اهمیت مراقبت از دندانهای شیری

مراقبت از دندان شیری نوزادان در دو سال اول

بعضی از والدین تصور می کنند که دندانهای شیری تنها به سالهای ابتدایی زندگی کودک مربوط است،و برای حفظ ونگهداری دندانهای شیری اهمیت چندانی قائل نیستند. در این مطلب به موضوع اهمیت دندانهای شیری می پردازیم و در ادامه روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان شیری را بیان می کنیم.

مراقبت از دندانهای شیری چه اهمیتی دارد؟

در بیشتر نوزادان اولین دندان بین 6 تا 12 ماهگی بیرون می آید. بقیه دندانها نیز تا سه سالگی بیرون می آیندوتعدادشان به 20 تا می رسد. در واقع دندانهای شیری در همان بدو تولد وجود دارند ولی در زیر لثه های کودک ینهان هستندودیده نمی شوند. آسیب وخرابی دندانهای شیری در سلامت آینده دهان و دندان های دائمی کودک تاثیر زیادی دارد.

دندانهای شیری نقش اساسی در جویدن غذا، تلفظ درست کلمات و نیز زیبای خنده و اعتماد به نفس کودکان دارند. یکی از مهمترین وظایف آنها نگه داشتن فضا برای دندانهای دائمی است. بنابرین مشکل در دندانهای شیری ممکن است باعث اخلال در جایگاه رویش دندانهای دائمی شود.

[ نوشته پیشنهادی : چه بخوریم تا دندانهای سالمتری داشته باشیم ]

علل پوسیدگی دندان شیری در نوزادان :

عامل پوسیدگی دندان شیری در نوزادان باکتری acid producing است. این باکتری در بزاق افراد دارای دندان پوسیده وجود دارد و قابل سرایت به کودکان را دارد. برای مثال گاهی اوقات والدین قبل از غذا دادن به کودک ، از قاشق یا لیوان یا شیشه کودک برای مزه یا تشخیص دمای غذا استفاده می کنند، در نتیجه باکتری از دهان والدین به کودک منتقل میشود.

همچنین زمانی که نوشیدنیها و خوراکیها به طور مداوم وطولانی مدت در دهان و در تماس با دندان شیری کودک باشند شکر موجود در مواد غذایی به وسیله باکتری های دهان به اسید تبدبل می شوند وباعث پوسیده شدن دندان شیری می شوند. بسیار دیده شده است که نوزادان در زمان خواب با شیشه شیر یا نوشیدنی شیرین به خواب می روند در این حالت مایع شیرین در اطراف دندان های شیری جمع می شود.علت اینکه در هنگام خواب جریان بزاق کاهش می یابد وسرعت پاکسازی حفره دهانی از شیر یا مایعات شیرین شده کمتر می شود، کودک دچار پوسیدگی زودرس دندان میشود.

پوسیدگی دندان شیری در ابتدا به شکل لکه های سفید روی دندان های جلویی نوزاد است ، این لکه ها به آسانی دیده نمی شوند ودندانپزشک با وسایل وتجهیزات مناسب آن را تشخیص می دهد ،کودکی که به نظر می آید دندان پوسیده دارد، باید قبل از اینکه پوسیدگی بزرگتر و وسیع تر شود ،توسط دندانپزشک معاینه شود.

پیشنهاد می شود در صورتیکه نیاز به مشاوره و یا ارزیابی دندانهای شیری کودکتان داشته اید حتما از نظر متخصص دندانپزشک استفاده کنید ما در سایت مدآوا لیستی از کلینیک های دندانپزشکی را به تفکیک شهر و استان آورده ایم که می توانید دندانپزشک مورد نظر خود را انتخاب کنید.

لیست مطب های دندانپزشکی کشور

چطور از پوسیدگی دندان شیری کودکمان جلوگیری کنیم؟

1- از دندانهای خودتان به خوبی مراقبت کنید ، در دوره بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید،واز سلامت دندانهایتان مطمئن شوید.

2-تولد تا 12 ماهگی : بعدازهر بار شیر دادن یا غذا دادن به نوزادتان دهانش رابا یک تیکه گاز استریل تمیز کنید.

3- 12 تا 36 ماهگی : دهان و دندانهای شیری کودکتان را با مسواک نرم مخصوص کودکان تمیز کنید بهترین زمان برای مسواک زدن دنانهای شیری بعد از صبحانه وقبل از خواب است ،حداقل دوبار در روز این کار را انجام دهید.

4- هرگز اجازه ندهید کودکتان با شیشه شیر یا غذا بخوابد.

5-اگر کودکتان در طی روز وبرای زمان طولانی از شیشه استفاده می کند، شیشه را فقط با آب پر کنید.

6- مقداراستفاده از خوراکی های شیرین یا چسبناک را محدود کنیدخوراکی هایی مثل آب نبات یا شکلات ،انواع بیسکوییت ،چیپس با باقی ماندن در دهان ،محیط مناسبی را برای رشد باکتری های مخرب دندانهای شیری فراهم می کنند.

7- استفاده مکرر از مواد قندی مثل آبمیوه ها، باعث پوسیده شدن دندانها می شود، بنابراین مصرف نوشینیهای شیرین را به وعده های غذایی محدود کنید.

8- از شیشه شیر به عنوان آرام کننده کودک استفاده نکنید.

9- قبل از پایان یک سالگی برای معاینه دندان های شیری کودکتان ،به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *