مراقبت های واکسن 18 ماهگی

مراقبت های واکسن 18 ماهگی چگونه است؟ چطور باید به کودکم کمک کنم؟ هفته بعد نوبت واکسن 18 ماهگی دخترم است.خیلی نگرانم.

اینها نمونه ای از سوالات اغلب والدین است. ما در این مقاله مراقبت های بعد از واکسن 18 ماهگی را شرح می دهیم و به سوالات شما پاسخ می دهیم. درابتدا لازم است توضیحات مختصری در مورد واکسن های 18 ماهگی بیان کنیم. با ما همراه باشید.

مراقبت های واکسن 18 ماهگی
مراقبت های واکسن 18 ماهگی

مهمترین نکته قبل از مراقبت های واکسن 18 ماهگی، عوارض آن است. واکسن های 18 ماهگی معمولا” عوارض شدید و خطرناکی ندارند. شدت و زمان بروز آنها در کودکان مختلف، متفاوت است.

پس از دریافت واکسن های 18 ماهگی کودکتان ممکن است، دچار تب، درد و قرمزی محل تزریق شود. همچنین بعضی از کودکان 1 تا سه هفته پس از واکسیناسیون عارضه های دیگری را نشان می دهند. این عوارض شامل تب، علائم شبیه سرماخوردگی خفیف، ضایعات پوستی و تورم غدد زیر گلو است.

با این حال بعضی دیگر از کودکان هیچ عارضه ای نشان نمی دهند و یا اینکه فقط در روزهای ابتدایی دچار درد و تب می شوند.

به ندرت نیز بعضی از کودکان دچار تب بالا، تشنج و عوارض شدیدتری می شوند. در این صورت فورا” به پزشک مراجعه کنید.

واکسن های 18 ماهگی سه تا هستند. و شامل واکسن سه گانه، MMR و واکسن خوراکی فلج اطفال می شوند.

واکسن سه گانه، از ترکیب سه واکسن کزاز، دیفتری و سیاه سرفه ساخته می شود، و موجب پیشگیری از این سه بیماری می شود. این بیماری ها از بیماری ها ی بسیار خطرناک برای کودکان هستند. واکسن سه گانه به صورت داخل عضلانی و در ناحیه ران کودک تزریق می شود.

واکسن MMR شامل سه واکسن سرخک، سرخچه و اوریون می شود. این بیماری ها از جمله بیماری های ویروسی هستند که در میان کودکان بسیار شایع بوده اند.

این واکسن به صورت زیر پوستی تزریق می شود. MMR در دو نوبت یک سالگی و 18 ماهگی به کودکان تزریق می شود.

یکی دیگر از واکسن های 18 ماهگی ، واکسن خوراکی فلج اطفال است. این واکسن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری فلج اطفال در کودکان دارد.

به طور کلی واکسن های 18 ماهگی بسیار موثر و بی خطر هستند. ولی به ندرت ممکن است عوارض شدیدی داشته باشند و نیاز به مراقبت های پزشکی باشد.

در ادامه مطلب به مراقبت های واکسن 18 ماهگی می پردازیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید: زمان تزریق واکسن سه گانه

مراقبت های واکسن هیجده ماهگی
مراقبت های واکسن 18 ماهگی

مراقبت های واکسن 18 ماهگی

واکسن های 18 ماهگی موجب پیشگیری از چندین بیماری خطرناک در کودکان می شود. با این حال چندین نکته مهم در مورد مراقبت های واکسن 18 ماهگی وجود دارد که در اینجا بیان می کنیم.

  • 20 تا 30 دقیقه بعد از دریافت واکسن های 18 ماهگی در درمانگاه بمانید. با اینکه واکسن های 18 ماهگی بسیار موثر و بی خطر هستند، در موارد نادری، بعضی از کودکان به ترکیبات آنها حساسیت نشان می دهند. و نیاز به کمک های فوری پزشکی دارند. معمولا” این اتفاق در 20 تا 30 دقیقه ابتدایی واکسناسیون رخ می دهد. به همین خاطر بهتر است تا نیم ساعت پس از واکسیناسیون در درمانگاه صبر کنید.
  • با توصیه پزشک هر 4 یا 6 ساعت، به کودکتان قطره استامینوفن بدهید. در حالت طبیعی بعد از واکسناسیون، بعضی از کودکان دچار تب خفیف و درد محل تزریق می شوند. در این صورت نگران نباشید و تا زمانی که تب دارد، با توصیه پزشک متناسب با وزنش قطره استامینوفن بدهید. به ازای هر کیلوگرم وزن کودک دو قطره استامینوفن نیاز است. مثلا” اگر کودکتان 12 کیلو گرم است، 24 قطره نیاز است.
  • مراقب تب کودکتان باشید.به ندرت، بعضی از کودکان،پس از واکسیناسیون دچار تب شدید و تشنج می شوند. در صورتی که تب کودکتان با استامینوفن کنترل نشد و بالا رفت، فورا” به پزشک مراجعه کنید.

برای کاهش تب کودکتان از آسپرین استفاده نکنید. بر اساس تحقیقات استفاده از آسپرین، در بعضی از کودکان، موجب عوارض خطرناکی می شود. با تجویز پزشک می توانید از بروفن استفاده کنید.

  • در 24 ساعت اول واکسیناسیون اطراف محل تزریق حوله سرد بگذارید. مراقب باشد که برای سرد کردن موضع از یخ استفاده نکنید.
  • در 24 ساعت دوم واکسیناسیون اطراف موضع حوله گرم بگذارید. مواظب باشید که حوله زیاد گرم نباشد و به پوست کودک آسیب نرساند.
  • به کودکتان شیر و مایعات زیاد بدهید. تب موجب کم آبی بدن کودک می شود. با دادن شیر ومایعات زیاد از کاهش آب بدن کودکتان یشگیری کنید.
  • از لباس های گشاد و خنک برای فرزندتان استفاده کنید. لباس های تنگ ممکن است به محل تزریق فشار بیاورد.
  • هوای اتاق کودکتان را تازه و خنک نگه دارید. هوای تازه در کاهش تب کودک موثر است.
  • به فرزندتان توجه و محبت بیشتری کنید.توجه و محبت والدین یکی از مهمترین مراقبت های واکسن 18 ماهگی است، و موجب می شود که کودک زودتر به حالت قبل از واکسیناسیون برگردد. تا جایی که برایتان امکان دارد، فرزندتان را نوازش کنید و در آغوش بگیرید.
  • مراقب عوارض واکسن های 18 ماهگی 1 تا 3 هفته بعد از واکسیناسیون باشید. بعضی از کودکان یک تا سه هفته بعد از تزریق واکسن های 18 ماهگی دچار عوارضی می شوند. شایع ترین عوارض آن تب، بی اشتهایی، آبریزش بینی، التهاب چشم ها، جوش، ضایعات پوستی و تورم غدد زیر گردن است. در موارد بسار نادری این عوارض شدیدتر می شوند. در این صورت فورا” به پزشک مراجعه کنید.

اگر در مورد مراقبت های واکسن 18 ماهگی سوال یا نگرانی دارید، که در اینجا بیان نشده است با پزشک متخصص کودک تماس بگیرید.سایت مدآوا برای شما لیستی از پزشکان متخصص کودک سراسر کشور را فراهم آورده که می توانید به آن مراجعه کنید.

سوالات رایج واکسن 18 ماهگی

کودکم تب و سرماخوردگی خفیف دارد، آیا می تواند واکسن 18 ماهگی اش را دریافت کند؟

غالبا”، بیماری های خفیفی مانند اسهال، تب و سرماخوردگی خفیف موجب تاخیر در دریافت واکسن 18 ماهگی نمی شوند.
در صورتی که فرزندتان بیماری خاصی داشت، قبل از واکسیناسیون با پزشک مشورت کنید.

واکسن 18 ماهگی برای کدام کودکان خطرناک است؟

کودکان مبتلا به بیماری های نقص سیستم ایمنی، دریافت کنندگان پیوند، کودکانی که نسبت به دوز قبلی واکسن حساست داشته اند و کودکان تحت شیمی درمانی هستند، برای دریافت واکسن 18 ماهگی باید با دکتر مشورت کنند.

علائم حساسیت به واکسن 18 ماهگی چیست؟

علائم حساسیت به واکسن 18 ماهگی شامل بروز کهیر، تورم صورت و گلو، احساس خفگی، ضربان قلب سریع، گیجی و ضعف است.
در موارد بسیار نادر بعضی از کودکان نسبت به واکسن های 18 ماهگی حساسیت نشان می دهند. این علائم ممکن است، در دقایق اولیه یا ساعات اولیه بعد از تزریق واکسن رخ دهد.
پزشکان معمولا” توصیه می کنند تا نیم ساعت بعد از تزریق واکسن صبر کنید، و در درمانگاه بمانید. درصورتی که مشکلی پیش بیاید، کادر درمانگاه در کوتاه ترین زمان به کودکتان کمک می کنند.

امیدواریم مقاله ما برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشیم مراقبت های واکسن 18 ماهگی را به خوبی برایتان شرح دهیم. پیشنهاد

می کنیم دیگر مطالب سایت مدآوا را نیز مطالعه کنید.

منبع : برنامه و راهنمای ایمن سازی مصوب کمیته کشوری ایمن سازی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *