علت بوی بد دهان

علت بوی بد دهان چیست ؟

بوی بد دهان که به آن هالیتوز نیز گفته می شود، می تواند برای شما باعث خجالت و شرمندگی و برای اطرافیان آزاردهنده باشد. گاهی اوقات بوی بد دهان ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد اما در مواردی ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای و مشکل اساسی در سلامتی شما باشد. بنابراین مهم است که بدانید علت بوی بد دهان چیست و آیا فقط یک موضوع آزاردهنده است یا باید به یک متخصص پزشکی یا دندانپزشکی مراجعه کنید.

هالیتوز چیست؟

هالیتوز یک مشکل مربوط به بهداشت دهان و دندان است و نشانه اصلی آن بوی بد دهان می باشد. در بیشتر موارد دانستن علت بوی بد دهان اولین قدم برای درمان این مشکل می باشد.

دلایل بوی بد دهان

بیشتر بوی بد نفس از دهان شما شروع می شود و دلایل احتمالی زیادی وجود دارد. آنها عبارتند از:

غذا

وجود ذرات غذا در داخل و اطراف دندان شما می تواند باعث افزایش باکتری ها و ایجاد بوی بد شود. همچنین موادی مانند سیر، پیاز و یا هر ماده غذایی جذب جریان خون می شوند و تا زمانی که آن غذا از بدن خارج نشود، می تواند بر تنفس شما تاثیر بگذارد. بنابراین غذاهایی که می خورید با سلامت دهان و دندان شما از جمله تنفس شما مرتبط است.

علت بوی بد دهان

محصولات تنباکو

سیگار کشیدن باعث بوجود آمدن بوی نامطبوع در دهان می شود. مصرف کنندگان دخانیات مانند تنباکو، سیگار و … بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به بیماری لثه هستند که خود این بیماری علت بوی بد دهان است. همچنین محصولات تنباکو علاوه بر لکه دار کردن دندان ها، بدن شما را در معرض خطر بیماری های زیادی از جمله بیماری پریودنتال، سرطان دهان و … قرار می دهند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

شایع ترین علت بوی بد دهان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. اگر روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات غذا در دهان و بین دندان های شما باقی می ماند و باکتری ها در این محل رشد می کنند و در نهایت منجر به بوی بد دهان می شوند. هر کدام از موارد زیر می تواند علت بوی بد دهان باشد

  • استفاده از روکش نامناسب و به وجود آمدن عفونت دندان
  • مسواک زدن نادرست و خونریزی لثه
  • گیر کردن مواد غذایی بین سیم های ارتودنسی
  • وجود دندان پوسیده در دهان
  • ترمیم نامناسب دندان پوسیده
  • گیر کردن غذا بین دندان مصنوعی و لثه

برای پیشگیری یا درمان بوی بد دهان حتما رعایت بهداشت دهان و دندان خود را در اولویت قرار دهید و معاینات دندانپزشکی خود را به طور مرتب انجام دهید. در صورت نیاز به کلینیک های دندانپزشکی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
کلینیک های دندانپزشکی سراسر کشور

خشکی دهان

بزاق به پاکسازی دهان شما کمک می کند. هنگامی که تولید بزاق کاهش می یابد دهان نمی تواند مواد زائد و ذرات باقی مانده از غذا را حذف کند که منجر به بوی بد دهان می شود. خشکی دهان به صورت طبیعی وقتی شما خواب هستید رخ می دهد و منجر به نفس صبحگاهی می شود و اگر با دهان باز بخوابید بدتر می شود. خشکی دهان ممکن است به دلایل مختلف از جمله مصرف برخی داروها، تنفس از دهان به جای بینی، اختلال غدد بزاقی و … ایجاد شود.

علت بوی بد دهان

عفونت در دهان

در مواقعی بوی بد دهان شما می تواند ناشی از عفونتی باشد که بر اثر زخم های جراحی، کشیدن دندان، بیماری لثه و … در دهان شما بوجود آمده است.

[ نوشته پیشنهادی: شایع ترین علائم عفونت بعد از کشیدن دندان ]

سایر بیماری ها :

اگرچه اغلب اوقات بوی بد دهان ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است ولی گاهی نشانه ای از علائم بیماری در بدن شما می باشد. از جمله این بیماری ها می توان انسداد روده، ریفلاکس معده، سنگ لوزه، سینوزیت، نارسایی کلیه، دیابت، سرطان ریه، نارسایی قلبی و … می باشد که در ادامه به توضیح چند مورد از آن ها می پردازیم.

انسداد روده:

وقتی روده شما مسدوده شود، غذای هضم شده نمی تواند برای خروج مسیر طبیعی خود را طی کند. بنابراین مواد مدفوع در داخل بدن شما باقی می ماند و بوی بد دهان به سمت بالا می آید.

بوی بد دهان ناشی از معده :

ریفلاکس معده معمولا زمانی اتفاق می افتد که اسیدهای موجود در معده تا مری بالا می آیند. در نتیجه اسید معده و اسید صفرا به همراه غذاهای هضم نشده در مری باقی می ماند و میتواند منجر به بوی بد دهان شود.

سنگ لوزه:

بوی بد دهان در بعضی موارد می تواند ناشی از وجود سنگ های کوچکی باشد که در لوزه ها بوجود می آیند.

عفونت های دستگاه تنفسی مانند سینوزیت:

وقتی سینوس ها دچار بیماری و سینوزیت شوند و پس از مدتی به سینوزیت مزمن تبدیل شود، تمامی منافذ و خروجی های سینوس ها به خارج مسدود می شوند. بنابراین ترشحات در سینوس ها جمع می شوند و منجر به بوی بد دهان و همچنین سخت تر شدن بیماری می شوند.

نارسایی کلیه:

طبق مطالعات انجام شده در موارد نادری بوی بد دهان ناشی از وجود مشکل جدی در کلیه است.

دیابت:

دیابت سطح گلوکز (قند) شما را بالا می برد و قند بالا منجر به بیماری های لثه می شود که در این صورت میکروب های دهانی و قارچ ها رشد می کنند و باعث بوی بد دهان می شوند. همچنین قرصی قندی که افراد دیابتی مصرف می کنند منجر به تاخیر در تخلیه معده می شود که می تواند یکی از علت های بوی بد دهان باشد.

علت بوی بد دهان با وجود مسواک زدن

ممکن است با وجود مسواک زدن مرتب دهان شما بوی بدی بدهد. از عوامل مهم بدبویی دهان با وجود مسواک زدن می توان به مواردی از جمله التهابات لثه ای، وجود مشکلات گوارشی، پوسیده بودن دندان ها، مشکلات لوزه یا سینوس، خشکی دهان، مشکلات کبدی، سرطان و … اشاره کرد. بنابراین با مراجعه به پزشک می توانید علت را جویا شوید.

علت بوی بد دهان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دهان شما بوی بدی می دهد ابتدا با رعایت نکات ساده مانند مسواک زدن دندان ها و زبان، نخ دندان کشیدن مرتب، نوشیدن آب فراوان و … سعی در برطرف کردن آن داشته باشید. در صورتی که پس از ایجاد این تغییرات باز هم بوی بد دهان شما ادامه دار بود، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. بنابراین اگر دندانپزشک شما مطمئن شود که مشکل از بهداشت دهان و دندان نیست، شما را پزشک معرفی می کند تا علت بوی بد را تشخیص دهد.

چگونه می توانیم از بوی بد دهان جلوگیری کنیم؟

با رعایت نکات زیر می توانید از بد بویی دهان جلوگیری کنید:

  • به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از آن جایی که اکثر باکتری ها روی زبان زندگی می کنند، زبان، گونه ها و سقف دهان خود را مسواک بزنید.
  • شب ها دندان های مصنوعی خود را بیرون بیاورید و قبل از قراردادن مجدد در دهان، آن ها را کاملا تمیز کنید.
  • حداقل دو بار در طول سال برای انجام معاینات به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • از غذاهای سالم استفاده کنید.
  • از مصرف سیگار و تنباکو خودداری کنید.
  • و …

در این نوشته در ارتباط با اینکه علت بوی بد دهان چیست برای شما مطالبی را آوردیم. در صورتی که ایده، نظر یا سوالی در ارتباط با این نوشته دارید، در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید با کلیک بر روی لیست مقالات دندانپزشکی سایت مداوا از دیگر نوشته های ما در ارتباط با دهان و دندان استفاده کنید.

برخی از منابع:

Bad Breath (Halitosis)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *