سرما خورگی در کودکان بسیار شایع است .

همه نکاتی که درمورد سرماخوردگی کودکان وپیشگیری از آن لازم است بدانید.

کودکان اغلب بیشتر از بزرگسالان سرما می خورند، بدن کودکان در مقابل بیش از 100 عامل مختلف سرماخورگی، ایمنی ندارد .به همین خاطر بچه های زیر دو سال گاهی 8 تا 10 بار در سال سرما می خورند، ولی با بالا رفتن سن مقاومت بدنشان در مقابل ویروس ها افزایش می یابد.

سرماخودگی معمولی، بینی، گلو وسینوس ها ی کودکان را درگیر می کند وبیشتر در فصل پاییز وزمستان که بچه ها در فضاهای بسته درمدرسه ومهد کودک هستند، شیوع می یابد.

در این مطلب همه نکات مربوط به سرماخوردگی کودکان را آورده ایم، اینکه چگونه از سرما خوردن کودکمان پیشگیری کنیم ودرزمان بیماری چطور از او مراقبت کنیم. برای آگاهی از این موارد با ما همراه باشید.

چطورمی توانیم از سرما خوردن کودکمان پیشگیری کنیم ؟

شستن دستها مهمترین راه پیشگیری از سرما خوردگی در کودکان است.

برای کاهش سرما خوردگی در کودکان رعایت چند نکته الزامی است ، که با توچه به آنها میزان سرما خوردگی در کودکان کمتر می شود.

1- شستن دستها مهمترین راه برای پیشگیری از سرما خوردگی است، برای اینکه کودکانمان کمتر سرما بخورند باید به آنها بیاموزیم که بعد از هر بارسرفه کردن یا عطسه زدن، دست هایشان رابشورند.

2- هنگامی که آب وصابون در دسترس نیست از دستمال مطوب با ژل ضد عفونی کننده دست، استفاده کنند.

3- تا حد ممکن کودکان را از افراد سرما خورده دور نگه دارید.

4- به کودکان یاد دهید که هنگام عطسه یا سرفه کردن بینی ودهانشان را با دستمال کاغذی بپوشانند.

5- یکی از راههای انتقال سرما خوردگی،از طریق اسباب بازی های مشترک است، تا جایی که امکان دارد موقع تعویض وجابجایی آنها را شستشو وضد عفونی کنید.

6- از کودکتان بخواهید که فقط از حوله ولیوان وظروف مخصوص به خودش استفاده کند وقبل از غذا خوردن حتما” دست هایش را بشورد.

7- مطمئن شوید که کودکتان همه واکسن هایش را زده است، واکسن ها از سرما خوردگی چلوگیری نمی کنند ولی می توانند میزان ابتلا به عفونت گوش و ریه را در زمان سرما خوردگی کاهش دهند.

سرما خوردگی در کودکان چطور انتقال می یابد؟

یکی از راه های اصلی انتقال سرما خوردگی به کودکان از طریق خواهر یا برادر بیمارشان است.

کودکان اغلب سرماخوردگی را از اطرافیانشان می گیرند، مثل خواهر وبرادر، والدین ودوستان. میکروب ها معمولا” از یک تا سه راه سرایت می کنند:

1- تماس مستقیم : از قبیل بوس کردن، دست دادن یا لمس کردن یک شخص بیمار. میکروب ها ی سرما خوردگی در بینی، دهان، چشم ها وروی دست های فرد بیمار وجود دارد ودر هنگام لمس کردن، غالبا” میکروب انتقال می یابد.

2- تماس غیر مستقیم : مثل دست زدن به یک وسیله که قبلا” فرد بیمار لمس کرده است. ویروس های سرما خوردگی برای ساعت ها روی سطوحی از قبیل دستگیره درو اسباب بازی ها باقی می مانند وباعث انتقال بیماری به کودکان می شوند.

3- عطسه یا سرفه کردن : گاهی اوقات ویروس های سرماخوردگی هنگام عطسه زدن یا سرفه کردن در هوا به کودکان منتقل می شود.

سرما خوردگی در کودکان چه علائمی دارد؟

یکی از علائم سرما خوردگی در کودکان، تب خفیف است.

نشانه های اولیه سرماخوردگی در کودکان شامل موارد زیر است :

  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • گلودرد خفیف
  • ازدست دادن اشتها
  • خستگی
  • تب ملایم

آنفولانزا در کودکان سبب تب بالا، سرفه و بدن درد می شود که علائم آن از سرما خوردگی بسیار شدیدتر است. زمانی که بچه ها سرما می خورند کاملا” بی انرژی نمی شوند واغلب به بازی کردن ادامه می دهند ولی کودکانی که آنفولانزا گرفته اند بیشتر اوقات در رختخواب می مانند ونیاز بیشتری به استراحت دارند.

در زمان سرما خوردگی چطور به کودکمان کمک کنیم؟

در زمان سرما خوردگی مایعات کافی به کودکان بدهید.

اغلب اوقات سرماخورگی در کودکان یک تا دو هفته طول می کشد. در زمانی که کودک بیمار است با رعایت نکات زیر می توانیم به او کمک کنیم.

1- تا جای ممکن اجازه دهید در خانه بماند واستراحت کند، به اندازه کافی مایعات وغذای مقوی به او بدهید، از نوشیدنیهای مغذی طبیعی مثل آب نارگیل استفاده کنید.

2- دمای بدنش را به طور منظم کنترل کنید، در صورتی که دمای بدنش به 38.5 درجه سانتی گراد رسید یا بالاتر رفت به پزشک مراجعه کنید وطبق دستور پزشک از داروهای پایین آورنده تب استفاده کنید.

سایت مدآوا لیستی از پزشکان متخصص کودکان واطفال به تفکیک شهر ها را تهیه کرده که می توانید به آن مراجعه کنید.

3- اگر نوزاد به خاطر گرفتگی بینی، هنگام مکیدن شیر اذیت می شود، برای پاک کردن محتویات بینی، از پوار استفاده کنید، در صورتی که ترشحات بینی خیلی چسبنده بودند وبه راحتی از بینی خارج نشدند، می توانید به وسیله اسپری یا قطره بینی ترشحات را نرم وسپس با پوار تخلیه کنید. در این مورد اسپری بینی بهتر از قطره عمل می کند.

4- تنها از داروهایی که پزشک متخصص کودکان تجویز کرده است استفاده کنید، داروهای بدون نسخه سرماخوردگی اغلب مناسب کودکان زیر 6 سال نیستند. وفقط با نظرپزشک آنها را به کودکتان بدهید.

5- آنتی هیستامین ها وداروهایی از این قبیل برای درمان سرما خوردگی مفبد نیستند و ممکن است عوارضی از قبیل بالا رفتن ضربان قلب ومشکلات خواب برای کودکان داشته باشند، بنابراین نباید بدون تجویز دکتر برای کودکان استفاده کنیم.

6- قطره های بینی یا اسپری ها را 2 تا 3 بار در روز استفاده کنید، استفاده زیاد برای مخاط بینی زیان آور است وبیماری را تشدید می کند.

7- بخار گرم وهوای مرطوب در درمان سرما خوردگی کودکان مفید است ولی در صورتی که از دستگاههای بخور ورطوبت ساز استفاده می کنید، مراقب آلودگی های قارچی باشید وحتما” دستگاه را روزانه ضد عفونی کنید.

8- آنتی بیوتیک ها اغلب به درمان سرما خوردگی های معمولی کمکی نمی کنند وتنها در صورتی که پزشک نسخه کند باید استفاده شوند ، استفاده خودسرانه آنتی بیوتیک ها در کودکان باعث می شود بدن کودک به تدریج در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شود واثر دارویی آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری های عفونی کمتر شود.

منبع : سایت caringforkids

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *