واکسن آنفولانزا در کودکان زیر سه سال

واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر سه سال | بر اساس مقالات معاونت غذا و دارو

واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر سه سال مجاز است؟. مقدار دوز آن برای کودکان زیر سه سال چه قدر است؟ بهترین زمان تزریق آن چه زمانی است؟……

اینها سؤالاتی است که اغلب والدین در خصوص واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر سه سال می پرسند. ما در این مطلب به این سؤالات پاسخ می دهیم.

 مقدار دوز واکسن آنفولانزا در کودکان زیر سه سال، نصف بزرگسالان است. و باید به فاصله 45 روز از هم تزریق شود.

واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر سه سال

آنفولانزا یک بیماری ویروسی واگیردار است که به سرعت در میان کودکان منتشر می شود. یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از آنفولانزا، واکسن آن است.

مرکز پیشگیری و درمان بیماری ها، واکسن آنفولانزا را از شش ماهگی توصیه می کند. کودکان زیر سه سال باید این واکسن را در دو دوز 25/ به فاصله 45 روز تزریق کنند.. هر دوز مصرفی برای این کودکان، نصف دوز بزرگسالان است. واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر سه سال به صورت عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق می شود.

هر ساله اشکال مختلفی از ویروس آنفولانزا، موجب بیماری می شود. واکسن آن نیز، متناسب با ویروس عوض می شود. به همین دلیل هر سال نیاز به تزریق واکسنِ مخصوص همان سال است.

بهترین زمان برای تزریق واکسن ، اواخر شهریور و ماه های مهر و آبان است . البته در ماه های بعد هم می توان این واکسن را تزریق کرد.

این واکسن برای کودکانی که بیماری های جدی تر همچون دیابت، سیستم دفاعی ضعیف، کم خونی شدید یا بیماری های قلب، ریه و کلیه دارند، بسیار ضروری است.

واکسن آنفولانزا برای کودکانی که به تخم مرغ یا موادی همچون فرمالدهید و جنتامایسین حساسیت دارند، ممکن است خطرناک باشد. اگر فرزندتان به این مواد آلرژی دارد یا اینکه تب یا عفونت حاد دارد، بهتر است قبل از تزریق واکسن با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

در صورتی که درمورد واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر سه سال، نگرانی یا سؤالی دارید با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

یکی از سؤالاتی که اغلب والدین در این خصوص می پرسند این است که تأثیر گذاری واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر سه سال چقدر است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که میزان تأثیر این واکسن هر سال متفاوت است. با این حال تا حد زیادی از بیماری آنفولانزا در کودکان زیر سه سال پیشگیری می کند و معمولأ حتی اگر کودکتان به آنفولانزا مبتلا شود، شدت عوارض کمتری دارد.

نکته دیگری که دراین خصوص باید توجه کنید این است که تقریبأ دو هفته پس از تزریق ، ایمنی ایجاد می شود، و نباید تصور شود که بلافاصله پس از تزریق واکسن، ایمنی ایجاد شده است.

آیا واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر سه سال ممنوع است؟

عوارض واکسن آنفولانزا

همانند بقیه واکسن ها این واکسن نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. شایع ترین این عوارض شامل سردرد، تعریق، درد عضلات، تب، ضعف، سرخی و ورم و سفتی محل تزریق است. این عوارض معمولأ طی یک یا دو روز برطرف می شود.

واکسن آنفولانزا در موارد نادری عوارض خطرناکی دارد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. تب بالا، تغییر در رفتار و هوشیاری، ضایعات پوستی، مشکلات تنفسی مانند سختی در تنفس، ضربان قلب بالا،… از جمله این علائم هستند. درصورتی که این علائم را درکودکتان مشاهده کردید، در اولین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

انواع واکسن آنفوانزا

واکسن آنفولانزا انواع مختلفی دارد. مرسوم ترین اشکال آن ، واکسن تزریقی سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی است. واکسن سه ظرفیتی، حاوی ویروس کشته شده است و استفاه از آن پس از شش ماهگی تأیید شده است.

واکسن آنفولانزای چهار ظرفیتی lnfluvac tetra ۲۰۱۹_۲۰۲۰ ساخت کمپانی Abbott هلند مجوز استفاده در کودکان زير سه سال را نداشته و فعلا فقط براي بزرگسالان و کودكان بالاي سه سال قابل استفاده است.

برای انتخاب نوع واکسن برای فرزندتان با پزشک مشورت کنید.

نوع دیگری از واکسن آنفولانزا وجود دارد که به صورت اسپری بینی است. این واکسن برای افراد بین 2 تا 49 سال مورد تأیید قرار گرفته است.

امیدواریم تااینجا مقاله ” واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر سه سال ” برایتان مفید بوده باشد. سایت مدآوا تلاش می کند که به سؤالات شما پاسخ دهد.

در ادامه با ما همراه باشید.

واکسن آنفولانزا به کودکان زیر سه سال بزنیم؟

سؤالات رایج واکسن آنفولانزا

آیا واکسن آنفولانزا موجب ابتلا به آنفولانزا می شود؟

معمولأ شما با تزریق واکسن آنفولانزا، به این بیماری دچار نمی شوید. اما ممکن است دچار عوارض جزئی از قبیل تورم، تب خفیف و درد بدن شوید.

واکسن آنفولانزا برای کدام کودکان ممنوع است؟

تزریق این واکسن برای نوزادان کوچکتر از شش ماه و اغلب کودکانی که حساسیت به بعضی از موا د را دارند، ممنوع است. این مواد شامل تخم مرغ، فرمالدهید و جنتامایسین است.
در صورتی که فرزندتان به این مواد حساسیت دارد و یا اینکه دچار تب یا عفونت شدید است، قبل از تزریق واکسن آنفولانزا با پزشک مشورت کنید.

مقدار دوز واکسن آنفولانزا برای کودکان چقدر است؟

مقدار واکسن آنفولانزا ( flu influenza vaccine ) برای کودکان زیر سه سال نصف بزرگسالان است. در واقع کودکان زیر سه سال به 25/ دوز واکسن نیاز دارند. این کودکان باید واکسن را دو بار به فاصله 45 روز از هم، تزریق کنند.

آیا بعد از تزریق واکسن آنفولانزا، باز هم امکان ابتلا به آنفولانزای فصلی وجود دارد؟

بله. تأثیر واکسن در پیشگیری از آنفولانزا، به عوامل مختلفی از جمله سن و وضعیت سلامت فرد بستگی دارد.
هرچه قدر تشابه ویروس های استفاده شده در ساخت واکسن با ویروس های شیوع یافته در جامعه بیشتر باشد، تأثیر واکسن بیشتر است.
در واقع اثر بخشی واکسن از سالی به سال دیگر متفاوت است.

منبع: معاونت غذا ودارو | باید ها و نباید های آنفولانزا https://fdo.umsu.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=10&pageid=12560&newsview=26703

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *