دندان درد در کودکان

دندان درد در کودکان از صفر تا 100

دندان درد در کودکان معمولا استرس زیادی به والدین می دهد. کودکان نسبت به درد حساس تر هستند و از طرفی نمی توانند محل دقیق را بخوبی بیان کنند. این دو سبب می شود که والدین در واکنش به درد دندان فرزندشان احساس اضطراب و نگرانی کنند. در این زمان بهترین تصمیم مراجعه به کلینیک دندانپزشکی است اما اگر به دلایلی این دسترسی برایتان ممکن نباشید چکار باید کرد؟ . نگران نباشید در این نوشته می خواهیم در این مورد به زبان ساده با شما صبحت کنیم و راهکارهای بدهیم.

تحمل دندان برای بسیاری از کودکان سخت است و نتیجه فقط گریه و گریه ! . در این مورد والدین حتی مطمعن نیستند که آیا مشکل از دندان است و یا مشکلی دیگر . اولین قدم در کمک به دندان درد شدید کودکان این است که مطمعن شویم آیا دندان درد است؟

مطعمن شوید که علت گریه فرزندتان دندان درد است .

اگر فرزندتان بزرگ است کار شما کمی ساده تر است از او بپرسید دقیقا محل درد را برای شما مشخص کند. در مورد کودکان کوچکتر خودتان در دهان کودک به دنبال یکی از موارد زیر بگردید ؟

  • ورم
  • قرمزی لثه و یا گونه
  • تغییر رنگ در دندانها
  • پوسیدگی دندانها
  • شکستگی دندانها

اولین قدم برای درمان دندان درد کودکان شناسایی محل دقیق درد است. شایع ترین علت دندان درد کودکان می تواند ، ساییدگی یا خرابی دندان ، لب پر شدگی یا شکستگی دندانها باشد با این حال علل زیر سبب درد شدید کودک شود :

  • رویش دندان ها : نوزادان معمولا از 6 ماهگی سروع به دندان در آوردن می کنند. آبریزش از دهان یکی از نشانه های دندان درآوردن است. در مجموع 20 دندان شیری کودکان تا سه سالگی شروع به رویش می کند.
  • بیماریهای لثه : در این حالت لثه حساسیت زیادی دارد و با مسواک زدن ممکن است لثه خونریزی کند.
  • گیر کردن غذا در لای دندانها: به دندانهای کودک نگاه کنید گاهی علت درد شدید دندان در کودکان می تواند گیر کردان غذا و فشار به دندانهای کودک باشد که در این صورت می تواند از طریق نخ دندان تا حدودی این مشکل را حل کنید.
  • آبسه : عفونت ریشه دندان ( محل اتصال دندان با لثه ) را آبسه می گویند. آبسه بوسیله نوع خاصی از باکتری که سبب پوسیدگی دندان و نفوذ به رشیه دندان است اتفاق می افتد. آبسه کیسه حاوی مایع چرکی است و به خودب خود درمان نمی شود و حتما می بایست توسط دندانپزشک درمان شود.

هر زمان احساس کردید که کودک نسبت به مسواک زدن مقاومت نشان می دهد و احساس خوبی به ان ندارد. حتما به یک دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است این درد و حساسیت کودک به مسواک زدن به دلیل یک مشکل در لثه یا دندان کودک باشد.

[نوشته پیشنهادی : اناتومی دندان به زبان ساده ]

درمانهای خانگی برای دندان درد کودکان

درمان دندان دردهای کودکان در خانه

درمانهای خانگی برای درد دندان کودکان که در اینجا معرفی شده اند قرار نیست که بعنوان یک راهکار جایگزین در مراجعه به دندانپرشکی قرار بگیرند. اگر شما در مسافرت هستید و یا درد کودک در ساعاتی است که امکان حضور به دندانپزشک نیست می توانید از این راهها برای تسکین درد استفاده کنید.

  • شستن و آبکشی دهان با آب نمک گرم : نمک را در آب گرم حل کنید و از فرزندتان بخواهید که چند بار دهانش با آبنمک بشورد. نمک باکتری ها را می کشد و آب گرم کمک می کند تا درد دندان و ورم لثه کمتر شود. اینکار می تواند در طول روز چندین بار تکرار شود.
  • استفاده از روغن میخک : با استفاده از پارچه و یا پنبه روغن میخک را بر روی دندان کودک بمالید. در اینکار زیاده روی نکنید.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید: یخ را در درون یک پاکت نایلون بریزد و بر روی لپ کودک قرار بدهید. این کار می تواند التهاب و درد کودک را کاهش دهد.
  • ایبوپروفن یا استامینوفن به کودک بدهید: مطابق دستور پرشک و براساس دوزی که تعیین می کند می توانید به کودک ایبوپروفن یا استامینوفن بدهید.
  • از چای کیسه ای استفاده کنید: می توانید چای کیسه را پس از قرار دادن در آب گرم ، در فریزر قرار بدهید تا سرد شود و سپس بر روی دندان کودک قرار بدهید از او بخواهید با دندانهایش چند دقیقه چای کیسه ای را نگه دارد.

چه کارهایی را انجام ندهیم !

تاخیر در مراجعه به دندانپزشک به هر شکلی ممکن است متجر به تبعات سنگینی برای کودک شود. در زیر لیست برخی از کارهایی که شدت دندان درد را در کودکان بیشتر می کند را برای شما اورده ایم. مراقبت در انجام ندادن این کارهای می تواند مانع از وخیم تر شدن درد دندان شود.

  • فشار دادن و هل دادن دندان با زبان ، انگشت و یا هر ابزار دیگری می تواند درد را به مرور شدیدتر کند.
  • جویدن غذاهای سخت می تواند درد را بیشتر کند. بهتر است به کودکان غذاهای نرم همانند سوپ بدهید.
  • خوردن غذاهای خیلی سرد و یا خیلی گرم می توانند سبب تحریک و افزایش حساسیت دندانهای کودکتان شود. بهتر است تا مراجعه به دندانپزشک به فرزندتان بستنی ، یخ ، چایی یا سوپ داغ ندهید.
  • خوردن غذاهای شیرین همانند شیرینی ها ، شکلات می تواند سبب بدتر شدن دندانها شود.

چکیده :

دندان درد در کودکان می تواند به علل مختلفی از جمله ساییدگی دندانها ، شکستگی و یا عفونت و حمله باکتری ها به دندانها باشد.

درمانهیا خانگی معرفی شده در بالا هر کدام می تواند به کاهش درد کمک کنند اما بخاطر داشته باشد جدی نگرفتن و یا اکتا صرف به این راهکارها می تواند سبب شدیدتر شدن مشکلات دهانی کودک شود. بنابراین توصیه می شود حتما در این موارد به پزشکان خود مراجعه کنید.

شما می توانید سوالات خود را در رابطه درد شدید دندان فرزندتان در پایین در قسمت نظرات از ما بپرسید به شما اطمینان می دهم در اولین فرصت پاسخ شما را بدهیم.

منابع :

colgate

kidcaredental

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *