مراقبت های بعد از جرمگیری دندان

مراقبت های بعد از جرم گیری دندان

اگر می خواهید بعد از جرم گیری بهترین و ماندگارترین نتیجه را بدست بیاورید، باید مراقبت های بعد از جرم گیری دندان را جدی بگیرید. عدم رعایت نکات گفته شده در زیر باعث می شود که دندان های شما خیلی سریع دوباره جرم بگیرند و نیاز به درمان مجدد داشته باشند.

جرم گیری دندان چیست؟

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و فعالیت باکتری های موجود در دهان منجر به ایجاد لایه هایی به نام پلاک دندان می شود که در حالت عادی قادر به از بین بردن آن ها نیستیم. بنابراین جرم گیری دندان به منظور از بین بردن پلاک ها و جرم های دندانی توسط دندانپزشک و به کمک ابزارهای مخصوص برای پاکسازی دندان ها انجام می شود.

[ نوشته پیشنهادی: جرم دندان چیست وچطور از جرم گرفتن دندان هایمان جلوگیری کنیم؟ ]

مراقبت های بعد از جرم گیری دندان

1- رژیم غذایی مناسب انتخاب کنید

  • سعی کنید 48 تا 72 ساعت اول یک رژیم غذایی نرم مانند سبزیجات بخارپز، سوپ و … انتخاب کنید.
  • از خوردن غذاهای خیلی گرم، خیلی سرد، تند، مواد خوراکی رنگی مانند چای، قهوه، زعفران و … خودداری کنید.
  • تا زمانی که بی حسی کامل از بین نرود، از جویدن و خوردن غذا خودداری کنید.
  • جند روز اول بعد از جرم گیری غذاهای اسیدی و شیرین مصرف نکنید.
مراقبت های بعد از جرم گیری دندان

2- دهان و دندان های خود را با آب نمک شستشو دهید

برای تمیز نگه داشتن دهان و جلوگیری از بروز عفونت، دهان و دندان های خود را حداقل سه بار در روز با آب نمک رقیق شستشو دهید. برای درست کردن آب نمک، یک چهارم قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم بریزید و استفاده کنید.

3- به صورت مرتب از نخ دندان و مسواک استفاده کنید

شب اول ناحیه تحت درمان را خیلی آرام مسواک بزنید. روز بعد، نخ دندان کشیدن ناحیه مورد نظر را به صورت ملایم شروع کنید و به تدریج در هفته بعد به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن عادی برگردید.

4- بعد از جرم گیری سیگار، قلیان و سایر دخانیات را مصرف نکنید

سیگار حاوی نیکوتین است و از مواردی است که به شدت در بدرنگ شدن دندان ها و ایجاد جرم بر روی آن ها نقش دارد. همچنین مصرف دخانیات بعد از جرم گیری دندان ها، روند بهبود را کند می کند، بنابراین در حد امکان از مصرف دخانیات خودداری کنید.

5- در صورتی که درد دارید، می توانید از داروهای مسکن استفاده کنید

در صورت داشتن درد و تورم در لثه ها، می توانید از داروهای مسکن غیر آسپرین مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. در حد امکان سعی کنید از مصرف خودسرانه داروها خودداری کنید و در صورتی که دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده باشد، حتما این قرص ها را طبق دستورالعمل مصرف کنید.

6- در صورت داشتن تورم زیاد یا خونریزی زیاد با دندانپزشک خود تماس بگیرید

ممکن است بعد از جرم گیری دندان ها کمی تورم، کبودی یا خونریزی را مشاهده کنید که این موارد طبیعی است ولی در صورتی که تورم بیش از حد بود یا بعد از 48 ساعت اول هنوز هم خونریزی دارید، حتما با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

در صورتی که جرم گیری دندان ها به درستی و توسط دندانپزشک با تجربه صورت گیرد، هرگز خطراتی را به همراه نخواهد داشت. در صورت نیاز به کلینیک های دندانپزشکی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
کلینیک های دندانپزشکی سراسر کشور

فواید جرم گیری دندان

  • از بین بردن لکه های سطحی دندان ها و سفید تر کردن رنگ آن ها
  • پیشگیری از ایجاد مشکلات پیچیده برای دندان ها
  • صرفه جویی در هزینه های ترمیم دندان ها
  • از بین بردن بوی بد دهان
  • پیشگیری از پوسیدگی دندان ها
  • جلوگیری از ایجاد بیماری های لثه
مراقبت های بعد از جرم گیری دندان

آیا جرمگیری دندان را خراب می کند؟

دندانپزشک هنگام جرم گیری هیچ آسیبی به دندان ها وارد نمی کند و فقط جرم و پلاک های دندان را از بین می برد. بعد از اینکه جرم ها از بین رفتند، بیمار لثه تحلیل رفته را مشاهده می کند و با خودش فکر می کند هم لثه پایین رفته و هم لای دندان ها باز شده است. در صورتی که این اتفاقات قبلا صورت گرفته ولی از دید بیمار پنهان بود. جرم دندان مدت ها میان دندان های فرد وجود داشته و طبیعی است که با از بین رفتن جرم و پلاک های دندانی احساس فضای خالی میان دندان ها به وجود بیاید. بنابراین جرم گیری دندان ها بسیار مفید بوده و آسیبی به دندان ها وارد نمی کند.

در این نوشته مطالبی را در ارتباط با مراقبت های بعد از جرمگیری دندان برای شما آورده ایم. در نظر داشته باشید که پیشگیری آسان تر و کم هزینه تر از درمان است. بنابراین برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و … حداقل هر سال یک بار برای جرم گیری دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورتی که علاقمند به مطالعه مطالب مربوط به دهان و دندان هستید، مقالات وب سایت مدآوا را به شما پیشنهاد میکنیم.

برخی از منابع:

Dental Scaling

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *