جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان با 5 روش ساده

در این نوشته روش های ساده برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان را برای شما آورده ایم. اگر از پوسیدگی دندان جلوگیری نشود، ممکن است منجر به مشکلاتی از جمله درد، عفونت، مشکل در خوردن و صحبت کردن، یادگیری، هزینه های بالا برای ترمیم و … شود. بنابراین مراقبت از دندان های کودک و جلوگیری از پوسیدگی آن ها بسیار مهم است.

پوسیدگی دندان در کودکان

پوسیدگی دندان از بین رفتن مینای دندان است و معمولا توسط باکتری های موجود در دهان ایجاد می شود. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از رژیم غذایی نامناسب منجر به باقی ماندن ذرات غذا مابین دندان ها می شود. باکتری های داخل دهان به غذاها حمله کرده و با تجزیه آن ها، اسیدهایی از خود ترشح می کنند که سبب تخریب مینای دندان کودک می شود.

روش های ساده برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

با رعایت نکات گفته شده در زیر می توان از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری کرد:

1- مسواک زدن منظم

یکی از موثرترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان ها مسواک زدن منظم آن ها است. بنابراین دو بار در روز با یک مسواک نرم و مناسب دندان های کودک خود را مسواک بزنید و به او کمک کنید تا مهارت مسواک زدن را به خوبی یاد بگیرد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

[ نوشته پیشنهادی: چگونه کودکان را به مسواک زدن علاقه مند کنیم؟ ]

2- انجام معاینات دندانپزشکی

به طور مرتب هر شش ماه یکبار برای معاینه دندان های کودک خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

لیست کلینیک های دندانپزشکی سراسر کشور

3- استفاده از رژیم غذایی مناسب

از یک رژیم غذایی مناسب برای کودک خود استفاده کنید. سعی کنید در حد امکان مصرف نوشابه، پاستیل، آب میوه های صنعتی، مربا، شکر، لواشک، چیپس، کلوچه و … را برای فرزند خود محدود کنید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

از آن جایی که مصرف مواد قندی تاثیر زیادی در رشد مغزی کودکان دارد، بنابراین باید برای مصرف آن ها در رژیم غذایی کودک برنامه ریزی کرد و از مواد قندی مانند کیک های صبحانه، بستنی، شکلات های نرم و … که هم چسبندگی کمتری دارند و هم ارزش غذایی دارند، استفاده کرد.

4- استفاده از نخ دندان

برخی از والدین تصور می کنند که نخ دندان برای کودکان لازم نیست در صورتی که دندان های عقب کاملا با هم در تماس هستند و با مسواک زدن نمی توان ناحیه بین دندان ها را تمیز کرد. سعی کنید روزانه برای خارج کردن پلاک و ذرات غذا از نخ دندان استفاده کنید.

5- فلوراید

درصورتی که در منطقه ای زندگی میکنید که در آب آشامیدنی فلوراید وجود ندارد، از خمیردندان حاوی فلوراید که دندانپزشک پیشنهاد کرده است، برای مسواک زدن دندان های کودکتان استفاده کنید. دقت کنید که مصرف بیش از حد فلوراید می تواند منجر به ایجاد لکه های راه راه یا سفید بر روی دندان های فرزندتان شود. بنابراین از خمیردندانی استفاده کنید که دندانپزشک پیشنهاد کرده است تا کودک شما از عوارض احتمالی مصرف بیش از حد فلوراید در امان باشد.

علائم پوسیدگی دندان در کودکان

نشانه های پوسیدگی دندان از کودکی به کودک دیگر متفاوت است یا ممکن است اصلا علائمی نداشته باشد و تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه نکنید متوجه پوسیدگی دندان فرزندتان نشوید. ولی به صورت کلی اگر دندان کودک شما دچار پوسیدگی شده باشد، ممکن است علائمی از جمله بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان، احساس درد در ناحیه اطراف دندان، حساسیت به برخی غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم و … را داشته باشد.

[ نوشته پیشنهادی: مراقبت از دندان شیری نوزادان در دو سال اول ]

کدام کودکان در معرض پوسیدگی دندان هستند؟

دندان های همه کودکان از زمانی که شروع به رویش می‌کنند، در معرض خطر پوسیدگی هستند. اما موارد گفته شده در زیر احتمال پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهد:

  • مصرف خوراکی های سرشار از قند و نشاسته
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از آب دارای فلوراید محدود یا بدون فلوراید
  • شیر خوردن شبانه کودک
  • مصرف برخی داروها

در این نوشته روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان را برای شما آورده ایم. با رعایت نکات گفته شده در بالا و انجام معاینات دندانپزشکی از دندان های کودک خود محافظت کنید. در صورتی که تمایل به مطالعه مقالات دندانپزشکی دارید، مقالات وب سایت مدآوا را به شما پیشنهاد می کنم.

برخی از منابع:

Children’s Oral Health

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *