مزایا و معایب لمینت دندان

مزایا و معایب لمینت دندان

شاید شما هم جزو افرادی باشید که قصد دارید از لمینت برای رفع عیوب ظاهری و اصلاح طرح لبخندتان استفاده کنید. بنابراین بهتر است ابتدا در ارتباط با مزایا و معایب لمینت دندان اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید با انتخابی اصولی به نتیجه دلخواهتان برسید. با ما همراه باشید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان پوسته ای نازک است که برای سفید کردن، رفع عیوب ظاهری، بهبود زیبایی لبخند، تغییر رنگ، شکل و اندازه دندان ها استفاده می شود. لمینت فواید و مزایای بسیاری دارد و به سلامت دندان ها هیچ آسیبی وارد نمی کند.

6 مورد از مهم ترین مزایای لمینت دندان

لمینت دندان از مزایا و فواید بسیاری برخوردار است که در ادامه 6 مورد از مهم ترین آن ها را برای شما آورده ایم:

1- برطرف کردن ایرادات ظاهری دندان

انجام لمینت یک انتخاب مناسب برای از بین بردن عیوب ظاهری دندان ها می باشد. در ادامه چند مورد از شایع ترین مشکلاتی که به راحتی با انجام لمینت رفع می شوند را برای شما آورده ایم:

  • ترمیم ناهمواری و نامرتب بودن دندان ها
  • از بین بردن فاصله بین دندان ها
  • از بین بردن هرگونه لکه و تغییر رنگ در دندان ها
  • ترمیم و پنهان کردن هر گونه ساییدگی یا شکستگی
  • از بین بردن برآمدگی ها
مزایا و معایب لمینت دندان 1

2- طبیعی بودن لمینت

تشخیص تفاوت لمینت با دندان های طبیعی فرد کار آسانی نیست و معمولا لمینت دندان مانند دندان های طبیعی است. بیماران حتی می توانند سطح سفیدی دندان خود را انتخاب کنند.

3- مقاوم بودن در برابر لکه ها

لمینت ها از مواد مرغوب و با تکنولوژی بالا ساخته شده اند، بنابراین با خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی مانند قهوه و چای لکه دار نمی شوند و رنگ نمی گیرند.

4- طول عمر زیاد

از دیگر مزایای لمینت دندان که باعث می شود طرفداران زیادی داشته باشد، دوام بالا و طول عمر زیاد آن است. در صورتی که لمینت دندان خود را توسط دندانپزشک متخصص و با مهارت بالا انجام دهید و بعد از انجام لمینت به خوبی از دندان های خود مراقبت کنید، حدودا تا 20 سال می توانید آن ها را بر روی دندان های خود داشته باشید.

5- سریع بودن مراحل و مشاهده نتیجه کار

لمینت دندان معمولا طی یک یا دو جلسه انجام می شود و در مدت زمان کوتاهی می توانید نتیجه کار را مشاهده کنید. همچنین بعد از انجام لمینت دندان نیاز به مراجعه مداوم به دندانپزشک نیست.

6- کم تهاجمی بودن لمینت

از دیگر مزایای لمینت دندان کم تهاجمی بودن نسبت به سایر روش های مشابه است و در این روش بخش کوچکی از سطح مینای دندان توسط دندانپزشک تراش داده می شود.

[ نوشته پیشنهادی : مزایا و معایب کامپوزیت دندان ]

4 مورد از شایع ترین معایب لمینت دندان

یکی از دغدغه های افرادی که قصد دارند لمینت دندان انجام دهند، این است که این روش چه معایبی دارد. در ادامه در این رابطه مطالبی را آورده ایم:

1- احتمال پوسیدگی دندان زیر لمینت

در مواردی ممکن است دندان ها در زیر لمینت دچار پوسیدگی شوند که برای جلوگیری از آن باید قبل از انجام لمینت از تخصص و تجربه دندانپزشک خود مطمئن شوید و بعد از انجام آن بهداشت دهان و دندان خود را به طور کامل رعایت کنید.

مزایا و معایب لمینت دندان 2

2- عدم امکان تعمیر لمینت

از آن جایی که لمینت دندان یک روش دائمی است، در صورت شکستن، ترک خوردن و … هیچ راهی برای تعمیر آن ها وجود ندارد و باید تعویض گردد. بنابراین مراقب انتخاب های غذایی خود باشید و از خوردن مواد غذایی خیلی سفت که ممکن است به دندان شما آسیب بزند خودداری کنید.

3- حساس شدن دندان ها

برای لمینت دندان ها دندانپزشک باید لایه نازکی از مینای دندان را بتراشد که این کار ممکن است منجر به ایجاد حساسیت نسبت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم شود. دقت کنید این حساسیت طبیعی و موقتی است و به مرور زمان از بین می رود.

4- امکان آسیب دیدن یا جدا شدن لمینت

لمینت دندان ها دوام بسیار بالایی دارند ولی امکان افتادن و شکستن آن ها نیز وجود دارد. در مواردی مانند گاز زدن غذاهای سفت، دندان قروچه کردن و … فشار زیادی به دندان ها وارد می شود در صورتی که لمینت نباید تحت فشار باشد.

آسیب دیدن یا جدا شدن لمینت دندان ممکن است به دلیل عدم تخصص و تجربه کافی دندانپزشک شما باشد. بنابراین در انتخاب دندانپزشک خود دقت کنید. در صورت نیاز به کلینیک های دندانپزشکی روی لینک زیر کلیک کنید:
کلینیک های دندانپزشکی سراسر کشور

چه کسانی نمی توانند لمینت انجام دهند؟

معمولا لمینت دندان برای افرادی که وضعیت دهان و دندانشان در شرایط زیر است، مناسب نیست:

  • دندان های ضعیف و پوسیده دارند.
  • دندان قروچه میکنند.
  • به بیماری های دهان و دندان مبتلا هستند.
  • مینای دندان های آن ها خیلی نازک است.
  • دندان ها به هر دلیلی تحت فشار باشد.
  • لثه اطراف دندان عفونت داشته باشد.
  • ترک خوردگی عمیق در دندان داشته باشند.
  • دندان ها بیش از حد رشد کرده باشند یا روی هم افتاده باشند.
  • و …

[ نوشته پیشنهادی : 9 راهکار ساده برای تقویت مینای دندان ]

در این نوشته در ارتباط با مزایا و معایب لمینت دندان برای شما مطالبی را آورده ایم. اگر چه این روش معایبی نیز دارد ولی نسبت به سایر روش ها از مزایای فراوانی برخوردار است. شما می توانید با انتخاب دندانپزشک متخصص و انجام مراقبت های بعد از لمینت، معایب را به حداقل برسانید. در صورتی که تمایل به مطالعه مقالات مربوط به سلامت دهان و دندان دارید، مقالات دندانپزشکی سایت مدآوا را به شما پیشنهاد می کنیم.

برخی از منابع :

The Pros and Cons of Dental Laminates

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *