ریفلاکس در اغلب نوزادان فرایندی طبیعی است.

ریفلاکس نوزاد تا چند ماهگی خوب می شود؟

ریفلاکس درنوزدان یک فرایند طبیعی است، که در آن بخشی از محتویات معده به سمت مری( لوله اتصال دهنده دهان به معده ) برمی گردند، وچون اسید معده نیزدر این محتویات وجود دارد، باعث سوزش سینه وگلوی کودک می شود. دراین مقاله درمورد خوب شدن آن در ماه های مختلف صحبت می کنیم.

این فرایند در اغلب نوزادان بین 2 تا 4 هفتگی شروع می شود، ومعمولا”در 4 یا 5 ماهگی به اوج خود می رسد. وبعد از آن در بیشتر موارد سیر نزولی دارد. اکثر نوزادان در یک سالگی خوب می شوند، ولی ممکن است در بعضی ازکودکان تا 2 سالگی ادامه داشته باشد. ویا اینکه درتعداد بسیار کمی از کودکان این فرایند طبیعی نیست ونیاز به دارو ومراقبت های پزشکی دارد. ودر ادامه مطلب علائم ونشانه های آن را بیان می کنیم.

ریفلاکس معمولا” روزی چند بار در نوزادان رخ می دهد، ودربیشتر موارد در فاصله کمی از شیر خوردن نوزادان رخ می دهد، ولی گاهی تا یکی دو ساعت بعد از شیر خوردن نیز اتفاق می افتد.

بیشتر اوقات شیری که به گلوی نوزاد برمی گردد، از دهان نوزاد سرازیر می شود وسبب نگرانی والدین می شود، ولی در ادامه مطلب شرح می دهیم که در چه شرایطی ریفلاکس نوزادان بیماری محسوب می شود، ودر حالت معمولی چطور می توانیم به نوزادمان کمک کنیم که زودتر خوب شود.

علائم اولیه ریفلاکس در نوزادن چیست؟

بی قراری وگریه از علائم ریفلاکس است.

علائم اولیه ریفلاکس شامل موارد زیر می شود:

  • استفراغ
  • سکسکه مزمن
  • سرفه
  • بی قراری ونا آرامی
  • بی میلی به شیر

علی رغم اینکه استفراغ از شابع ترین علائم ریفلاکس به شمار می آید، ولی آمارها نشان می دهند که فقط در 50 تا 70 درصد از کودکان مبتلا به ریفلاکس، اتفاق می افتد.

اگر فرزندتان به طور طبیعی وزن می گیرد واز لحاظ شیر خوردن مشکل ندارد واغلب شاد وخوشحال است، نباید نگران ریفلاکس باشید، زیرا تحقیقات نشان می دهد که معمولا” رفلاکس در اواخر اولین سال تولد خیلی بهتر می شود، واز شدت آن بسیار کم می شود.

چه زمانی ریفلاکس در نوزادان امری طبیعی نیست وبیماری محسوب می شود؟

در بیماری ریفلاکس معده اغلب نوزادان بیشتر شیر خورده شده را بالا می آورند.

ولی گاهی اوقات ریفلاکس یک امر طبیعی نیست ودر موارد شدیدتر یک بیماری محسوب می شود. در اصلاح پزشکی بیماری ریفلاکس معده یا گاستروازوفاژیال ( GERD ) نامیده می شود. در ادامه شرح می دهیم که علائم این بیماری چیست وبرای خوب شدن نوزادمان چه کارهایی می توانیم انجام دهیم.

آمار ها نشان می دهد که از هر 300 نوزاد، یک نوزاد ممکن است به بیماریGERD دچار شود، که با مراجعه به پزشک در اغلب موارد قا بل درمان است .این بیماری در واقع شکل جدی وحاد ریفلاکس معمولی است، که در حالت خفیف اغلب با یزگ شدن نوزاد خوب می شود، ولی در حالت شدید نیاز به دارو ومراجعه به پزشک دارد. در اینجا برخی از علائم این بیماری را آورده ایم.

  • استفراغ خیلی زیاد
  • وجود خون در مدفوع
  • بد اخلاقی وبی قراری غیر طبیعی
  • کمبود وزن وبی اشتهایی زیاد
  • مشکلات تنفسی وسرفه شدید
  • عفونت گوش

هر کدام از نشانه های بالا می تواند از علائم بیماری های دیگری به غیر از ریفلاکس باشد. درنهایت اگر احساس کردید که ممکن است فرزندتان این بیماری را داشته باشد، به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

شماره تلفن وآدرس پزشکان متخصص وفوق تخصص اطفال کشور به تقکیک شهرهای مختلف در سایت مداوا قرار دارد، ودر صورت نیاز می توانید به آن مراجعه کنید.

گاهی اوقات گریه های کودک به خاطر کولیک است .

در کولیک سر وصورت نوزاد سرخ می شود، وکودک خودش را جمع می کند وپاهایش را به سمت شکم می کشد، ولی در ریفلاکس معمولا” حالت کمانی به خود می گیرد به صورتی که سرش عقب وشکمش بالا باشد.

درادامه مهمترین راهکارهای پیشگیری از رفلاکس را شرح می دهیم، که با عمل به آنها می توانید به فرزندتان کمک کنید زودتر خوب شود.

برای خوب شدن نوزاد دارای ریفلاکس چه کارهایی باید انجام دهیم؟

  • حجم شیر کودک را کم کنید ودر عوض تعداد دفعات شیر دهی را بشتر کنید، مثلا” اگر هرروز، 5 بار وهر بار 100 میلی، به کودکتان شیر می دادید، از این به بعد 10 با روهر بار 50 میلی به او شیر بدهید.
  • در بین شیر دهی ودر پایان آن، چندین بارآروغ کودک را بگیرید، وپس از شیر خوردن، شیر خوار را به آهستگی جابجا کنید، وزیاد تکان ندهید. سعی کنید در هنگام شیر خوردن به شکم او فشار نیاید.
  • اگر فرزنتان از شیر خشک استفاده می کند، با نظر پزشک از شیر خشک حاوی پروتئین هیدرولیز شده استفاده کنید.
  • پس از شیردهی 20 تا 30 دقیقه کودک را به حالت صاف نگه دارید، بهتر است او را در حمل کننده آویزی ( آغوشی ) جابجا کنید.
  • اگر برای شیر دادن از شیشه استفاده می کنید، آن را در زاویه ای نگه دارید که نوک شیشه پر از شیر باشد، این کار به کودکتان کمک می کند که هوای کمتری ببلعد.
  • تحقیقات نشان می دهد که دود سیگار ریفلاکس را تشدید می کند، تا جای ممکن کودکتان را درمعرض دود سیگار قرار ندهید.
  • در صورتی که فرزنتان از شیر خودتان تغذیه می کند، با نظر پزشک ازمواد خوراکی حاوی کافئین و پروتئین های گاوی کمتر استقاده کنید.
  • از لباس ها وشلوار های نرم وگشاد برای کودکتان استفاده کنید ودقت کنید که لباس کودک به معده وشکمش فشار نیا ورد.

چرا نوزادان دچار ریفلاکس می شوند؟

در هنگام ریفلاکس بخشی از محتویات معده نوزاد به سمت دهان برگشت می کند.

بر اساس تحققیقات بیشتر از 50% نوزادان سالم، ریفلاکس را تجربه می کنند، زیرا در آغاز تولد ماهیچه های انتهای مری( لوله اتصال دهنده دهان به معده )، اغلب رشد کافی نکرده اند، یکی از وظایف این عضلات این است که بعد ورود غذا به معده بسته شوند، ومانع از ورود محتویات معده به مری شود، در ماه های ابتدایی، ممکن است، عضلات مری هماهنگی کافی نداشته باشند وغذای نیمه هضم شده به همراه اسید معده وارد مری ودهان شود، وموجب ریفلاکس معمولی در نوزادان شود.

همچنین به خاطر اینکه بیشتر غذای نوزادان به شکل مایع است وآنها دراکثر مواقع در حالت دراز کشیده هستند، غذا راحت تر از معده به سمت بالا می آید، و وارد مری ودهان می شود. وموجب ناراحتی وبی قراری نوزاد می شود.

ولی با بزرگ شدن کودک به تدریج ماهیچه های انتهای مری قوی تر می شوند و هماهنگی بیشتری برای ورود وخروج غذا از معده پیدا می کنند،همگام با آن بعد از شش ماهگی به آرامی غذای جامد در برنامه غذایی کودک گنجانده می شود، وکودک توانایی نشستن پیدا می کند. همه این موارد کمک می کنند که در آخرین ماه های یک سالگی ریفلاکس نوزاد بهتر شود.

چه عواملی سبب افزایش ریفلاکس در نوزادان می شوند؟

ریفلاکس در بیشتر نوزادان سالم در ماه های اول تولد، امری طبیعی است. ولی تحقیقات نشان می دهد، بعضی عوامل، موجب تشدید آن می شود، که با توجه به آنها مخصوصا” در ماه های اول فرزندتان زودتر خوب می شود. اگر علاقه مند به آگاهی از آنها هستید ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

  • خوردن زیاد شیر یا غذا: گاهی اوقات نوزادن حجم زیادی شیر در یک وعده غذایی می خورند، که باعث فشار وارد شدن به معده ونهایتا” ریقلاکس می شود.
  • بلعیدن زیاد هوا هنگام شیر خوردن: این اتفاق زمانی می افتد که نوزاد هنگام شیر خوردن بهانه گیری کند، ومدام شیشه شیر یا سینه مادر را از دهانش درآورد.
  • سریع خوردن شیر یا غذا
  • تکان دادن زیاد بعد از غذا یا شیر
  • شروع غذای جامد ویا یک غذای جدید
  • سرما خوردگی

منابع :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *