مراقبت های بعد از واکسن دو ماهگی نوزاد/ 7 نکته مهم و ضروری

گاهی والدین نگران واکسن دو ماهگی کودک خود هستند و در مورد مراقبت های بعد از واکسن دو ماهگی سوالاتی دارند. ما در این مقاله به سوالات شما پاسخ می دهیم. در ابتدا لازم است، توضیح مختصری از واکسن دو ماهگی بدهیم.

واکسن های دوماهگی شامل دو واکسن تزریقی پنج گانه یا پنتاوالان و، واکسن خوراکی فلج اطفال است.
واکسن پنج گانه از ترکیب 5 واکسن: دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت B و هموفیلوس آنفولانزا تشکیل شده است. این واکسن در ناحیه خارجی ران کودک تزریق می شود.
واکسن فلج اطفال نیز به به صورت قطره خوراکی است. این واکسن برای پیشگیری از بیماری فلج اطفال است.
بعضی از کودکان بعد از تزریق این واکسن ها دچار تب، درد و قرمزی محل تزریق می شوند و نیاز به مراقبت هایی دارند.

در ادامه، مراقبت های بعد از واکسن دو ماهگی را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

مراقبت های بعد از واکسن دو ماهگی

مراقبت های بعد از واکسن دو ماهگی

برای مراقبت بعد از واکسن دو ماهگی کودکتان، لازم است اقداماتی انجام دهید. این اقدامات موجب کاهش درد و تب ناشی از واکسن می شود.

1- برا ی کاهش تب می توانید از قطره استامینوفن استفاده کنید: هر 4 یا 6 ساعت یک بار طبق تجویز پزشک ( دو برابر وزن کودک) به کودکتان قطره استامینوفن بدهید.این کار را تا زمانی که کودک تب دارد، ادامه دهید.

دمای بدن کودکتان را مرتب چک کنید و در صورتی که تب کودک با استامینوفن کنترل نشد، به پزشک مراجعه کنید.

مراقب باشید برای پایین آوردن تب کودک از آسپرین استفاده نکنبد.

2 – در24 ساعت اول، اطراف محل تزریق حوله سرد بگذارید: در 24 ساعت اول بعد از واکسیناسیون، اطراف محل تزریق را با حوله سرد بپوشانید و مرتب آن را عوض کنید. این کار موجب کاهش تورم بعد از دریافت واکسن می شود. از گذاشتن یخ روی موضع خودداری کنید .

3 – در 24 ساعت دوم ، روی محل تزریق حوله گرم قرار دهید: در 24 ساعت دوم بعد از تزریق، از حوله یا پارچه گرم استفاده کنید. مراقب باشید که حوله زیاد گرم نباشد و به پای کودک آسیب نرسد. حوله را مرتب عوض کنید و به مدت طولانی روی پا قرار ندهید.

4 – از لباس های خنک و گشاد استفاده کنید :از لباس های خنک و گشاد برای فرزندتان استفاده کنید. لباس و شلوار های تنگ موجب فشار آمدن به محل واکسن می شوند و موجب آزار کودک می شود.

5 – مرتب به کودکتان شیر بدهید : تب باعث کم آبی بدن می شود. پس مطمئن شوید که آب بدن کودکتان کم نیست و مرتب به او شیر بدهید. بعضی از کودکان بعد از واکسن بی اشتها می شوند و علاقه ای به شیر خوردن ندارند.

6 – دمای اتاق کودک را خنک نگه دارید: هوای گرم موجب بالا رفتن تب کودک می شود. سعی کنید دمای اتاق زیاد گرم نباشد و مرتب هوا را عوض کنید.

7 – در کنار کودکتان باشید: بیشترین چیزی که به کودک کمک می کند، حضور و محبت والدین است . بعد از تزریق واکسن توجه بیشتری به کودکتان کنید و او را نوازش کنید.

برای مراقبت بعد از واکسن دو ماهگی، لازم است، عوارض جانبی این واکسن را به خوبی بشناسیم. در ادامه با ما همراه باشید.

عوارض جانبی واکسن دو ماهگی

مراقبت های بعد از واکسن دو ماهگی

در ادامه مقاله ” مراقبت های بعد از واکسن دو ماهگی ” عوارارض جانبی آن را شرح می دهیم.

اثرات جانبی واکسن دو ماهگی معمولا” خفیف و کوتاه مدت هستند و تقریبا” نیمی از کودکان دچار آن می شوند. میزان این اثرات جانبی در کودکان مختلف، متفاوت است، و دربعضی از کودکان بیشتر است و در بعضی کمتر است.

در موارد نادر، عوارض شدیدی نیز بروز می کند. که مقاله ” عوارض واکسن پنج گانه چیست؟ ” به آن پرداخته ایم.

  • قرمزی و تورم محل تزریق: حدود نیمی از کودکان، بعد از واکسن دو ماهگی دچارقرمزی و تورم محل تزریق می شوند. این علائم معمولا” در یک تا دو روز اول بعد از تزریق بروز می کند و به تدریج بهبود می یابد.
  • درد محل تزریق : یکی از شایع ترین عوارض واکسن دو ماهگی، درد محل تزریق است. این درد معمولا” خفیف است. حدود 50% از کودکان این درد را تجربه می کنند.
  • تب خفیف : واکنش های موضعی مانند تب، از پاسخ های سیستم ایمنی است و میزان آن در کودکان مختلف متفاوت است. .تب نیز همانند دیگر عوارض تنها در نیمی از کودکان دیده می شود و غالبا” خفیف است. در موارد نادری شدت آن زیاد می شود.
  • بی قراری : یکی دیگر از عوارض واکسن دو ماهگی بی قراری است.

اگر سوالی در خصوص درد و تب واکسن دو ماهگی دارید، به مقاله دیگر ما با عنوان ” تب و درد واکسن دو ماهگی چند روز طول می کشد” مراجعه کنید.

درصورت بروز هر گونه از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید.

  • قرمزی و تورم بیشتر از سه روز
  • بی قراری و گریه مداوم بیشتر از سه ساعت
  • بروز هر گونه ضایعه پوستی
  • خس خس سینهاست
  • تورم صورت یا کل بدن
  • ترشح چرک از محل تزریق
  • اسهال چند ساعت پس از تزریق
  • استفراغ طی ده دقیقه اول پس از دریافت واکسن
  • تورم غدد زیر بغل
  • تب بالای 38.3 درجه سانتی گراد در نوزادان زیر سه ماه

سوالات رایج مراقبت های بعد از واکسن دو ماهگی

کودکم بعد از تزریق واکسن بی قراری می کند، چکار باید بکنم؟

بی قراری بعد از واکسن دو ماهگی طبیعی است. و این به خطر درد و تب بعد از واکسن است. برای کاهش این علائم، می توانید از قطره استامینوفن استفاده کنید. هر 4 تا 6 ساعت، بنا به تجویز پزشک، ( دو برابر وزنش ) تا پایان علائم ادامه دهید.
اگر بی قراری فرزندتان بیشتر از 24 ساعت طول کشید، یا اینکه بیشتر از سه ساعت مداوم بی قراری و گریه کرد، به پزشک مراجعه کنید.

محل تزریق واکسن متورم و قرمز شده است، چکار باید کنم؟

قرمزی و تورم محل تزریق از علائم واکسن دو ماهگی است. برای بهتر شدن، در 24 ساعت اول از حوله سرد استفاده کنید، واطراف محل تزریق را با آن بپوشانید. این کار را مرتب تکرار کنید. در 24 ساعت دوم از حوله گرم استفاده کنید.

کودکم سرما خورده و تب دارد، آیا می تواند واکسن دو ماهگی اش را دریافت کند؟

بله، به طور معمول هنگامی که نوزاد بیماری خفیفی مثل سرماخوردگی دارد، یا اینکه تب ملایمی دارد، می تواند با تجویز پزشک واکسن دو ماهگی اش را دریافت کند.

آیا واکسن دوماهگی بی خطر است؟

واکسن دو ماهگی، مانند دیگر واکسن ها عوارض کمی دارد. که معمولا” شامل درد و تب خفیف است.
البته در مواردی بسیار نادری، این عوارض ممکن است شدید شوند. با این حال، تهدید بیماری های پیشگیرنده واکسن، بسیار خطرناک تر از عوارض جدی آن است، و نباید به این خاطر از تزریق واکسن کودک، خوداری کنید.

آیا واکسن دو ماهگی برای کودکان با نقص ایمنی تجویز می شود؟

بله این واکسن در کودکان با نقص سیستم ایمنی همانند بقیه کودکان با نظر پزشک تجویز می شود. اگر در این خصوص سوال یا نگرانی دارید، با پزشک مشورت کنید.

منبع : برنامه و راهنمای ایمن سازی مصوب کمیته کشوری ایمن سازی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *