شکل جوش های آبله مرغان چگونه هستند؟ | به همراه عکس و توضیحات کامل

آبله مرغان یک بیماری ویروسی واگیر داراست که در همه سنین دیده می شود. البته شیوع آن در کودکان بیشتر است، که خوشبختانه خطرناک نیست و اغلب کودکان بدون درمان بهبود پیدا می کنند. این بیماری 4 تا 7 روز طول می کشد.

در این مقاله تصاویر و شکل جوش های آبله مرغان را می بینید و توضیحاتی راجع به علائم، پیشگیری ودرمان می خوانید.

اصلی ترین علامت بیماری آبله مرغان جوش های آن است، ولی 1 تا 2 روز قبل از ظاهر شدن این جوش ها، شخص دچار علائمی می شود که شامل موارد زیر می شود.

  • تب
  • خستگی
  • بی اشتهایی
  • سردرد

شکل جوشهای آبله مرغان

شکل جوش های آبله مرغان چگونه هستند؟ | به همراه عکس و توضیحات کامل 1
شکل جوش های آبله مرغان

در ابتدا شکل جوش های آبله مرغان به شکل نقاط برجسته صورتی یا قرمز هستند. این جوش ها همراه با خارش هستند. در روزهای اول روی سینه، پشت و صورت دیده می شوند و به تدریج در سراسر بدن پخش می شوند.

شکل جوش های آبله مرغان چگونه هستند؟ | به همراه عکس و توضیحات کامل 2
شکل جوش های آبله مرغان

در مرحله بعد شکل جوش ها به شکل تاول های کوچک در می آیند. این تاول ها آب دارند و باید مراقب باشید که آنها را نخارانید، زیرا ممکن است ترکیده شوند و مایع درونشان باعث آلودگی و سرایت بیماری شود.

شکل جوش های آبله مرغان چگونه هستند؟ | به همراه عکس و توضیحات کامل 3
شکل جوش های آبله مرغان

بعد از چند روز تاول ها خشک و پوسته پوسته می شوند و به اصطلاح دلمه می بندند. معمولا” یک هفته طول می کشد تا همه تاول ها دلمه ببندند. جوش ها بعد از خشک شدن به تدریج از روی پوست ناپدید می شوند.

ممکن است بعضی از بیماری ها با آبله مرغان اشتباه گرفته شوند. در اینجا چند عکس از بیماری های مختلف شبیه به آبله مرغان برایتان آورده ایم.

این شکل از قرمزی پوست مربوط به بیماری سرخک می باشد . ونباید با بیماری آبله مرغان اشتباه گرفته شود.
قرمز شدن ودانه دانه شدن پوست در اثر بیماری سرخک
بیماری کاوازاکی که ممکن است تصور شود آبله مرغان است.
دانه دانه شدن و صورتی شدن پوست در اثر بیماری کاوازاکی
دانه های قرمز در بیماری سرخچه ممکن است با آبله مرغان اشتباه گرفته شود.
قرمز شدن پوست در اثر بیماری سرخچه.
دانه های قرمز تب مخملک ممکن است با شکل جوش های آبله مرغان اشتباه گرفته شوند.
دانه های قرمز به خاطر بیماری تب مخملک.

همانطور که دربالا نشان دادیم، گاهی اوقات ممکن است بیماری آبله مرغان با بیماری های دیگری اشتباه گرفته شود.

همانطور که گفتیم، بیماری آبله مرغان با تب و بی حالی شروع می شود. شکل جوش ها در ابتدا به حالت نقاط برجسته خارش دار است. بعد از چند روز جوش ها تبدیل به تاول های پر از مایع می شوند و نهایتا” خشک و پوسته پوسته می شوند. توجه به این مشخصات در تشخیص بیماری کمک می کند.

باید توجه داشته باشید که در چند روز آخر بیماری ممکن است شکل جوش های آبله مرغان در سه حالت ذکر شده باشند و در حالی که تعدادی آز آنها خشک شده، تعدادی تازه تاول زده یا به شکل نقاط قرمز دیده شوند.

روش های انتقال بیماری آبله مرغان

شکل جوش های آبله مرغان
شکل جوش های آبله مرغان

سرعت انتقال این بیماری بسیار زیاد است و بیشتر افرادی که تا بحال آبله مرغان نگرفته اند، یا واکسن آن را دریافت نکرده اند، ممکن است به آن مبتلا شوند.

عامل بیماری آبله مرغان ویروس واریسلا زوستر است. این ویروس همچنین باعث بیماری زونا نیز می شود. ویروس از طریق ترشحات تنفسی و مایع موجود در جوش ها از فرد بیمار منتقل می شود. فرد بیمار، یک تا دو روز قبل از آشکار شدن جوش ها ناقل بیماری است و تا زمان خشک شدن جوش ها امکان انتقال بیماری وجود دارد.

برای بیشتر افراد یکبار گرفتن آبله مرغان سبب ایجاد ایمنی در کل زندگی می شود، با این حال تعداد بسیار کمی از افراد ممکن است این بیماری را بیشتر از یک بار بگیرند.

دوره نهفتگی این بیماری 1 تا 3 هفته به طول می انجامد، یعنی پس از تماس با فرد بیمار، یک تا سه هفته طول می کشد، که علائم بیماری ظاهرشود و جوش ها آشکار شوند.

پیشگیری ودرمان

بهترین راه برای جلوگیری از آبله مرغان، واکسن آن است. این واکسن بسیار بی خطر است و برای اینکه موثر باشد باید دو دوز آن را دریافت کنید.

بیشتر افرادی که واکسن آبله مرغان را دریافت می کنند، این بیماری را نمی گیرند. اگر فرد واکسینه شده آبله مرغان بگیرد، علائم معمولا” خفیف است. جوش ها فقط در حد نقطه های قرمز هستند و تب یا اصلا” ندارد و یا خفیف است.

روش های کاهش علائم آبله مرغان

برای کاهش علائم آبله مرغان و جلوگیری از عفونت چندین راهکار وجود دارد که در ادامه مقاله ” شکل جوش های آبله مرغان چگونه است؟” به آن می پردازیم.

  • به مقدار کافی آب و مایعات استفاده کنید. ( برای پیشگیری از کم آبی بدن)
  • باا آب خنک حمام کنید و به آرامی خود را خشک کنید. مراقب باشید موقع خشک کردن حوله را روی تاول ها نکشید.
  • تلاش کنید که جوش ها را نخارانید، تا حد ممکن ناخن هایتان را کوتاه کنید، تا از ترکیدن تاول ها به وسیله ناخن ها جلوگیری کنید.
  • روی جوش ها لوسیون کالامین بزنید. این لوسیون موجب کاهش اثرات خارش جوش ها می شود. این کار را با نظر پزشک انجام دهید.
  • به آب حمامتان مقدار کمی جوش شیرین یا پودر جوی دوسر اضافه کنید. این کار باعث می شود خارش جوش ها کمتر شود.
  • با نظر پزشک از یک نوع آنتی هیستامین استفاده کنید.
  • از خانم های باردار، نوزادان ، وافراد با سیستم ایمنی ضعیف دوری کنید، زیرا ممکن است برایشان خطرناک باشد.
  • برای کاهش تب فقط در صورتی که دکتر تجویز کند، از ایبوپروفن استفاده کنید.
  • از لباس های خنک و گشاد استفاده کنید.

برای کاهش تب ناشی از آبله مرغان در کودکان ، از آسپرین و محصولات حاوی آسپرین استفاده نکنید. زیرا امکان آسیب به کبد و مغز کودکان وجود دارد، و خطر مرگ دارد. به جای آن از داروهای فاقد آسپرین، مثل استامینوفن استفاده کنید.

در صورت بروز علائمی مثل تاول های عفونی و چرکی، سرگیجه و سردردغیرعادی، خواب آلودگی غیر طیبعی، درد ناحیه سردل و تاری دید حتما” به پزشک مراجعه کنید.

اگر درباره این بیماری نگرانی داشتید یا سوال خاصی داشتید به متخصص پوست مراجعه کنید. سایت مدآوا لیستی از پزشکان متخصص پوست سراسر کشور را فراهم آورده است، در صورت نیاز می توانید، به آن مراجعه کنید.

آبله مرغان در بارداری

آبله مرغان در بارداری
آبله مرغان در بارداری

بیماری آبله مرغان در زمان بارداری ممکن است موجب مشکلاتی برای مادر و جنین شود. این مشکلات نسبت به شرایط و زمان بارداری متفاوت هستند. گاهی اوقات بیماری از طریق مادر به جنین منتقل می شود که باعث عوارض جدی به نوزاد می شود.

اگر باردار هستید و تا کنون آبله مرغان نگرفته اید، یا واکسن آن را دریافت نکرده اید، و نزدیک کسی که آبله مرغان دارد، قرار گرفته اید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

دراین موارد معمولا” پزشک از درمان خاصی به نام ایمونوگلوبین وارسیلا زوستر استفاده می کند، که باعث می شود خطر ابتلای مادر به آبله مرغان کمتر شود. هرچه زودتر این تزریق انجام شود، تاثیر ببیشتری دارد، و نباید این فاصله زمانی بیشتر از 10 روز باشد.

زونا و آبله مرغان

زونا وآبله مرغان
زونا و آبله مرغان

هنگامی که آبله مرغان می گیرید، ویروس در بدنتان باقی می ماند و می تواند هنگامی که سیستم ایمنی بدنتان ضعبف است دوباره حمله کند و باعث بیماری زونا شود.

زونا یک بیماری موضعی دردناک است که شامل تاول های سوزش دار و دردناک است. این تاول ها بیشتر در پوست سینه و پشت بروز می کنند و همانند آبله مرغان مسری و واگیر دار است.

از کسی که آبله مرغان گرفته است نمی توان زونا گرفت، ولی ممکن است اگر تا کنون آبله مرغان نگرفته اید، از کسی که زونا دارد، آبله مرغان بگیرید.

امیدواریم مطلب ما برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشیم به سوال شما در مورد شکل جوش های آبله مرغان به خوبی پاسخ دهیم.

منابع : www.nhs.uk cdc. gov

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *