تب واکسن یک سالگی چند روز طول می کشد؟

تب واکسن یک سالگی چند روز طول می کشد؟

” پسرم هفته قبل واکسن یک سالگیش رو زده، امروزتب کرده، خیلی نگرانم، تب واکسن یک سالگی چند روز طول می کشه؟ چیکار باید بکنم؟ ”

اینها بخشی از نگرانی های والدین در خصوص واکسن یک سالگی است. ما دراین مطلب به همه سوالات شما در مورد تب واکسن یک سالگی پاسخ می دهیم.وبه شما می گوییم این تب چند روز طول می کشد واز چه روزی شروع می شود. همچنین درمورد اینکه این تب در چه شرایطی خطرناک است، صحبت می کنیم. در ابتدا به طور مختصر در مورد واکسن یک سالگی صحبت می کنیم.

نام دیگر واکسن یک سالگی ، MMR است و از ترکیب سه واکسن سرخک، سرخچه و اوریون ساخته می شود.موجب پیشگیری از این بیماری ها می شود. این واکسن در دو دوز تزریق می شود. نوبت اول آن در 12 تا 15 ماهگی است و نوبت دوم معمولا” در 18 ماهگی تزریق می شود. واکسن یک سالگی به صورت زیرجلدی ( زیرپوستی ) تزریق می شود ومحل تزریق آن معمولا” قسمت خارجی بازو است.

در شروع به موضوع ” تب واکسن یک سالگی چند روز طول می کشد” می پردازیم . و شرح می دهیم که در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تب واکسن یک سالگی چند روز طول می کشد؟

تب واکسن یک سالگی چند روز طول می کشد؟ حدود 1 تا 3 روز . البته این زمان در کودکان مختلف، یکسان نیست و در بعضی از از کودکان بیشتر طول می کشد، زیرا سیستم ایمنی کودکان متفاوت است.

تعداد کمی از کودکان یک تا دو هفته بعد از تزریق واکسن تب می کنند. براساس تحقیقات حدود 20 تا 30% از کودکان بعد از واکسن یک سالگی تب را تجربه می کنند. وممکن است بعضی از کودکان اصلا” تب نکنند.

بیشتر این تب ها، خفیف است. البته گاهی اوقات، 5 تا 15% از کودکان تب بالای 39/4 درجه سانتی گراد را تجربه می کنند. که در این صورت باید حتما” به پزشک مراجعه کنید.

سایت مدآوا لیستی از پزشکان متخصص کودک سراسر کشور را تهیه کرده که می توانید به آن مراجعه کنید.

تب واکسن یک سالگی در چه صورتی خطرناک است؟

تب واکسن یک سالگی چند روز طول می کشد.

در ادامه سوال ” تب واکسن یک سالگی چند روز طول می کشد”، به تب بالا و تشنج واکسن یک سالگی می پردازیم .

بکی از عوارض واکسن یک سالگی تب بالا به همراه تشنج است که در موارد بسیار کمی رخ می دهد. وبسیار نادر است . این عارضه ممکن است، 8 تا 14 روز پس از تزریق واکسن رخ دهد.درصوتی که کودکتان دچار تب و تشنج شد، فورا” با پزشک تماس بگیرید، یا اینکه به نزدیکترین مرکز پزشکی مراجعه کنید.

میزان شیوع تب و تشنج در اثر بیماری سرخک بسیار بیشتر میزان شیوع آن به دنبال واکسیناسیون است. به همین خاطر نباید به خاطر ترس از تب و تشنج واکسیناسیون را نادیده بگیرید.

اقدامات لازم برای کم کردن تب و درد

  • مرطوب کردن محل تزریق با آب خنک وباد زدن آن
  • خنک کردن محل تزریق با کمپرس سرد ( از گذاشتن یخ در 24 ساعت اول خودداری کنید)
  • گرم کردن محل تزریق با حوله گرم در 24 ساعت دوم
  • مصرف بیشتر مایعات وشیر
  • استفاده از شربت استامینوفن در صورت نیاز طبق تجویز پزشک

عوارض رایج واکسن یک سالگی

  • تب
  • بی اشتهایی
  • التهاب چشم ها
  • آبریزش بینی
  • علائم سرماخوردگی
  • تورم غدد بناگوشی و زیرگردن
  • راش های پوستی ( جوش یا ضایعات پوستی که معمولا” با سرخی یا خارش همراه اند)

این عوارض در درصد کمی از کودکان رخ می دهند و معمولا” یک تا دو هفته پس از تزریق اتفاق می افتند. ما در اینجا اثرات جانبی واکسن رایج واکسن یک سالگی را آورده ایم. برای آگاهی از عوارض نادر واکسن یک سالگی به مقاله ” واکسن یک سالگی سخته؟ ” مراجعه کنید.

سوالات رایج واکسن یک سالگی

تب واکسن یک سالگی چند روز طول می کشد؟

در بخش های قبل در مورد ” تب واکسن یک سالگی چند روز طول می کشد” صحبت کردیم، احتمالا” سوالات دیگری در مورد واکسن یک سالگی دارید. دراینجا ما به سوالات رایج شما پاسخ می دهیم.

واکسن یک سالگی برای کدام کودکان خطرناک است؟

  • کودکان مبتلا به بیماری های نقص سیستم ایمنی
  • دریافت کنندگان پیوند
  • کودکانی که پردنیزون با دوز بالا دریافت می کنند باید یک ماه پس از تمام شدن دوره درمان، واکسن MMR ( واکسن یک سالگی ) را تزریق کنند.
  • کودکانی که نسبت به دوز قبلی واکسن یک سالگی حساسیت شدید داشتند.
  • کودکان تحت درمان شیمی درمانی

در زمان تب وسرماخوردگی خفیف می توان واکسن یک سالگی را دریافت کرد؟

در زمان سرماخوردگی و بیماری های خفیف مثل عفونت های خفیف دستگاه تنفسی، اسهال خفیف، با نظر پزشک، می توان واکسن یک سالگی را تزریق کرد و نباید آن را به تاخیر انداخت.

در چه شرایطی واکسن یک سالگی دوباره تکرار می شود؟

در اغلب موارد نیازی به تکرار واکسن یک سالگی نیست ولی به طور استثنا کودکانی که تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفته اند، نیاز به تکرار واکسن یک سالگی دارند.

کودکان HIV مثبت می توانند واکسن یک سالگی را تزریق کنند؟

کودکان HIV مثبت درصورتی که بیماری درمرحله خفیف باشد و نقص سیستم ایمنی ناچیز باشد با نظر پزشک می توانند واکسن را دریافت کنند. ولی در شرایطی که بیماری شدید باشد تزریق واکسن MMR ممنوع است.

کودکانی که به تخم مرغ حساسیت دارند، می توانند واکسن MMR را دریافت کنند؟

با توجه به اینکه در فرایند تولید واکسن یک سالگی از تخم مرغ استفاده نمی شود، کودکانی که به تخم مرغ حساسیت دارند می توانند با مشورت پزشک این واکسن را دریافت کنند.

نوبت دوم واکسن یک سالگی در چه زمانی دریافت می شود؟

اولین نوبت واکسن یک سالگی در 12 ماهگی تزریق می شود و نوبت دوم در 18 ماهگی . درصورتی که نویت اول واکسن پس از 18 ماهگی تزریق شود، نوبت دوم با فاصله یک ماه بعد از آن دریافت می شود.

منابع : سایت NSH

براساس برنامه راهنمای ایمن سازی مصوب کمیته کشوری ایمنی سازی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *