سرد ( از گذاشتن یخ جلوگیری کنید )، در 24 ساعت اول
  • گرم کردن محل تزریق با حوله گرم در مقاطع زمانی کوتاه، در 24 ساعت دوم
  • مصرف بیشتر مایعات و شیر

در این بخش در مورد سوال” واکسن یک سالگی سخته؟ ” به طور کلی صحبت کردیم. اگر دوست دارید که در مورد سختی ها وعوارض چانبی واکسن یک سالگی بیشتر بدانید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

عوارض جانبی واکسن یک سالگی

برای پاسخ دقیق تر به سوال ” واکسن یک سالگی سخته؟ ” بهتر است ببینیم عوارض جانبی واکسن یک سالگی چیست. به خاطر اینکه بین تزریق واکسن یک سالگی وعوارض آن معمولا” 1 تا 3 هفته فاصله وجود دارد، گاهی اوقات والدین متوجه ربط این علائم با واکسن نمی شوند و به مراکز پزشکی مراجعه می کنند. ما در اینجا اثرات جانبی را به همراه زمان بروز آورده ایم.

عوارض جانبی رایج واکسن یک سالگی

تب : همانطور که قبلا” گفتیم، یک تا دو هفته بعد ممکن است یعضی از کودکان تب کنند، که غالبا” خفیف است و فقط در 5 % تا 15% موارد بالای 39/4 است، و حدود یک تا دو روز طول می کشد.

بی اشتهایی: در تعداد کمی از کودکان اتفاق می افتد. اغلب بین یک هفته تا دو هفته بعد از تزریق واکسن رخ می دهد و حدود 2 تا 3 روز طول می کشد .

التهاب چشم ها : در موارد کمی رخ می دهد. معمولا” بین 7 تا 16 روز بعد از تزریق واکسن بروز می کند و 2 تا 3 روز طول می کشد.

آبریزش بینی : در درصد کمی اتفاق می افتد. گاهی بین یک تا دو هفته پس از تزریق واکسن رخ می دهد و اغلب 2 تا 3 روز طول می کشد.

علائم سرماخوردگی : در تعداد کمی از کودکان رخ می دهد و معمولا” بین یک تا دو هفته پس از تزریق واکسن رخ می دهد و بعد از 2 تا 3 روز خوب می شود.

راش های پوستی ( جوش یا ضایعات پوستی که معمولا” با سرخی یا خارش همراه اند ) : به ندرت در 5% موارد رخ می دهد ومعمولا” بین 6 تا 16 روز پس از تزریق واکسن رخ می دهد و غالبا” بین 1 تا 3 روز طول می کشدتورم غده های بنا گوش وگردن وزیر فک : در حدود 3 تا هفته پس از تزریق رخ می دهد واز بین هر 50 کودک یک نفردرگیر می شود. معمولا” 1 تا 2 روز طول می کشد.

عوارض جانبی نادر واکسن یک سالگی :

واکسن یک سالگی چه عوارض سختی دارد؟

هنگامی که در مورد سوال ” واکسن یک سالگی سخته ” صحبت می کنیم، لازم است همه عوارض ناشی از تزریق واکسن را بدانیم. ما در اینجا اثرات جانبی نادر و استثنایی تزریق واکسن یک سالگی را آورده ایم .

  • بیماری پورپورا یا ITP : احتمال رخ دادن این بیماری در اثر واکسن یک سالگی، بسیار نادر است. بر اساس آمار، از هر 25000 تزریق واکسن ، یک مورد اتفاق می افتد. و در حدود شش هفته پس از تزریق رخ می دهد. در این بیماری پلاکت های خون به خاطر اختلال سیستم ایمنی کم می شوند و سبب کبودی وخونریزی کم، یا زیاد می شوند. معمولا” این بیماری در کودکان خفیف است و بدون انجام درمان، بهبودی حاصل می شود.
  • تشنج: یکی دیگر از اثرات جانبی نادر وکمیاب واکسن یک سالگی تشنج است. که به ندرت ممکن است 6 تا 11 روز پس از دریافت واکسن صورت بگیرد. تحقیقات نشان می دهد که از هر 1000 تزریق، یک مورد، احتمال تشنج وجود دارد. در حقیقت تعداد تشنج ناشی از واکسن یک سالگی، بسیار بسیار کمتر از تشنج ناشی از بیماری سرخک است.
  • عکس العمل های حساسیتی به واکسن یک سالگی : در موارد بسیار نادر پس از تزریق واکسن یک سالگی، واکنش های حساسیتی رخ می دهد و غالبا” در زمان کوتاهی پس از تزریق اتفاق می افتد. بیشتر کارکنان بهداشتی که واکسن را تزریق می کنند، برای مواجه با عوارض حساسیتی کاملا” با تجربه هستند و جای نگرانی وجود ندارد.

واکسن یک سالگی برای چه کسانی تجویز نمی شود؟

در این مطلب در مورد اینکه آیا واکسن یک سالگی سخت است صحبت کردیم و عوارض آن را شرح دادیم. ولی شاید برایتان سوال باشد که این واکسن برای چه کسانی تجویز نمی شود.

  • خانم های باردار : واکسن یک سالگی، در زمان بارداری یا یک ماه قبل از حاملگی نباید تزریق شود، زیرا احتمال انتقال ویروس به جنین وجود دارد.
  • بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی هستند ویا رادیوتراپی می شوند.
  • بیماران مبتلا به ایدز و بیماری های نقص سیستم ایمنی.

سرما خوردگی واسهال و مصرف آنتی بیوتیک ها، موجب اختلال در تزریق واکسن یک سالگی نمی شود، ولی برای بیماری های شدیدتر بهتر است با پزشک مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *