مراقبت های بعد از پر کردن دندان

مراقبت های بعد از پر کردن دندان | 8 نکته مهم بعد از پر کردن دندان

پر کردن دندان معمولا یک درمان موثر و بی خطر برای درمان پوسیدگی های دندانی است. اما پس از پر کردن دندان ها چه باید ها و نباید هایی را باید رعایت کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. در این نوشته نکات مفیدی در ارتباط با مراقبت های بعد از پر کردن دندان برای شما آورده ایم. با ما همراه باشید.

باید ها و نباید های بعد از پر کردن دندان ها

پس از پر کردن دندان ممکن است برخی از بیماران درد و حساسیت خفیف تا متوسط را تجربه کنند که در اکثر موارد طبیعی است و ظرف چند روز یا چند هفته برطرف خواهد شد. ولی در مواردی نیز نیاز به مراجعه مجدد به دندانپزشک است. سعی کنید در حد امکان نکات گفته شده در زیر را رعایت کنید.

1- از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید:

حساسیت به غذاها یا نوشیدنی های سرد و گرم از چند روز تا حداکثر سه هفته پس از پر کردن دندان طبیعی است. بنابراین احتمالا دندانپزشک به شما توصیه می کند در حد امکان از خوردن غذا ها و نوشیدنی های خیلی گرم یا سرد خودداری کنید. در صورتی که طی چند هفته این حساسیت از بین نرفت، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از پر کردن دندان | 8 نکته مهم بعد از پر کردن دندان 1

2- دقت کنید که برای جلوگیری از درد و ترک دندان ارتفاع پرکردگی درست باشد:

پر کردگی زیاد دندان معمولا یکی از رایج ترین دلایلی است که باعث می شود پس از پر کردن درد را تجربه کنید. اگر چه دندانپزشک تمام سعی خود را می کند که تا ارتفاع پر کردگی دندان را همان بار اول درست انجام دهد ولی وقتی شروع به حرف زدن یا جویدن می کنید و فک خود را حرکت می دهید متوجه می شوید این پرکردگی ممکن است کاملا درست نباشد و خیلی زیاد (بلند) باشد. بنابراین حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید زیرا این موضوع بسیار مهم است و در صورتی که پر کردگی بالاتر از بقیه دندان های شما باشد یا لبه های آن تیز باشد در معرض خطر بیشتری برای ترک خوردن است.

3- در صورت نیاز می توانید از مسکن ها استفاده کنید:

در صورت داشتن پر کردگی عمیق و داشتن احساس درد پس از ترمیم، طبق تجویز یا پیشنهاد دندانپزشک خود می توانید از مسکن ها استفاده کنید.

[ نوشته پیشنهادی : همه چیز درباره پر کردن دندانها ]

4- در ارتباط با غذا خوردن خود سعی کنید به موارد زیر توجه کنید:

  • سعی کنید تا چند ساعت بعد از پر کردن غذا و خوراکی نخورید.
  • به صورت آهسته گاز بگیرید و بجوید: گاز گرفتن شدید پس از ترمیم می تواند منجر به آسیب به دندان پر شده شود زیرا فک شما می تواند فشار زیادی را هنگام گاز گرفتن وارد کند.
  • سعی کنید با طرف مقابل قسمتی که دندانتان را ترمیم کرده اید غذا بخورید.
  • از خوردن غذاها و خوراکی های سفت و چسبناک مانند آجیل، شکلات های سفت، یخ و … خودداری کنید. مصرف این مواد خوراکی خیلی زود بعد از پر کردن دندان ممکن است پر کردن و ترمیم دندان شما را با مشکل مواجه کند.
  • خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین علاوه بر اینکه حساسیت دندان شما را تحریک می کند، می تواند منجر به رشد باکتری ها در اطراف دندان ترمیم شده بشود. بنابراین در حد امکان بعد از ترمیم سعی کنید از مواد مصرفی شیرین استفاده نکنید.
  • از آن جایی که خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند میوه ها، آب میوه ها، قهوه و … موجب خوردگی مینای دندان هایتان می شوند، بنابراین از خوردن آن ها خودداری کنید.

5- دندان درد طولانی مدت بعد از ترمیم را جدی بگیرید:

اگر پس از پر کردن دندان خود همچنان درد شدید یا درد مداوم دارید ممکن است نشان دهنده ی پوسیدگی عمیق دندان شما باشد که در این صورت نیاز به ترمیم کانال ریشه باشد. بنابراین در صورتی که درد دندان شما شدید است حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

برای اینکه بعد از پر کردن دندانتان رضایت کامل داشته باشید، در انتخاب دندانپزشک خود دقت کنید. همچنین مراقبت های بعد از پر کردن دندان را جدی بگیرید. در صورت نیاز به کلینیک های دندانپزشکی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
کلینیک های دندانپزشکی سراسر کشور

6- در مسواک زدن دندان ها یا نخ دندان کشیدن بعد از پرکردن شک نکنید.

دندان پر شده نیز می تواند دچار پوسیدگی شود. اگر غذا بین دندان ها گیر کرده باشد، محیطی برای به وجود آمدن حفره های بیشتر ایجاد می کند که به پر کردگی دندان ها آسیب می زند.

مراقبت های بعد از پر کردن دندان

7- اگر دندان قروچه دارید به دندانپزشک مراجعه کنید:

به هم فشاردادن یا ساییدن دندان ها در هنگام خواب (دندان قروچه) باعث فرسایش مواد پر کننده دندان می شود و به پرکردگی ها و دندان ها آسیب می زند و در مواردی منجر به ترک آن ها می شود. بنابراین در صورتی که دندان قروچه دارید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

8- معاینات دندانپزشکی خود را انجام دهید:

به طور مرتب حداقل شش ماه یک بار برای معاینات دندانپزشکی مراجعه کنید تا از سلامت دندان های خود مطمئن شوید و در صورت داشتن مشکل و پوسیدگی دندان هر چه زودتر برای ترمیم آن اقدام کنید.

چه مدت زمان طول میکشد تا به حالت عادی برگردیم؟

مدت زمان بهبودی کامل بعد از پر کردن دندان در افراد مختلف، متفاوت است و به شرایط دندان فرد و شدت و میزان پر شدگی بستگی دارد. به طور تقریبی بین دو تا چهار هفته بعد از پر کردن دندان می توانید به طور معمول غذا بخورید و حساسیت دندانتان هر روز بهتر می شود.

در این نوشته مراقبت های بعد از پر کردن دندان را برای شما آورده ایم. سعی کنید با رعایت این نکات در حد امکان از ترمیم دندان خود محافظت کنید. در صورتی که تمایل به مطالعه مقالات مربوط به دهان و دندان دارید، مقالات دندانپزشکی سایت مدآوا را به شما پیشنهاد میکنیم.

برخی از منابع:

Do’s and Don’ts After Dental Filling

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *