عفونت ادراری در کودکان چه خطراتی دارد؟

عفونت ادراری در کودکان چه خطراتی دارد؟

عفونت ادراری در کودکان چه خطراتی دارد؟ عفونت ادراری معمولأ به آسانی درمان می شود، با این حال در صورت بی توجهی، عواقب جدی و خطرناکی در پی دارد.

تشخیص و درمان عفونت ادراری بسیار مهم است. عفونت ادراری درمان نشده، می تواند موجب مشکلات کلیوی جدی و قابل ملاحضه شود،

ما در این مطلب به شما پاسخ می دهیم که عفونت ادراری در کودکان چه خطراتی دارد. همچنین علائم ، راه های درمان و روش های پیشگیری از این بیماری را بیان می کنیم.

عفونت ادراری در کودکان چه خطراتی دارد؟

عفونت ادراری در کودکان چه خطراتی دارد؟

بیشتر از 8% دختران و 2% پسران زیر 5 سال دچار عفونت ادراری می شوند. همانطور که گفتیم این بیماری معمولأ به آسانی درمان می شود و نباید موجب نگرانی والدین شود. ولی در صورت سهل انگاری و بی توجهی ممکن است برای کودکان خطرناک باشد.

در موارد زیادی مشاهده شده است که بی توجهی در درمان عفونت ادراری سبب آسیب به کلیه ها شده است. به همین جهت باید هنگامی که کودک علائم مشکوک به عفونت ادراری دارد، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار بگیرد.

سایت مدآوا فهرستی از پزشکان متخصص اطفال کشور را به تفکیک شهر و استان تهیه کرده است. این لیست شامل آدرس و شماره تلفن پزشک است، در صورت نیاز به آن مراجعه کنید.

کودکان زیر دو سال، نسبت به کودکان بزرگ تر، احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به عفونت ادراری و خطرات پس از آن را دارند.از این میان آمار مبتلا شدن دختران نسبت به پسران بیشتر است.

دلایل مختلفی موجب عفونت ادرای کودکان می شود. در ادامه به بیان این دلایل می پردازیم با ما همراه باشید.

چرا کودکان دچار عفونت ادراری می شوند؟

عفونت ادراری در کودکان چه خطراتی دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم، رشد و تکثیر بعضی از میکروب ها یا باکتری ها، درون دستگاه ادراری، موجب عفونت ادراری کودک می شود.

گاهی اوقات، باکتری ها از طریق پوست اطراف ناحیه تناسلی، وارد دستگاه ادراری می شوند و شروع به زیاد شدن می کنند. این میکروب ها می توانند موجب عفونت در همه بخش های دستگاه ادراری شوند.

دستگاه ادراری شامل بخش های زیر می شود :

کلیه : کلیه آب های اضافی و زائد را از خون فیلتر می کند و تبدیل به ادرار می کند.

میزنای : بخش لوله ای شکل که از کلیه به مثانه کشیده می شود و ادرار را از کلیه به مثانه می رساند.

مثانه : مثانه محل ذخیره شدن ادرار است.

میزراه یا مجرای ادرار : مجرایی که ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می کند.

دختران بیشتر از پسران احتمال دچار شدن به عفونت ادراری را دارند ، زیرا میزراه یا مجرای ادرارشان کوتاه تر است و باکتری ها راحت تر می توانند از مقعد وارد مجرای ادرار شوند.

بعضی از کودکان مشکلاتی در مثانه و کلیه هایشان دارند، که موجب می شوند احتمال عفونت ادراری در آنها بیشتر شود. یکی از این مشکلات تنگی مجاری ادراری است. این امر، ممکن است، موجب قفل شدنِ جریان ادرار شود و اجازه دهد که میکروب ها رشد کنند و زیاد شوند.

یکی دیگر از دلایلی که موجب عفونت ادرای می شود، ریفلاکس ادراری است . در این اختلال، بخشی از ادرار به جای خروج از مثانه و رفتن به سمت میزراه ( مجرای خروج ادرار)، به سمت حالب و کلیه برمی گردد.

امیدواریم تا اینجا مطلبِ ” عفونت ادراری در کودکان چه خطراتی دارد؟ ” برایتان مفید بوده باشد. در ادامه به علائم عفونت ادراری در کودکان می پردازیم و بعد از آن روش های درمان و پیشگیری از آن را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

علائم و نشانه های عفونت ادراری چیست؟

در کودکان بزرگ تر، علائم معمولأ واضح تر است. ممکن است کودکتان دچارِ گرفتگی عضلاتِ شکم و پشت و تند ادراری شود. همچنین بعضی از کودکان که قبلأ دستشویی رفتن را یاد گرفته اند ممکن است کنترل مثانه شان کمتر شود و خودشان را خیس کنند. حتی ممکن است که تختشان را خیس کنند.

گاهی اوقات چند قطره خون در ادرار کودک دیده می شود و یا رنگ ادرارش متمایل به صورتی می شود.

در مورد کودکان کوچک تر، ممکن است نیاز به دقت بیشتری داشته باشید. علائمی که نوزادان ممکن است نشان دهند شاملِ بدخلقی و بهانه گیری، کم اشتهایی و تب است.

بقیه نشانه های عفونت ادراری شامل موارد زیر است :

  • سوزش ادرار
  • ادرار بدبو یا کدر
  • افزایش دفعات ادرار ولی کاهش میزان ادرار خروجی
  • تب
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال

راه های تشخیص عفونت ادراری چیست؟

اگر کودکتان علائم عفونت ادراری دارد، به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید. پزشک کودک را معاینه می کند و در صورت نیاز، درخواستِ آزمایش ادرار می کند.

در اغلب موارد اگر کودک عفونت ادراری داشته باشد با آزمایش مشخص می شود.

چندین روش برای گرفتن نمونه ادرار وجود دارد که دراینجا بیان می کنیم:

کودکان بزرگتر می توانند ادرارشان را درون یک ظرف مخصوص بریزند.

کودکان کوچکتر که هنوز آموزش دستشویی رفتن ندیده اند، لازم است درون یک کیسه پلاستیکی که در مسیر ادرار قرار داده می شود، ادرار کنند.

در آزمایشگاه، تکنیسین، نمونه را زیر میکروسکوپ قرار می دهد، با این کار مشخص می شود که آیا ادرار به باکتری آلوده هست یا نه . و درصورت نیاز آن را کشت می دهد تا مشخص شود چه نوع باکتری درون ادرار وجود دارد.

این کار به پزشک کمک می کند تا بتواند داروی مناسب را تجویز کند.

روش درمان عفونت ادراری در کودکان چگونه است؟

در صورتی که کودکتان عفونت ادراری داشته باشد، پزشک متناسب با نوع عفونت، دارو تجویز می کند. غالبأ این دارو ها شامل انواع آنتی بیوتیک ها می شود. و معمولأ کودکان بین 3 تا 10 روز باید آنها را استفاده کنند.

پزشک احتمالأ بعد از تمام شدن دارو، مجددأ از کودکتان آزمایش می گیرد تا اینکه مطمئن شود، کاملأ درمان شده است.

مراقب باشید که کودکتان دارو را تا آخر استفاده کند، حتی اگر احساس کردید که خوب شده و نیازی به دارو ندارد. کامل نکردن دوره درمان، ممکن است سبب مقاوم شدن باکتری ها شود و موجب عفونت مجدد شود.

بیشتر عفونت ها در طول یک هفته، درمان می شوند.در صورتی که علائم کودکتان، بعد از سه روز ، روند بهبودی نداشت، یا اینکه شدیدتر شد، با پزشک تماس بگیرید.

چطور می توانید از بروز عفونت ادراری در کودکتان پیشگیری کنید؟

پوشک کودکتان را به طور مرتب، عوض کنید. این کار موجب می شود که از رشد و تکثیر باکتری ها جلوگیری کنید.

به محض اینکه کودک بزرگ شد، روش های درست دستشوی رفتن را به او آموزش بدهید. مخصوصأ به دختران آموزش دهید که هنگام استفاده از دستمال توالت، از جلو به عقب دستمال را بکشند. این کار کمک می کند که باکتری هایی که در مقعد هستند، منتشر نشوند.

همچنین کودکتان را تشویق کنید که به محض اینکه، احساس نیاز کرد، دستشویی برود و ادرارش را نگه ندارد.

استفاده از صابون های معطر در وان حمام و پر کف کردن آن برای دختران توصیه نمی شود. و همچنین بهتر است که از شورت های نخی استفاده کنند، این کار برای پیشگیری از تعریق و تجمع باکتری ها کمک می کند.

کودکتان را تشویق کنید که مقدار زیادی آب مصرف کند، زیرا موجب خروج باکتری ها از طریق ادرار می شود. و همچنین به پیشگیری از یبوست کمک می کند، یبوست به تجمع باکتری ها در مجاری ادراری کمک می کند و احتمال دچار شدن به عفونت ادراری را بیشتر می کند.

سایت مدآوا از اینکه مطلبِ ” عفونت ادراری در کودکان چه خطراتی دارد؟ ” را برای مطالعه انتخاب کردید از شما تشکر می کند.

منبع : Webmd .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *