آیا بیماری زونا برای کودکان واگیردار است؟

زونا یک بیماری ویروسی است که در کودکان به ندرت دیده می شود. ویروس این بیماری واگیر دار است، ولی موجب بیماری زونا نمی شود، بلکه در کسانی که تابحال آبله مرغان نگرفته اند، یا واکسن آن را دریافت نکرده اند، موجب بیماری آبله مرغان می شود.

آیا بیماری زونا برای کودکان واگیردار است؟

آیا زونا برای کودکان واگیردار است؟
بیماری زونا در کودکان

بر اساس تحقیقات، بیماری زونا برای کودکان و دیگر افراد واگیر دار نیست. زیرا در صورتی به این بیماری مبتلا می شوید که قبلا” بیماری آبله مرغان گرفته باشید، یا واکسن آن را دریافت کرده باشید. ولی ویروس آن از طریق تماس با ترشحات روی تاول ها منتقل می شود، و موجب بیماری آبله مرغان می شود.

زونا یک بیماری ویروسی است و در کودکان به ندرت دیده می شود. این بیماری از دیگر افراد به کودکان سرایت نمی کند. اگر قرار باشد کودکی زونا بگیرد، باید ویروس آن از قبل از طریق بیماری آبله مرغان در بدنش بوده باشد.به این صورت که بعد از بیماری آبله مرغان ویروس آن در بدن به حالت غیر فعال باقی می ماند، و در زمان هایی که سیستم ایمنی بدن ضعیف است، فعال می شود و موجب بیماری زونا می شود.

اگرچه خود بیماری زونا برای کودکان و دیگر افراد واگیر دار نیست ، ولی ویروس آن واگیردار است ، و می تواند سبب ابتلا به آبله مرغان شود. به طور مثال اگر یکی از افراد خانواده به بیماری زونا مبتلا باشد و کودکان یا دیگر افراد خانواده ، در تماس با تاول های او و ترشحات روی آن قرار بگیرند، به احتمال خیلی زیاد آبله مرغان می گیرند. به شرطی که تا بحال آبله مرغان نگرفته باشند و یا واکسن آن را دریافت نکرده باشند.

در حالی که اگر کودک در گذشته آبله مرغان گرفته باشد ، معمولا” مشکلی پیش نمی آید. و در این صورت ویروس زونا برای کودک خطری ندارد.

ویروس زونا مانند آبله مرغان از راه تنفسی به کودکان منتقل نمی شود، بلکه از طریق تماس با مایعات روی تاول ها منتقل می شود. شخصی که بیماری زونا دارد، نباید در تماس پوستی با کودکان و دیگر افراد قرار گیرد.

معمولا” پس از دلمه بستن وخشک شدن تاول ها، ویروس واگیر دار نیست و خطر انتقال کم می شود.

در ادامه مقاله ” زونا برای کودکان واگیر دار است؟” به معرفی بیماری زونا و مشخصات آن در کودکان می پردازیم.

زونا در کودکان چگونه است؟

زونا برای کودکان مسری است؟
بیماری زونا در کودکان واگیر دار است؟

بیماری زونا یک بیماری ویروسی است که عامل آن ویروس وارسیلا زوستر است. این همان ویروسی است که موجب بیماری آبله مرغان می شود. و پس از ابتلا به بیماری آبله مرغان یا دریافت واکسن آبله مرغان، در بدن به صورت غیر فعال باقی می ماند. و در زمان هایی که سیستم ایمنی بدن ضعیف است، می تواند دوباره فعال شود و موجب بیماری زونا شود.

این بیماری به ندرت در کودکان رخ می دهد وبیشتر در سالمندان دیده می شود.

بیماری زونا معمولا” با درد، سوزش، احساس سوزن سوزن و خارش در قسمتی از صورت یا بدن شروع می شود. این علائم غالبا” 3 تا 5 روز قبل از آشکار شدن تاول ها، بروز می کنند و چون در این زمان، هنوز روی پوست تاولی دیده نمی شود، ممکن است بسته به محل درد با بیماری های قلبی یا کلیوی اشتباه گرفته شود.

البته این دردها در همه کودکان یکسان نیستند و در حالی که بعضی از کودکان درد شدیدی دارند، بعضی دیگر ممکن است احساس درد نداشته باشند یا اینکه خفیف باشد.

یکی دیگر از علائم این بیماری در کودکان تاول های پوستی دردناک است. این تاول ها معمولا” در یک طرف بدن کودکان ظاهر می شوند وغالبا” در ناحیه پشت و سینه دیده می شوند، البته ممکن است روی صورت، گردن، کمر و اطراف چشم ها نیز بروز کنند. و به صورت گروهی و دسته ای دیده می شوند.

این تاول ها در ابتدا به شکل نقاط ریز قرمز رنگ هستند و در مرحله بعد به شکل تاول های ریز آبدار درمی آیند و معمولا” بعد از 2 تا 4 هفته خشک و پوسته پوسته ، می شوند و به مرور از روی پوست کودک محو می شوند.

جوش های زونا نسبت به شکل جوش های آبله مرغان کوچک تر هستند و معمولا” مثل آبله مرغان در همه بدن پخش نیستند، بلکه در یک ناحیه از بدن به صورت نوار گروهی هستد.

به غیر از علائم بالا کودکان ممکن است در طول بیماری زونا دچار سردرد، تب ولرزو حالت تهوع نیز شوند. به طور کلی زمان بیماری و شدت علائم آن در کودکان نسبت به بزرگسالان کمتراست.

چه عواملی باعث بیماری زونا در کودکان می شود؟

زونا در کودکان واگیر دار است؟
بیماری زونا در کودکان واگیرداراست؟

هنگاهی که ویروس وارسیلا زوستر برای اولین بار به بدن کودکان حمله می کند، سبب بیماری آبله مرغان می شود. پس از بهبودی، ویروس در بدن ( نزدیک اعصاب مغز و نخاع ) به شکل غیر فعال باقی می ماند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، ویروس می تواند دوباره فعال شود و موجب بیماری زونا در کودکان شود.

همانطور که گفتیم زونا در کودکان به ندرت دیده می شود. ولی کودکانی که شرایط زیر را دارند، بیشتر امکان دارد که به آن مبتلا شوند.

  • کودکانی که قبل از یک سالگی آبله مرغان گرفته اند.
  • کودکانی که مادرشان در زمان بارداری، آبله مرغان گرفته باشد.
  • کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. مثل کودکانی که میتلا به بیماری های ایدز هستند.

کودکانی که واکسن آبله مرغان را دریافت کرده اند، هنوز هم امکان مبتلا شدن به زونا را دارند، ولی احتمال آن از زمانی که بیماری آبله مرغان گرفته باشند کمتر است. همچنین معمولا” شدت علائم بیماری پس از واکسن کمتراست.

درمان زونا در کودکان چگونه است؟

درمان زونا در کودکان به علائم، سن، و وضعیت عمومی کودک بستگی دارد. درمان با داروهای ضد ویروسی در کاهش علائم بیماری و شدت آن کمک می کند. در صورتی که این دارو های ضد ویروسی در چند روز ابتدای بیماری به کودک داده شوند، اثر بهتری دارند.

در اینجا گروهی از داروهایی که پزشک احتمالا” برای کوکتان تجویز می کند را آورده ایم. دقت کنید که فقط در صورت تجویز پزشک از این داروها استفاده کنید. و در مورد روش استفاده و عوارض جانبی این دارو ها از پزشکتان سوال کنید.

  • داروهای آنتی ویروسی مثل : آسیکلوویر
  • کرم یا اسپری برای خارش
  • داروی مسکن مثل استامینوفن
  • قرص یا لوسیون آنتی هیستامین
  • حمام با ترکیب آب و پودر جوی دو سر

مراقب باشید برای کاهش درد و تب ناشی از بیماری زونا، به کودکتان آسپرین ندهید. زیرا بر اساس تحقیقات آسپرین می تواند موجب آسیب های جدی به کودکان شود.

در صورتی که هر گونه نگرانی یا سوالی از جهت بیماری زونا برای کودکتان داشتید. به پزشک مراجعه کنید. سایت مدآوا برای شما لیستی از پزشکان اطفال سراسر کشور را به تفکیک شهر و استان فراهم آورده، که در صورت نیاز می توانید به آن مراجعه کنید.

عارضه های جانبی زونا در کودکان چیست؟

اغلب کودکان بعد از 2 تا 4 هفته کاملا” درمان می شوند و دچار هیچ گونه عارضه جانبی نمی شوند. ولی در موارد بسیار نادر ممکن است بعد ازمحو شدن تاول ها ، درد آنها باقی بماند. که این یک عارضه جانبی نورالژی پس از هرپس یا PHN نام دارد.

همانطور که گفتیم PHN در کودکان به ندرت اتفاق می افتد. و بیشتر در سالمندان رخ می دهد. این عارضه به خاطر درگیر شدن عصب های منطقه درد با ویروس بیماری زونا است. در صورت مبتلا شدن به این عارضه، کودک ممکن است برای هفته ها یا ماه ها احساس درد کند.

استفاده از داروهای ضد ویروس در ابتدای بیماری، خطر ابتلا به PHN را کاهش می دهد.

امیدواریم مقاله ” آیا زونا برای کودکان واگیر دار است؟ ” برایتان مفید بوده باشد .

منبع : سایت urmc .rochester.edu

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *