انواع ایمپلنت دندان و فواید و معایب هر کدام

شما با خواندن این مقاله تا حدودی با انواع ایمپلنت دندان و فواید هر کدام آشنا خواهید شد. در نهایت شما با مشورت دندانپزشک خود بهترین نوع ایمپلنت را متناسب با وضعیت خود انتخاب می کنید. انواع بسیار زیادی ایمپلنت از نظر شکل ، اندازه و جنس و برند وجود دارد. اما از نظر نوع و محل کاشت ایمپلنت ما دو نوع ایمپلنت داریم که هر کدام ساختار متفاوتی دارند.

در نوشته ایمپلنت دندان چیست ؟ گفتیم که یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزینی دندان از دست رفته ایمپلنت دندانی است. ایمپلنت دندانی بسیار مشابه دندانهای طبیعی است و دوام بسیاری بالایی دارد. به مرور عملا جزوی از بدن می شود. دو نوع ایمپلنت براساس اینکه به استخوان فک چسبیده می شوند یا به درون استخوان جوش می خورند تقسیم بندی می شوند.

انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دو دسته اند. ایمپلنت اندواستیل پرکاربردتر و معمول تر است. در این نوع از ایمپلنت ، پایه ای میخ مانند در درون استخوان فک قرار داده می شود. و تاج ( قسمتی که شبیه دندان است ) بر روی آن قرار می گیرد. در برخی از افراد به دلایلی ارتفاع استخوان فک کوتاه است و عملا امکان قرار دادن این پایه میخ مانند در درون استخوان نیست. در این حالت نوع دیگری از ایمپلنت به نام ساب پریواستیل می تواند بکار آید.

1-ساب پریواستیل

این ایمپلنت برای افرادی که به نوعی نمی توانند از ایمپلنت اندواستیل ( درون استخوانی ) استفاده کنند می تواند مفید باشد. این افراد غالبا استخوان فک شان تحلیل رفته است و یا ارتفاع آن کوتاه می باشد.

ایمپلنت پریواستایل ( به انگلیسی subperiosteal ) بین لثه و استخوان کار گذاشته می شود. برای اینکار دندانپزشک در ابتدا لثه را باز می کند تا استخوان فک را ببنید. سپس بر اساس فرم و شکل فک از آن قالب می گیرد. قالب گیری بعدا در محیط لابراتور تکمیل می شود و براساس آن بخشی از پروتز ( ایمپلنت ) ساخته می شود.

بیمار یکبار دیگر بیمار به دندانپزشک مراجعه می کند و این بار پزشک ایملنت را از طریق جراحی لثه ، زیر لثه کار می گذارد. پس از بهبودی لثه ، تاج ها ( قسمت های شبیه دندان) توسط دندانپزشک به قالب زیر لثه متصل می شود.

نوع دوم ایمپلنت روی استخوانی
ایمپلنت براساس فرم استخوان زیر لثه کار گذاشته می شود.
انواع ایمپلنت دندان و فواید و معایب هر کدام 1
پس از قالب گیری ، تاج ها ( بخش شبیه دندان های ایمپلنت ها ) بر روی آن قرار می گیرند.

محاسن :

  • بهبودی سریع تر : به دلیل اینکه این نوع ایمپلنت به استخوان وارد نمی شود دوره بهبودی سریع تر دارد.
  • عدم محدودیت نسبت به ارتفاع پایین استخوان

معایب :

  • نرخ شکست بالا
  • عدم محبوبیت

ما قبلا در نوشته ایمپلنت ساب پریواستیل چیست ؟ توضیحات بیشتری درباره این نوع از ایمپلنت دندانی داده ایم در صورت تمایل با کلیک بر روی لینک به آن دسترسی پیدا کنید.

2-ایمپلنت اندواستایل

این ایمپلنت معمولا گزینه دندانپزشکان برای ایمپلنت دندان است. در این نوع از ایمپلنت دندان ، یک پایه پیچ مانند به درون استخوان فک کار گذاشته می شود و نقش نگهدارنده را بر عهده دارد. شرط انتخاب این نوع ایمپلنت داشتن استخوان فک خوب و سالم برای جوش خوردن پیچ ایمپلنت است.

معرفی ایمپلنت های مختلف دندانی

همانطور که در تصویر فوق می بینید:

  • در مرحله یک : دندانپزشک فک را سوراخ می کند تا پایه ایمپلنت را در درون آن قرار بدهد.
  • در مرحله دوم : لثه پیوند داده می شود و بیمار تا جوش خوردن پایه ایملنت به استخوان باید صبر کند.
  • در مرحله سوم : اتصال دهنده به پایه ایمپلنت وصل می شود.
  • در مرحله چهارم : تاج ( بخش شبیه دندان ) بر روی اتصال دهنده متصل می شود.

توجه : انتخاب نوع ایمپلنت توسط پزشک دندانپزشک متخصص متناسب با وضعیت و نتیجه تست های تکمیلی شما انجام می گردد. سایت مدآوا لیستی از کلینیک های دندانپزشکی معتبر کشور را برای شما مخاطب عزیز گرده آورده است که می توانند در انتخاب نوع ایمپلنت دندانی به شما کمک کنند. برای مشاهده این لیست می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

ایمپلنت اندواستایل خود انواع مختلف دارد. نحوه کار گزاری آن توسط دندانپزشک می تواند یک مرحله و یا دو مرحله ای باشد. بنابراین ممکن است پزشک دندانپزشک برای شما روند متفاوتی از روند گفته شده در تصویر را در نظر بگیرد.

محاسن:

  • درصد شکست پایین : این نوع ایمپلنت دندانی دوام بالایی دارد و درصد شکست آن پایین است.

معایب

  • روند طولانی : از انجائیکه نیاز به جوش خوردن ایمپلنت با استخوان است احتمالا روند طولانی تر دارد.
  • نیازمند استخوان سالم و خوب : کسانیکه تراکم استخوانی پایین در فک خود دارند و یا ارتفاع استخوان فک آنها پایین است، قبل از انجام این عمل می بایست عمل پیوند استخوان را انجام بدهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *